اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. بهمن 1392 - 6:25   |   کد مطلب: 4928
حضرت على علیه السلام همواره مى فرمود: بالاترین عبادت عفت است.

به گزارش صبح الوند، وبگاه"حریم آسمانی"نوشت:

تا وقتی کلمه نامحرم را می شنویم یک حس غریبگی به ما دست میدهد انگار هفت پشت به ما غریبه است شاید در بعضی موارد از روی حکم خدا هم نه بلکه از همین حس غریبگی خود را از او می پوشانیم اما این درحالیست که نامحرم کلمه ایست که شامل غریبه و آشنا می شود برای اینکه موضوع باز شود و قابل فهم از یک داستان روایی شروع می کنیم افضل العباده العفاف .(1) حضرت على عليه السلام همواره مى فرمود: بالاترين عبادت عفت است . در خانه را مى كوبيد، « ابن ام مكتوم » آن مرد نابينا بود، مى خواست به خانه من وارد شود، به عايشه و حفضه گفتم برخيزيد و به خانه ديگرى برويد. گفتند: او نابيناست و ما را نمى بيند! گفتم : اگر او شما را نمى بيند شما او را مى بينيد! همانجا به ياد فاطمه ام افتادم : وقتى نابينايى مى خواست بر من وارد شود، بى آنكه چيزى به او بگويم ، در پس پرده رفت به او گفتم : اين مرد، نابيناست و تو را نمى بيند! گفت : گرچه او من را نمى بيند ولى من او را مى بينم و او بوى من را استشمام مى كند. اينجا بود كه از سر حقيقت ، احساساتم اوج گرفت و گفتم : « گواهى مى دهم كه تو پاره تن من هستى !» (2) ما نيز بايد از رفتار رسول خدا صلى الله عليه و آله و فاطمه زهرا عليه السلام درس بگيريم و منزل ما و رفت و آمدهاى خانوادگى و فاميلى ما به گونه اى باشد كه حريم مرد و زن در آن رعايت گردد. نامحرم ، نامحرم است اگر چه از فاميلان و نزديكان ما باشد، ما نبايد با او همانند يك محرم رفتار كنيم . فرهنگى كه از طريق بيشتر فيلم ها و برخى برنامه هاى سينما به آنها بها داده مى شود با فرهنگ ناب اسلامى فاصله دارد. نشستن در كنارهم بدون مراعات كامل پوشش اسلامى و گفتن و خنديدن و شوخى كردن بدون مراعات محرم و نامحرمى كارى ناروا و ناشايسته است . و حالا با این مقدمه به بحث اصلی خودمان میرسیم شايد بعضى ها خيال كنند نامحرم يعنى غريبه و ناآشنا، و محرم يعنى قوم و خويش و آشنا، ولى در فرهنگ اسلام فرقى بين غريبه و آشنا نيست . كسانى كه به دخترها و زنان محرمند عبارتد از: پدر و پدر بزرگ ، پسر، نوه ، برادر، خواهر زاده (پسر خواهر)، برادر زاده (پسر برادر)، عمو (عموى خود و عموى پدر و عموى مادر)، دايى (دايى پدر و دايى خود و دايى مادر). اين گروه به سبب خويشاوندى نسبى ، محرم هستند؛ گروه ديگرى نيز به سبب ازدواج بر دخترها و زنها محرم مى شوند كه عبارتند از: شوهر و پدر و پدر بزرگ شوهر، پسر شوهر (هر چند فرزند خود انسان نباشد) و نوه او، شوهر مادر،(3) و شوهر دختر (داماد) كسان ديگر هرچند خويشاوند و آشنا باشند نامحرم به حساب مى آيند و بايد همه احكام مربوط به نامحرم را نسبت به آنها رعايت نمود. بنابراين پسر عمو و پسر دايى و پسر خاله ، پسر عمه ، شوهر خاله ، شوهر عمه ، شوهر خواهر و برادر شوهر همه نامحرم هستند.(4) و بايد در روابط خانوادگى و فاميلى آنان را نامحرم دانست . ممكن است اين نكته براى آنان ناخوشايند باشد ولى رضايت و خشنودى خدا را بايد بر رضايت و خشنودى آنان مقدم داشت و آخرت خود را به بهاى اندك دنيا نفروخت . ولى مى توان با نرمى و ملايمت مساله را براى آنان روشن ساخت . پی نوشت ها : 1- وسائل الشيعه / جلد 11 / صفحه 1982 2- برگرفته از وسائل الشيعه / جلد 14 / حديث 1 / صفحه 171 / مستدرك الوسائل / جلد 14 / صفحه 289 3- محرم بودن شوهر مادر شرايطى دارد كه در رساله توضيح المسائل آمده است . 4- تحرير الوسيله / جلد 2 / صفحه 263 و 264 و 277و 280

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان