اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. خرداد 1399 - 8:25   |   کد مطلب: 33235
یک فعال سیاسی و فرهنگی با ارائه روایتی زیبا و شنیدنی از دوران انقلاب تا رحلت امام (ره) گفت: انتخاب شایسته مقام معظم رهبری از سوی مجلس خبرگان مرهمی بر زخم عزاداران امام بود.

جواد بیات در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با آغاز فعالیت‌های سیاسی خود در دوران رژیم منحوس پهلوی اظهار داشت: اواسط دهه 50 حدود 13 سال داشتم که تحت تاثیر نهضت امام خمینی قرار گرفتم و ابتدا با نام آقا روح الله و بعد با اندیشه‌های ایشان از طریق رساله و بیانات گوهر بارشان _ که در نوار کاست به طور پنهانی تکثیر و پخش می‌شد _ آشنا شدم

وی افزود: رفتار و منش انقلابی شهید سید مصطفی حسینی در پیروی از امام خمینی بر علیه رژیم ستمشاهی نیز در فعالیت سیاسی آن دوران من تاثیر داشت.
این فعال سیاسی در رابطه با شهید سید مصطفی حسینی عنوان کرد: این شهید بزرگوار تحت تعقیب ساواک بود. ایشان از مدرسه حجتیه قم فعالیت‌های خود را آغاز کرد و علاوه بر فعالیت های داخلی همراه با شهید چمران و خانم دباغ در جنوب لبنان فلسطین مصر پاکستان افغانستان و 30 کشور جهان گردیده بود و برای اولین در کشور کمونیستی کوبا پرچم لا الله اله الله را به اهتزاز در آورد.

بیات تصریح کرد: مهدی و مجید بیات از دانش آموزان مدرسه علوی همدان در آن زمان بودند که در پخش و تنظیم اعلامیه ها کمک می‌کردند

از حضور در راهپیمایی تا پخش اعلامیه

وی با اشاره به این که فراموش نمی کنم کلید اعتراضات بر علیه شاه تازه داشت گرم می شد و مبارزه آشکار شروع شده بود و حکومت نظامی و رفتار خشن پلیس با مردم انقلابی در شهرها شکل گرفته بود خاطرنشان کرد: در آن شرایط سخت تصمیم گرفتیم با تحریک دانش آموزان مدرسه علویان از دبیرستان به سمت خیابات حرکت کنیم که تظاهرات آغاز شد.

این فعال سیاسی و فرهنگی افزود: مجید و مهدی که از قبل اعلامیه‌های امام خمینی را آورده بودند مسیر حرکت را به سمت اکباتان بردند و اعلامیه‌ها را در بین جمعیت پخش کردند.

بیات اظهار داشت: اعلامیه‌ها در آسمان جلوه‌گری می‌کردند و هر کدامشان در آسمان رقصی تماشایی داشت. چشم‌ها به آسمان دوخته شده بود و گویی اعلامیه‌ها هر یک چون پرنده‌ای سفید، بالزنان جای خود را در آغوش تظاهرات کنندگان باز می‌کردند و بچه ها با شوق و ذوق اعلامیه ها را در جاساز می گذاشتند.
وی با اشاره به این که ماموران رژیم منحوس و کلانتری محل از قبل حرکت بچه ها را رصد کرده بودند گفت: ماموران در محل مستقر شدند و با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله و دستگیری تعدادی از دانش آموزان از آنها استقبال کردند.

این فعال انقلابی ادامه داد: بقیه دانش آموزان از دست پلیس متواری شدند و من هم با رنج فراوان به خانه برگشتم و با کمک مادرم تعدادی رساله و عکس و بیانیه امام را در زغال‌دان جولان پنهان کردیم.

جمله معروف امام آتش معترضان را تندتر کرد

بیات خاطرنشان کرد: در آن روزگار به عشق امام پای درس شاگردان وی آیت الله مدنی، نظامی، حق طلب و حبیبی محقق در مساجد حاضر می شدیم که حلقه واصل مردم با امام بودند و با روشنگری راه را نشان می دادند.

وی تاکید کرد: در روزهای اوج انقلاب، اخبار داغ تبعید امام از نجف به کویت و پاریس و نیز این سخن امام که فرمود "چنان که هیچ کشوری اجازه ورد ندهد کشتی اجاره می‌کنم و در روی دریا به تبلیغ اسلام می‌پردازم" آتش انقلابیون را تندتر و صفوف مردم را در تظاهرات علیه رژیم پهلوی بیشتر و محکم‌تر کرد .

این فعال سیاسی و فرهنگی در رابطه با وقایع روز ورود امام به ایران هم گفت: اتفاقات 12 بهمن ماه 57 و عزیمت جمعیت زیادی از همدان در معیت آیت الله مدنی به فرودگاه مهر آباد تهران در استقبال امام و 21 بهمن در کیلومتر 5 جاده کرمانشاه از سمت همدان و در نهایت علان پیروزی انقلاب در 22 بهمن توسط شهید محلاتی از رادیو توفیق همراهی را پیدا کردم .

توفیق دیدار با امام و بوسیدن دست ایشان

وی با اشاره به این که بعد از سخنرانی امام در بهشت زهرا و اقامت کوتاه و انجام ملاقات‌های مردمی به اتفاق همدانی‌ها و به همراه علی آقامحمدی افتخار دیدار با امام نصیبم شد تاکید کرد: در این دیدار توفیق بوسیدن دست امام را داشتم و نگاه نافذ امام مرا مجذوب خود ساخت و در ادامه راه قلبم را تسخیر و گرمای وجودش دلگرمی به من داد.
این فعال انقلابی با بیان این که روزها، ماه‌ها و سال‌ها پس از بازگشت امام مثل همه ملت شریف ایران به عشق ایشان زندگی کردیم عنوان کرد: اما از بد روزگار در خرداد 68 امام به دلیل مشکلات جسمی در بیمارستان بستری شد و پس از آن اتفاقاتی رقم خورد که هیچگاه از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد.

روح خدا به ملکوت اعلی پیوست

بیات در توصیف روز درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: شامگاه 13خردا

د اخبار سراسری صدا و سیما در پی پخش اطلاعیه‌های قبلی حال عمومی ایشان را وخیم اعلام نمود و از مردم درخواست کرد در مساجد و تکایا به دعا و نیایش برای سلامتی امام بپردزاند.

وی افزود: با شنیدن این خبر سراسیمه به دفتر نماینده امام در همدان، حضرت آیت الله سید ابوالحسن موسوی اصفهانی مراجعه کردم تا تصمیم برای انجام وظیفه مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: ساعت 21 و 15 دقیقه شب بود که چند نفری جمع شدند و درب مسجد جامع باز شد و مردم گرد هم آمدند و دعای توسل خواندند و با چشمانی اشکبار و صورتی غم زده برای سلامتی امام دعا کردند.

این فعال سیاسی و فرهنگی ادامه داد: شبستان شهید مدنی مملو از جمعیت بود و حال و هوای خاصی آنجا حاکم بود و تا پاسی از شب مناجات ادامه پیدا کرد. بیات عنوان کرد: حدود 3 بامداد به مرکز صدا و سیما رفتم و وارد اتاق تلکس شدم و از آنجا که آشنایی کاملی با این سیستم نداشتم به هر شکلی که شد پیام را مخابره کردم و به مسجد برگشتم.
بیات بیان کرد: خودم را مشغول کردم و منتظر اخبار رادیو بودم. ساعت 6 بود که رادیو قرآن پخش کرد و ساعت 7 آقای حیاتی گوینده اخبار با حنجره‌ای خسته و بغضی شکسته خبر ارتحال امام را داد و گفت "روح امام به ملکوت اعلی پیوست".

انتخاب شایسته حضرت آقا مرهمی بر زخم عزادران امام

وی با اشاره به این که بغض همه بچه‌ها ترکید و همه به سوگ امام عزیزمان نشستیم عنوان کرد: پرچم مقدس جمهوری اسلامی را نیمه برافراشته کردیم. عده‌ای از فرط غم و اندوه سر از بیمارستان در آوردند. بیرق‌های عزا در سر در همه منازل نصب شد و میادین و گذرگاه‌ها سیاهپوش شدند.

این فعال سیاسی و فرهنگی ادامه داد: مردم گروه گروه در مسجد جمع شدند و حلقه انسانی ایجاد کردند. در آن شرایط اضطراب و نگرانی مردم از اینکه چه کسی می‌خواهد جای امام را بگیرد به غمشان می‌افزود.

بیات با تاکید بر این که اعلام خبر جلسه خبرگان رهبری و انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب مرهمی بر درد از دست دادن امام بود
تصریح کرد: خاطرم هست جمعیتی انبوه در تظاهراتی خودجوش از آرامگاه بوعلی به سمت میدان و به قصد تلسیت به نماینده امام در استان به سمت خیابان شهدا و دفتر امام جمعه در حال حرکت بودند که رهبری آیت الله خامنه‌ای دهن به دهن بین مردم شایع شده بود.

چگونگی اعلام خبر انتخاب مقام معظم رهبری برای اولین‌بار در همدان

وی اظهار داشت: آن روز بنده پشت میکروفون قرار گرفتم و برای نخستین‌بار خبر انتخاب حضرت آقا را به عنوان رهبر انقلاب اعلام کردم و از طرف مردم همدان این انتخاب شایسته را به ایشان و ساحت مقدس آقا امام زمان (عج)، صاحب اصلی انقلاب و روح ملکوتی امام خمینی و ملت شریف ایران تبریک گفتم و از اقدام هوشمندانه خبرگان رهبری در انتخاب ولی فقیه زمان قدر دانی کردم.

بیات تصریح کرد: با این انتخاب شایسته معلوم شد زمین خالی از حجت نیست و خدا از گنجینه خود گنج عظیم دیگری برای امت اسلام ذخیره ساخته است.

وی افزود: غم جانکاه رحلت امام از یک‌سو و شادی رهبری آقا از سوی دیگر با هم قرین شد. شهرها در سوگ امام نشستند و تهران آماده بزرگترین تشییع تاریخ بشریت می‌شد. مردم خیلی از اقصی نقاط کشور عازم تهران شدند و همدانی‌ها نیر از این قاعده مستثنی نبودند.

بزرگترین مراسم تشییع و تدفین تاریخ بشر

این فعال سیاسی و فرهنگی تصریح کرد: با جمعی از همدانی‌ها به مصلی رفتیم. انبوه جمعیت قابل وصف نبود. مردم شال عزا به گردن داشتند و صدای شیون و زاری فضا را پر کرده بود و دسته‌های عزداری به سر و سینه می‌زدند و مجری اقامه نماز بر پیکر امام، مردم را دعوت به آرامش می کرد.

بیات با اشاره به این که خیل جمعیت از مصلی به سمت بهشت زهرا به حرکت درآمد و این سیل خروشان به اقیانوس عشق و ارادت به امام منتهی می‌شد گفت: گرمای طاقت‌فرسا، گرسنگی، تشنگی و هیچ چیز دیگر مانع این حرکت عظیم نبود و عشق و علاقه به امام و ادای تکلیف مردم در قبال بناینگذار جمهوری اسلامی در این میان بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کرد.

حضور پررنگ اقلیت‌های مذهبی در تشییع پیکر مطهر امام

وی با اشاره به این که وقتی مرکب چوبی امام قصد فرود داشت جا برای سوزن انداختن نبود و چدین نفر به دلیل ازدحام جمعیت مصدوم شدند عنوان کرد: هزاران تصویر بردار، عکاس و خبرنگار داخلی و خارجی در حال ارسال گزارش از تلاطم اقیانوس وفاداری مردم ایران به امام بودند.

بیات تاکید کرد: آنچه بسیار جلب توجه می‌کرد حضور اقلیت‌های مذهبی در مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر امام راحل بود که چون مسلمانان حضوری گرم و پررنگ داشتند و این حضور حاکی از آن بود که امام بر روی دل‌ها کار کرده است.

وی با اشاره به این که حدود 11 میلیون نفر در این مراسم حضور داشتند خاطرنشان کرد: امام خمینی( ره) برای خدا قیام کرد. ایشان مردی از تبار انسانیت بود که جهان را از تفکر شرک و کمونیست رهای

ی داد و برای شکستن بت‌های دست‌سازبشر شجاعانه برخاست و اهل عالم را به عدل و برابری دعوت کرد.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان