به گزارش صبح الوند به نقل همدان پیام، صدای ترمز ماشین به یکباره ذهنها را متوجه خود ساخت ولی این ترمز کار ساز نبود و راننده به دليل سرعت زیاد با خودروی جلویی برخورد میکند.
راننده پراید یا خشم و غضب از جای خود جسته و به سمت راننده خاطی میرود و با فریاد بلند وي را بازخواست میکند راننده خاطی هم کنترل خود را از دست داده و درگیری فیزیکی بین 2 راننده رخ می دهد و.....
همچنین چند روز پیش بود که یک راننده مامور راهنمائی و رانندگی را مورد ضرب و شتم قرار داد.
اینگونه صحنهها که هر روز در خیابانهای این شهر روی میدهد دیگر حالت عادی و معمول به خود گرفته است و به دليل کثرت چنین حرکاتی شهروندان در صورت مواجهه با این موضوع، بی اهمیت از کنار آن میگذرند.
یکی از شهروندان دليل این امر را کاهش آستانه تحمل شهروندان ذکر میکند و میافزاید: افزایش مشکلات بخصوص مشکلات اقتصادی عمده علت افزایش پرخاشگری و درگیری فیزیکی است.
محمد علیپورحسینی توضیح میدهد: بروز سانحه رانندگی و وارد شدن خسارت به خودرو علاوه بر تلف کردن وقت مالک خودرو برای تعمیر وسیله نقلیهاش موجب افت قیمت خودروی وی میشود و این موضوع در درگیری افراد پس از بروز سانحه رانندگی اثر گذار است.
رضایی راننده فعال در خط باباطاهر میگوید: نگرانی از نحوه جبران خسارت از سوی رانندگانی که بیمه نامه ندارند نیز موجب ناتوانی در مدیریت خشم و زمینهای برای درگیری لفظی و فیزیکی میشود.
تحلیلهای آماری بیانگر این است که برخی افراد با کمترین محرکی دچار خشم شده و واکنش منفی در مقابل کسی که وي را به این حالت درآورده نشان میدهد.
افزایش درگیری پس از بروز سانحه موجب میشود که طرفین درگیر مسائل قضایی شوند در حالی که این موضوع به سادگی و با سعه صدر قابل رفع بوده، این موضوعی است که معاون عملیات انتظامی همدان بیان میدارد.
فریدون کریمیراد میگوید: کنکاش در زمینه بیشتر تماسها صورت گرفته با مرکز فوریتهای پلیسی 110 با محوریت سوانح رانندگی گویای این است که طرفین پس از سانحه با یکدیگر درگیر شدند.
وی با ذکر این نکته که بیشتر سوانح رانندگی منجر به درگیری طرفین میشود اظهار داشت: افزایش پرخاشگری و در ادامه درگیری فیزیکی برای راننده و فرد خاطی مشکلات فراوانی به همراه دارد بدین گونه که یک سانحه معمول که با مذاکره قابل رفع است به یک پرونده کیفری مبدل میشود.
کریمیراد بر این نکته تأکید دارد که در صورت بروز درگیری فیزیکی بین طرفین علاوه بر پرداخت خسارت از طرف فرد خاطی احتمال زندانی شدن آنها نیز میرود.
وی با ذکر اینکه بیمه پاسخگوی خسارت وارد شده به خودروی راننده است از دارندگان وسیله نقلیه خواست در صورت بروز سانحه رانندگی با صبوری و متانت موضوع را حل کنند.
کریمیراد عنوان کرد برخی از رانندگان در کش وقوس پرخاشگری و درگیری لفظی با راننده خاطی به وی آسیب وارد کرده و طبق رأی دادگاه محبوس و به پرداخت دیه هم محکوم شدند.
در حالی معاون عملیات فرماندهی انتظامی همدان از افزایش درگیری فیزیکی حین بروزسانحه سخن به میان میآورد که پزشکی قانونی نیز در آماری از مراجعه 10 هزار و 795 نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع شخصی به این مراکز خبر میدهد.
با استناد به این آمار که مدیر کل پزشکی قانونی این استان اعلام کرده آمده است 7 هزار و 974 نفر از مراجعهکنندگان به پزشکی قانونی در سال جاری را مردان و 2 هزار و 821 نفر را زنان تشکیل میدهند.
به گفته مدیرکل پزشکی قانونی همدان در سال جاری تعداد مراجعين نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است.
یک آسیب شناس معتقد است که مواجهه رانندگان بویژه فعالان در ناوگان عمومی با طیفهای مختلف افراد روحیه آنها را خشن کرده و موجب میشود که صبر وحوصله و آستانه تحمل آنها تا حد قابل توجهی کاهش یابد.
رضا اسدی افزود: مشکلات مالی و ناتوانی در تأمین خسارت تعمیر خودرو، مقصر دانستن طرف مقابل، جناجال وهیاهو از سوی راننده خاطی برای مقصر جلوه دادن طرف مقابل از عمده علل بروز درگیری لفظی و فیزیکی است.
به نظر وی هر کدام از طرفین با بلند کردن صدای خود خواستار تحمیل نظرات خود به دیگری مبنی بر اعتراف به تقصیر و تعهد به جبران خسارت، هستند.
وی در خصوص علت تامه ناتوانی فرد در کنترل خشم حین بروز خسارت اظهار میدارد که مسئولان اقدامی در خصوص آموزش مهارت نحوه ارتباطگیری با شهروندان، نحوه مدیریت خشم و جایگزین کردن تعامل وگفتگو به جای پرخاشگری انجام ندادهاند.
البته رئیس پلیس راهور شهرستان همدان از منظر دیگری به بیان علل بروز درگیری پس از سانحه رانندگی میپردازد و بیان میکند: بیشتر رفتارهای پرخاشگرانه وقتی رخ میدهد که رانندگان پس از بحث و جدل در خانه، مشکلات و گرفتاریهای خاص و تنشهای دیگر که منجر به فشار روحی و روانی میشود اقدام به رانندگی میکنند و با کمترین رویدادی واکنش منفی رخ میدهد.
علی فکری با ذکر اینکه این زمان خطرناکترین وقت برای رانندگی است افزود: این افراد به دليل فشار روحی و روانی تعادل برای رانندگی ندارند و بیشتر این افراد در حین رانندگی به علت انحراف به چپ، سرعت غیر مجاز دچار سانحه شده که با عابر، درخت، موانع کنار جاده یا خودروهای مقابل برخورد میکنند.
وی نخستين واکنش این افراد که عمدتاً مقصر نیز هستند را نازساگویی و در ادامه درگیری فیزیکی دانست و اظهار داشت: این افراد با وجود مقصر بودن همواره دیگران را تقصیر کار دانسته و ضرب و شتم طرف مقابل را حق خود میدانند.
فکری تأکید کرد: رانندگانی که از حیث روحی و روانی تحت فشار هستند با کمترین موضوع و مشکلی واکنش منفی نشان داده و این امر در افزایش ناهنجاریهای اجتماعی مؤثر است.
رئیس پلیس راهور شهرستان همدان از رانندگان خواست در صورت هرگونه مشکل روحی و روانی و تنش با خانواده رانندگی نکنند چون در صورت مواجهه با سانحه نمیتوانند عکسالعمل لازم را برای فرار از خطر داشته باشند.
فکری افزود: رانندگان آستانه تحمل خود را بالا ببرند و درصورت بروز سانحه دیگر نمیتوان با بحث و جدال حادثه و میزان خسارت را کاهش داد و بهتر است پس از سانحه رانندگی با صبر و حوصله منتظر بررسی موضوع از سوی کارشناسان راهور بود.
برخی از علمای اجتماعی بر این باورند که پرخاشگری همانند سایر پدیدههای اجتماعی چند وجهی است که میتوانند علل مختلفی داشته باشد در این خصوص یکي از چهرههای علمی استان بیان کرد: کاهش سطح تحریک پذیری جامعه، فشار روانی، مسائل خانوادگی و بحث اقتصادی، درآمد پایین و مسائل خانوادگی را میتوان از علل بروز تنش و بهرهگیری از قهوه قهریه به شمار برد.
هادی ترکاشوند مدرس دانشگاه اظهار داشت: یکی از اصول و آموزههای دینی صبر و تحمل در برابر مشکلات است همچنین در فرهنگ اصیل ایرانی به این امر بسیار تأکید شده که این امر در مثل "با دوستان مروت با دشمنان مدارا" نمود دارد.
این کارشناس مسائل اجتماعی افزایش سطح آگاهی افراد را در تغییر تعاملات و افزایش تحمل مؤثر دانست و گفت: افراد دارای سطح سواد بالا در صورت بروز مشکل از راهکاری بجز خشونت برای رفع مشکل استفاده میکنند.
وی بیان کرد: استفاده از مکانیزم زور در جوامع ایرانی رواج دارد به گونهای که افراد از کودکی در صورت بروز اشتباه تنبیه میشوند تا زمانی که وارد جامعه میشوند نیز در صورت بروز مشکل از مکانیزم زور برای تنبیه و مهار کردن افراد استفاده میکنند.
ترکاشوند با ذکر اینکه پرخاش و تنبیه روش مناسبی برای افزایش آگاهی و تربیت افراد نیست اضافه کرد: افزایش تنش و بالا بردن صدا در معاملات ملکی در خرید و فروش کالا و بار برای رسیدن به مقصود به یک فرهنگ مبدل شده است.
این مدرس دانشگاه چنین روند نامعقولی را در کاهش آستانه تحمل و افزایش تنش بین طرفین برای دست یابی به هدف و مثبت جلوه دادن حرکت خود را بیشتر کرده و دیگر افراد برای رسیدن به هدف از ابزار زور بهره میگیرند.
بررسی های روانشناسانه گویای این است که فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، نوسانات اقتصادی و گرانی و تورم، اعصاب و روان مردم را دگرگون کرده و آنها برای هر موضوع گرچه کم اهمیت واکنش نادرستی از خود نشان میدهند.
البته کارشناسان آموزشی و مذهبی نحوه تربیت افراد و مقید بودن شهروندان به آموزههاي مذهبي را در کاهش این چالش مؤثر دانستند که امید میرود مسئولان برای این موضوع که به چالشی فراگیر مبدل شده اقدامی فرهنگی انجام دهند.
دیدگاه شما