اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. خرداد 1397 - 9:20   |   کد مطلب: 29326
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه اولویت سازمان محیط زیست استان در سال 97 پسماندهای پلاستیکی است افزود:آمار غیر رسمی نشان میدهد که فقط حداکثر تا 3 درصد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بازیافت میشود و متاسفانه بقیه در طبیعت بدون عمل بازیافت رهاسازی میشود.

به گزارش صبح الوند، سید عادل عربی در جمع خبرنگاران به مناسیت هفته جهانی محیط زیست گفت: با توجه به چالشی که معضل و الودگی های ناشی  از پسماندهای پلاستیکی داریم امسال تمرکز فعالیت اداره کل محیط زیست استان در موضوع پسماند است

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان عنوان کرد: آمار غیر رسمی نشان میدهد که  فقط حداکثر تا 3 درصد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بازیافت میشود و متاسفانه بقیه در طبیعت بدون عمل بازیافت رهاسازی میشود .

 

وی با بیان اینکه در موضوع پسماند اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته افزود: بحث مکان گزینی و انتخاب مکان مناسب برای ناحیه جنوب استان تمام شده است و وارد مرحله مطالعات ارزیابی شده است.

 

عربی اظهار کرد: در پسماند موضوعاتی است که مغفول مانده و اتفاقا ما امسال تصمیم داریم  به آن بپردازیم موضوع پسماندهای حاشیه راه ها و همچنین نخاله های ساختمانی رها شده در جاده های استان است که این موضوع در استان مغفول مانده است.

 

وی در ادامه  با بیان اینکه در بحث گرد و غبار کاهش 50 درصدی مشاهده می شود افزود: در بحث هوا برابر پایش و آنالیزی که صورت گرفته مجموعا در سال 95،32 روز ناسالم داشته ایم که در سال 96 به 1 روز رسیده است و روز بسیار ناپاک هم یک روز که در شهرستان اسدآباد بوده که در فصل تابستان بود.

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان عنوان کرد: در بحث محیط زیست طبیعی در سال گذشته 78 تخلف حوزه شکار و صید و موضوعات مرتبط با تخریب اراضی برخورد کردیم که 11 واحد متخلف شناسایی شدند.

 

وی  ادامه داد: در سال گذشته 40 سلاح غیر مجاز و 10 سلاح مجاز شناسایی و8 میلیون و 33 هزار تومان هم بخاطر تخلفاتی که در حوزه شکار و صید بوده ضررو زیان وصولی داشتیم .

 

عربی افزود: اتفاقات دیگر که سال قبل برای اولین بار رخ داد برخورد با دهیاران بود که 14 دهیار به دلیل عدم مقررات زیست محیطی به مراجع قضایی معرفی شدند و بیشتر در شهرستان بهار و نهاوند رخ داده است و عمده به دلیل عدم مدیریت پسماند و رهاسازی پسماند در مناطق حفاظت شده بوده است که و برای اولین بار در شهرستان نهاوند پایه گذاری شد.

 

وی در خصوص پسماندهای کشاورزی شهرستان رزن گفت: در شهرستان رزن مشکل اصلی را  در خصوص پسماندهای کشاورزی داشتیم که بخاطر همین 16 کشاورز محکوم شدند و از 6ماه حبس تا 91 روز حتی یک سال محکومیت کشاورزان بوده است

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: بالغ بر 100 هکتار از اراضی رزن پاکسازی شد که 480 هکتار زمین هم هنوز این موضوع را در شهرستان رزن دارند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه قوچ و میش ارمنی گونه شاخص استان است افزود: از پرندگان ما گونه خاصی را نداریم  و ما در استان همدان 49 پستاندار،43 گونه خزنده، 183گونه پرنده، 39 گونه ماهی و 4 گونه دوزیست و 12 گونه در معرض خطر انقراص و تهدید که در لیست قرمز هستند  داریم که از جمله آنها که کل و بز، قوچ و میش، کرکس مصری  و آگامای وزغی است

 

عربی با بیان اینکه 42 محیط بان در مناطق حفاطت شده خدمت میکنند افزود: 12 نفر هم به صورت اداری برای شهرستانهایی که منطقه ندارند فعالیت میکنند و اقدامات خوبی را در جهت معیشت محیط بان ها داشته ایم و رفاهیات محیط بان ها را در اولویت قرار داده ایم.

 

وی در خصوص رفع الودگی رودخانه عباس آباد گفت: به رستوران های آن منطقه  دستور داده شد که پسماندهای خود را در داخل رودخانه وارد نکنند و ما شاهد آن بودیم که در فصل بهار یکی از رودخانه تامین آب شرب همدان رودخانه های عباس آباد و مرادبیگ بود و این یعنی آلودگی آنها کمتر شده است.

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه در خصوص کارخانه های سیلیس کوبی منطقه ازندریان گفت:  70درصد واحدهای سیلیس کوبی مستقر در منطقه ازندریان یا سیستم عبار گیر نصب کردند یا  در حال نصب هستند  و آلودگی این واحدها کنترل شده است .

 

لازم به ذکر است؛ در انتهای این نشست عملیات اجرایی  پایگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده که به عنوان  پایلوت مدیریت سبز در بین پایگا ههای محیط بانی کشور می باشد  با حضور مسئولان استانی آغاز شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان