اسدالله نقدی در گفت و گو با صبح الوند، با تاکید بر اینکه تنها یک فرهنگی می تواند مستدام باشد که دارای مناسک، سنت ها و آداب ویژه و خاص خود باشد عنوان کرد: در این راستا این مهم نیز خود سبب ایجاد دو کارکرد می شود که یکی از آن هویت، تمایز و دیگری انسجام، وحدت و اشتراک است.
نقدی با بیان اینکه در کارکرد هویت، تمایز فرهنگ و جامعه، کشور از جوامع دیگر متمایز شده و برای اعضای آن جامعه ایجاد هویت می کند افزود: موضوع انسجام وحدت و اشتراک نیز زمانی استمرار پیدا می کند که نسلهای مختلف را هم بعنوان یک میراث مشترک فرهنگی به هم وصل کرده و باعث ایجاد فرهنگ شود.
نقدی با اشاره به اینکه این دو کارکرد، عمده مناسک،مناسبت و سنت های اجتماعی هستند گفت: در عین حال که اصل مناسک و مراسم سوری می تواند با کارکرد های یادشده هویت، تمایز و همبستگی ایجاد کند بدلیل تفاوت در برداشت، نگاه در کارکرد ماهیت، نبود یک هویت کلان و رشد کمی آسیب شناسانه بین ماهیت ها باعث ایجاد یک بی نظمی اجتماعی و روانی شده در جامعه ما شده است.
وی در ادامه نیز با بیان اینکه خوشبختانه اکنون بدلیل کارکرد رسانه ها و کمپین های مجازی که در سال های اخیر بوسیله هنرمندان و سرآمدان ایجاد شده است اندکی این مناسک به حالت عادی خود بازگشته است بیان کرد: این در حالی است که همچنان بسیاری از مناسک از رسم فرهنگی منزه خود فاصله گرفته و به یک بازار مکاره ترقه و انواع مواد محترقه و مواد منفجره تبدیل شده است.
مدیر گروه جامعه شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه اکنون عصر چهارشنبه های پایان سال در شهر های ما به صحنه های غیر متعارفی از دود و انفجار تبدیل می شود افزود: این مشکل برای کسانی که در این مناسک شرکت نمی کنند به لحاظ سلامت جسمی و اجتماعی بار روانی ایجاد می کند.
وی با تاکید براینکه نیت از اجرای این رسوم کنار هم بودن و افزایش همبستگی اجتماعی است اظهار کرد: این نوع از برگزاری ها سبب شده است تا سالمندان، بیماران، کودکان و بویژه زنان باردار و دختران مورد ناامنی روانی قرار بگیرند.
دیدگاه شما