اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. خرداد 1397 - 13:07   |   کد مطلب: 29388
یک دامدار همدانی با بیان اینکه ضعف مدیرت اجرایی در استان همدان سبب شده که صنعت دامپروری رونق پیدا نکند گفت: متاسفانه در استان ما شرکت های پشتیبانی از امور دام تبدیل به بنگاه های تجاری شده اند.

به گزارش صبح الوند؛ استان همدان با توجه به اینکه یکی از مرکز تولید علوفه می باشد از نظر تولیدات دامی ضعف دارد و این امر سبب شده است بسیاری از تولید کنندگان امور دامی از نحوه مدیریت مسئولین شهری در این خصوص ناراضی باشند ، پیرو دین یکی از دامداران همدانی به بیان معضلات این صنعت در همدان در گفتگو با خبرنگار ما پرداخته است.

پیرو دین با بیان اینکه حدود بیست سال در عرصه دامپروی فعالیت می کنم گفت:  در طول این سالیان گذشته فراز و نشیب های زیادی در عرصه دامپروری داشتیم و در طول این مدت ضعف مدیریتی دستگاه های اجرایی در این خصوص را به خوبی شاهد بوده ام.

این دامدار همدانی افزود: علی رغم اینکه استان همدان قطب تولید علوفه و شهرهای بزرگی مثل اصفهان، تهران و مشهد علوفه اشان را از استان همدان تامین میشود ولی به دلیل ضعف مدیریت و بی توجهی دستگاههای اجرایی در استان همدان این صنعت رونق خوبی پیدا نکرده است  و حمایت های جدی که باید از این صنعت اتفاق بیفتد سهل انگاری شده است.

وی قوانین حاکم بر سیستم بانکی را از دیگر معضلات دامداران دانست و گفت: : یک بخشی از مشکلات ما بر می گردد به سیستم بانکی که حاضر نیست در جهت تامین نقدینگی  و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دامپروری خیلی جدی وارد عمل بشود.

پیرودین افزود: نرخ سود ما 18 درصد است که با توجه به نرخ بازدهی این طرح ها سود بانکی آن خیلی بالا است که اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

وی مشکل دیگر دامداران را را به دستگاه هایی که کارشان تامین نهاده های دامی است مرتبلط دانست و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به جای اینکه کارش حمایتی باشد و از صنعت دامپروری پشتیبانی کند تبدیل به یک بنگاه تجاری شده است.

*کنترلی بر قیمت نهاده های دامی وجود ندارد

این دامدار افزود: اینها به دنبال منافع خودشان هستند و قیمت نهاده ها را ثابت نمیتوانند  نگه دارند و کنترلی بر روی قیمت نهاده ها ندارند و با توجه به اینکه ارز مبادله ای حذف شده و نرخ ارز برای تامین نهاده ها به صورت آزاد دارد تامین میشود و افزایش چشمگیری در بحث قیمت نهاده ها داشتیم  در حالی که قیمت شیر خام گاودارها در طول این چند سال گذشته ثابت مانده است.

وی سومین مشکل در بخش دامپروری را ضعف مدیریت واحدهای تولیدی دانست و گفت: واحدهای تولیدی روش علمی و تخصصی و از متخصصان رشته دامپروری به خوبی استفاده نمی کنند و همه این سه عامل باعث شده که صنعت دامپروری همدان رشد قابل توجهی نداشته باشد.

*برخی از یارانه شیر در جهت منفی بهره برداری کردند

پیرودین در ادامه حذف یارانه شیر را کاردرستی دانست و گفت: به نظر بنده هر جا که یارانه هست رانت هم هست و متاسفانه افرادی هستند که از نفوذهای خودشان استفاده می کنند و از این یارانه در جهت منفی بهره برداری شخصی می کنند.

وی با بیان اینکه روش پرداخت یارانه را کار درستی نمی دانم افزود: اگر بیایند ساز و کار خوبی  طراحی کنند و با یک مکانیزم خوب که قابل کنترل و نظارت باشد از طریق دستگاه های اجرایی و خود  تولید کننده هم در جریان مبلغ یارانه هایی که به بخش تولید  دارد پرداخت میشود قرار بگیرد انحراف کمتری  در این بخش خواهیم داشت.

این دامدار افزود: در سالهای قبل می آمدند یارانه را  به کارخانه های تولیدی لبنیات می دادند  و کارخانه های لبنی یارانه را از دولت می گرفتند ولی محصول لبنی تولید میشد که به بازار عرضه بشود سندسازی می کردند و با این  سندی که به تایید بعضی از دستگاه های اجرایی میرسید یارانه ها دریافت می شد ولی  شیری تولید نمیشد که در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد و این وسط تولید کننده اصلی که ما دامدارها هستیم سرمان بدون کلاه می ماند و هیچ طوری هم ما نمی توانستیم از این یارانه استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: دولت باید در قبال شیری که تولید می کند و تحویل هر کارخانه ای داده می شود یارانه را مستقیم  در اختیار دامدار و نه کارخانه دار قرار بدهد.

پیرودین افزود: کارخانه دار یک واسطه است و تولید کننده اصلی در بحث  دامپروری و لبنیات همین دامداراست که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند .

وی با بیان اینکه من مخالف پرداخت یارانه با این روشی که قبلا داشتند اجرا می کردند می باشم گفت: اگر یارانه مدیرت ونظارت بشود و افراد صالح و سالم نظارت  کنترل کافی در این بخش داشته باشند کار بسیار پسندیده ای است.

*نبود استانداردهای لازم در صنایع لبنی ما را از صادرات عقب گذاشته است

این دامدار در ادامه به ضعف های موجود در صنایع لبنی ایران در بحث صادرات پرداخت و گفت: در موضوع شیر چون سطح استاندارد کارخانه های لبنی ما خیلی پایین تر از کشورهای خارجی است متاسفانه از لبنیات ما در کشورهای خارجی خیلی استقبال نشده و کارخانه های لبنی کشور که یکی ازانها کاله است موفق نشد از فرصتی که برایش به علت قطع رابطه روسیه و ترکیه  فراهم شده بود استفاده و محصولات خود را عرصه کند.

وی در پایان با بیان اینکه استانداردهای کامل در تولید شیر در ایران رعایت نمی شود گفت: به عنوان مثال تولید کنندگان در تهیه نهاده های دامی به استانداردهای مد نظر توجه نکردند و نهاده ها الودگی داشتند و این امر سبب تاثیر بر کیفیت شیر و در نهایت محصولات لبنی کارخانه ها شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان