اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. مهر 1400 - 12:22   |   کد مطلب: 35406
پایان مهر ماه امسال آخرین مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است و در صورت تکمیل این سامانه برگ مالیاتی خانه‌های خالی از دی ماه صادر می‌شود؛ با این حال معاون وزیر راه و شهرسازی هشدار داد در صورت عدم ورود به این سامانه ممکن است املاکی به نام خانوارها ثبت شده باشد.

به گزارش صبح الوند، در آذرماه سال گذشته بر اساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مجلس، وزارت راه و شهرسازی را مسئول راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کرد تا بر اساس خود اظهاری خانوارها در خصوص نوع مالکیت و سکونت در این سامانه ثبت نام کنند و در کنار استفاده از اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی در تعامل با سایر دستگاه‌های، مانند سازمان ثبت‌اسناد و املاک، آمار دقیقی از خانه‌های خالی از سکنه برای دریافت مالیات را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

سازمان امور مالیاتی چندی پیش دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه را به ادارت کل امور مالیاتی شهر تهران و سایر استان‌ها ذیل ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه ۵ آذر ۱۳۹۹، ابلاغ کرد که در این دستورالعمل اعلام شد، املاک احراز شرایط خالی بودن واحد مسکونی، واقع‌شدن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و همچنین اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان است؛ و اگر واحد مسکونی در ۱۲۰ روز ابتدایی یا انتهایی سال خالی از سکنه، ولی در سایر ایام سال دارای کاربر باشد، مشمول این مالیات نخواهد شد، همچنین مالیات خانه‌های خالی شراکتی به نسبت سهم هر شریک، جداگانه محاسبه و به افراد ابلاغ می‌شود.
 

تاکید مجلس بر اجرای قانون و اخذ مالیات از خانه‌های خالی/ چرا مردم استقبال نکردند؟

اسماعیل حسین زهی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در این مورد به خبرنگار راه دانا گفته بود: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی باعث افزایش عرضه خواهد شد. تاکید مجلس اجرای این قانون است تا اثرات آن بر بازار اجاره تقویت شود.

وی همچنین از شناسایی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که توسط سازندگان و مؤسسات با هدف سرمایه‌گذاری ساخته و خریداری شده بود، خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی اطلاعات این واحدها را جهت بررسی و دریافت مالیات به سازمان امور مالیات ارسال کرده است که در بودجه امسال به‌عنوان منابع آورده شده و امیدواریم مالیات آن گرفته شود تا بخشی از کسری بودجه را جبران کند.

شایان ذکر است که روند ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان به‌نوعی با اقبال عمومی مواجه نشد و عدم استقبال برای این خوداظهاری با مشکل مواجه شده است.

کارشناسان معتقدند عمده‌ترین دلیل، عدم اطلاع‌رسانی صحیح و کامل از سوی دولت تدبیر و امید بود؛ از طرف دیگر در ماه‌های گذشته سامانه املاک و اسکان با اختلالاتی مواجه شد که ظرف مدت یک تا یک ماه و نیم این مشکل برطرف شد؛ این موضوعات موجب شد تا نام‌نویسی در این سامانه به تأخیر افتد.

وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد تمدید مهلت ثبت‌نام را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرد که با آن موافقت و تا پایان مهرماه امسال تمدید شد؛ هر چند بیش از ۶ ماه از آغاز بکار این سامانه هنوز نتایج هدف‌گذاری شده محقق نشده است.

بنا بر این گزارش؛ تنها دو هفته تا پایان زمان خوداظهاری مالکان و مستأجران در سامانه املاک و اسکان باقی‌مانده است. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که ۲۶ میلیون خانوار واجد شرایط ثبت‌نام در این سامانه هستند اما تا کنون کمتر از ۵ میلیون خانوار در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند و از سرپرستان خانوارها خواست تا صرفاً برای کنترل اطلاعات خود و افراد تحت تکفلشان به سامانه ورود و در صورت صحت آن، تأیید کنند.

 

حتما به سامانه املاک و اسکان مراجعه کنید

محمود محمدزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دراین‌خصوص اعلام کرد: پیش‌ از این هم درباره اتمام مهلت نام‌نویسی خانوارها در سامانه املاک و اسکان در پایان مهرماه، اطلاع‌رسانی شده بود؛ و امروز با توجه به اصلاح معماری در سامانه، متقاضیان پس از ورود به سامانه با درج اطلاعات سرپرست خانوار، با اطلاعات کل اعضای خانوار و همچنین تعداد املاکی که در اختیار دارند، روبه‌رو خواهند شد و امکان ویرایش نیز در آن وجود دارد.

وی اشاره کرد: این اطلاعات بیش از ۲۶ میلیون خانوار و سند رسمی بیش از ۲۴ میلیون واحد مسکونی در این سامانه درج شده است. اگر سرپرستان خانوار نسبت به ویرایش آن اقدام کنند، طبیعی است که اشکال و اشتباهی در ثبت اطلاعات و اجرای مراحل بعدی طبق ماده ۵۴ مکرر قانون اساسی پیش نخواهد آمد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورت عدم ورود به این سامانه ممکن است املاک یا معاملاتی به نام خانوارها ثبت شده باشد که مشکلاتی برای آنها ایجاد کند؛ طبق قانون درج کلیه اطلاعات ملکی سکونتی اعم از شهری و روستایی و موجر و مستأجر در سامانه اسکان الزامی است و تا پایان مهرماه جاری این مهلت وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که از قبل ثبت‌نام کرده و کد یکتا را دریافت نکرده‌اند، می‌بایست مجدداً به سامانه وارد شده و درصورتی‌که اطلاعاتشان ناقص درج شده باشد، یک‌بار دیگر اطلاعات را کنترل کنند تا این کد برای آنها ارسال شود.

 

احتمال تمدید ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

محمدزاده تأکید کرد: درصورتی‌که احساس نیاز کنیم که زمان ثبت‌نام باید تمدید شود، وزارت راه و شهرسازی این درخواست را به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد کرد.

براساس گزارش دانا؛ همه اینها در حالی است که محمدزاده پیش از این اعلام کرده بود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خالی در شهریور ماه سال گذشته مطابق قانون سال ۱۳۹۴ و ابلاغیه ۱۳۹۵ شناسایی شده و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند که طبق این قانون اگر واحدها یک سال خالی بمانند، مشمول مالیات خواهند شد.

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز گفت: مهلت ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی تا پایان مهر تمدید شده و ثبت اطلاعات در سامانه مذکور منجر به ایجاد شفافیت اطلاعاتی در حوزه مسکن، اخذ تصمیمات سیاستی صحیح و نهایتاً تسهیل فرایند خانه‌دار شدن تمام اقشار جامعه می‌شود.

وی توضیح داد: مردم برای جلوگیری از ضررهای ناشی از ثبت نکردن اطلاعات سکونتی هر چه سریع‌تر نسبت به خوداظهاری و ثبت مشخصات واحدهای مسکونی تملیکی و محل اقامت خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه نموده و اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند.

 

 

هفت ماه گذشت؛ آیا دی ماه برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی صادر می‌شود؟

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که در صورت تکمیل سامانه املاک و اسکان برگ تشخیص مالیاتی برای خانه‌های خالی از دی ماه صادر خواهد شد، اما خالی بودن واحدهای مسکونی را با وزارت راه و شهرسازی دانست.

حالا تکمیل این سامانه و مسیر مورد نظر برای انتقال اطلاعات با اما و اگرهایی رو به رو است در حالی که و این سوال مطرح است که آیا دی ماه امسال اولین سری برگه تشخیص مالیاتی برای مالکان این خانه‌ها ارسال می‌شود؟

امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به برخی انتقادات در خصوص عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی توسط این سازمان، گفت: تشخیص خانه‌های خالی برای اخذ مالیات با وزارت راه و شهرسازی است و آنها این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌دهند تا مالیات لازم دریافت شود.
 
وی ادامه داد: طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی باید ۱۲۰ روز یا ۴ ماه یک خانه خالی مانده باشد، بنابراین خانه‌هایی که از ابتدای سال جاری تا مرداد ماه خالی مانده باشد، مشمول این قانون می‌شوند و اطلاعات آنها را وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و ما در دی ماه امسال اولین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد.
 
با وجود اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ بر روی مالیات ستانی از خانه‌های خالی حساب کردند، اما پس از گذشت ۷ ماه از سال جاری این موضوع همچنان به مرحله عملیاتی نرسیده و سازمان امور مالیاتی در انتظار اطلاعات لازم در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی است.
 
به گزارش راه دانا؛ با اتمام مهلت ثبت‌نام در این سامانه بر اساس بند ۷ از تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته‌چک، یارانه و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی و بسیاری دیگر از خدمات را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند و توصیه می‌شود که همه کسانی که اقدام به ورود و اصلاح اطلاعات ننموده‌اند در روزهای باقی‌مانده تا پایان مهر این فرایند را انجام دهند.
 
سامانه املاک و اسکان نقش کلیدی  برای شناسایی و مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی دارد؛ در صورتی که خانه‌ای بیش از مدت زمان تعیین شده در قانون خالی باشد باید آن را به سامانه سازمان امور مالیات اطلاع دهد تا این سازمان برهمین اساس از مالک خانه طلب مالیات کند؛ اما با وجود تلاش‌های انجام شده اما این سامانه همچنان تکمیل نشده و به تازگی نیز پس از اعمال برخی تغییرات دوباره راه‌اندازی شده تا افرادی که اطلاعات خود را وارد نکردند یا باید آن را ویرایش کنند، کار خود را تکمیل کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان