اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. اسفند 1396 - 13:14   |   کد مطلب: 28834
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت کارخانه کیان‌کرد ملایر گفت: در بانک صنعت و معدن پرداخت تسهیلات ارزی به کیان‌کرد تصویب و دستورات اجرای حکم به بانک مرکزی صادر شده است اما بانک سرمایه از اجرای قانون امتناع می‌ورزد.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، محمد کاظمی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر مشکلات کارگران کارخانه کیان‌کرد ملایر، گفت: اختلافاتی بین بانک سرمایه و مدیرعامل و سرمایه‌گذار اصلی کارخانه کیان‌کرد وجود دارد و همین امر سبب شده است این فرد جزء بدهکاران بانکی و لیست‌سیاه بانک مرکزی قرار گیرد

کاظمی با بیان اینکه برای تکمیل این واحد، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی صورت گرفته و برای ادامه کار نیازمند تسهیلات ارزی است، ادامه داد: مشکل پیش‌آمده سبب شد تسهیلات بانکی به این واحد صنعتی- تولیدی تعلق نگیرد.

وی به جلسات متعدد برگزار شده با حضور نمایندگان مردم ملایر در مجلس و استاندار همدان با سیف، رئیس بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: این اختلافات به دادگاه شیراز کشیده شد و پس از پیگیری‌های انجام شده سرمایه‌گذار اصلی کیان‌کرد محق شناخته و حکم به نفع وی صادر شد.

کاظمی بیان کرد: در بانک صنعت و معدن پرداخت تسهیلات ارزی به کیان‌کرد تصویب و دستورات اجرای حکم به بانک مرکزی صادر شده است اما بانک سرمایه از اجرای قانون امتناع می‌ورزد.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی با مدیرکل بانک مرکزی و هیئت‌مدیره بانک سرمایه داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است و اگر این روند ادامه یابد، بنده در مجلس از وزیر دارایی به علت اقدام غیرقانونی بانک سرمایه سوال خواهم کرد.

کاظمی با گلایه از قانون‌گریزی بانک سرمایه، تصریح کرد: بانک باید تسلیم حکم قضایی و قانون باشد و نمایندگان مردم ملایر نیز مجدانه پیگیری رفع مشکل کیان‌کرد هستند.

وی با اشاره به اینکه کارگران این کارخانه 6 ماه حقوق دریافت نکرده بودند که به تازگی 2 ماه از معوقات آنها پرداخت شد، گفت: هیئت‌مدیره کارخانه باید با تدبیر و مدیریت، معوقات کارگران را سریع‌تر پرداخت کنند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه به حضور تیمی از ایران در اجلاس سالیانه حقوق بشر در شهر ژنو سوئیس اشاره کرد و گفت: از سوی قوه مجریه وزیر دادگستری و بنده نیز از سوی قوه مقننه در این اجلاس شرکت کردیم.

وی افزود: شورای حقوق بشر، یکی از ارکان سازمان ملل است که در سال 2006 تشکیل شد و وظیفه‌اش نظارت بر اجرای منشور حقوق بشر در کشورهای عضو سازمان ملل است و هر سال گزارشاتی از وضعیت رعایت حقوق بشر توسط کشورهای عضو به این سازمان ارائه می‌شود و در صورت وجود ابهام، گزارشگران دوره‌ای و موضوعی به کشورهای مدنظر اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه ملاقات‌های متعددی با وزرای خارجه و دادگستری کشورهای مختلف در ژنو داشتیم، اظهار کرد: در ایران اسلامی معتقدیم براساس آموزه‌های دینی و اصول قانون اساسی، حفظ شأن و کرامت انسان‌ها مهم است و حقوق بشر در تمامی ابعاد باید رعایت شود و باید حقوق انسان‌ها را در علوم اجتماعی، مدنی، اقتصادی و ... تأمین کنیم البته در این زمینه بدون نقص نیستیم و اشکالاتی وارد است.

*بحث شکنجه در ایران موضوعیت ندارد

کاظمی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در بحث تأمین آزادی‌های فردی و حقوقی متهمان در جریان دادرسی و تقلیل مجازات‌ها و انجام مجازات‌های عادلانه در محاکم قضایی، گام‌های خوبی برداشته است، تصریح کرد: بحث شکنجه در ایران نه موضوعیت داشته و نه با افکار و اعتقادات مذهبی ما سنخیتی دارد.

وی به اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و یادآور شد: در همین راستا مجازات اعدام در بحث قاچاق کاهش یافته و مجازات نزدیک به چند هزار نفر از محکومان به اعدام به حبس تقلیل پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث حمایت بیشتر از حقوق کودکان لایحه «حمایت از حقوق کودکان» تصویب شد که طی آن از کودکان به شدت حمایت می‌شود و حتی برای والدینی که مانع تحصیل کودک شده و یا دست به کودک‌آزاری می‌زنند، مجازات‌هایی درنظر گرفته شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث اصلاح قانون مجازات‌های اسلامی، مجازات‌های جایگزینی پیشنهاد داده شده؛ به عنوان نمونه به جای حبس، زندان‌های تعویقی یا تعلیقی، 6 ماه ارائه خدمات عمومی و کار در شهرداری‌ها، کاشت درخت توسط مجرمان، زندان‌های خانگی و ... از جمله این موارد است.

*بیشترین بازداشتی‌های حوادث دی‌ماه مربوط به استان همدان است

وی در ادامه اعلام کرد: در اغتشاشات دی‌ماه، تعدادی از سراسر کشور دستگیر شدند، در همین راستا مجلس احساس وظیفه کرد تا موضوع را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد و بنده به عنوان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی، پیگیر مسأله شدم و از بازداشتگاه‌ها و زندان‌های اوین در تهران و سایر شهرها و زندان‌های همدان و ملایر بازدیدی داشتم و با متهمان و مجرمان صحبت کردم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه استان همدان بیشترین بازداشتی را نسبت به سایر نقاط کشور داشته است، گفت: از بازدیدهایی که داشتم، گزارشات مبسوطی به مجلس ارائه دادم.

*پرونده مجرمی که پرچم را پایین آورد در دیوان عالی کشور

نماینده مردم ملایر در خانه ملت در رابطه با پسر نوجوان 15 ساله‌ای که پرچم کشور را در اغتشاشات اخیر ملایر پایین کشید، گفت: طبق قانون اگر اطفال زیر 18 سال به قبح عملی که انجام می‌دهند آگاهی نداشته باشند، پرونده‌های قصاص آنها دوباره رسیدگی می‌شود و این امر در راستای رعایت حقوق بشر است.

کاظمی با اشاره به مصاحبه‌ای که با پسر 15 سال ملایری داشته است، گفت: این نوجوان به قبح عملی که انجام داده آشنا نبوده البته تشخیص نهایی با قاضی است و امیدواریم در دیوان عالی کشور قضات رسیدگی مجددی به این پرونده داشته باشند.

وی بر لزوم آموزش به کودکان و نوجوانان کشور در بحث قداست پرچم در مدارس تأکید کرد و افزود: بخشی از مشکلات ما در حوزه عدالت اجتماعی به دشمنان و بخشی به مدیریت ناکارآمد و ناتوان طی سال‌های اخیر برمی‌گردد.

کاظمی با تأکید بر اینکه ما در یک فضای آرام بین‌المللی و یک فضای آرام داخلی با مدیریت صحیح می‌توانیم اجرای عدالت اجتماعی موفقی داشته باشیم، گفت: توزیع برابر امکانات بین مردم نیازمند با قانون، شفافیت و مدیریت سالم رقم می‌خورد و ما هنوز نتوانسته‌ایم آنچنان که در شأن ملت ایران است این امر را محقق کنیم.

وی حوادث اخیر دی‌ماه را تلنگری به مسئولان کشور دانست و اظهار کرد: در صورت عدم اجرای عدالت اجتماعی مردم همچنان ناراضی خواهند بود بنابراین همه گروه‌های سیاسی باید با وحدت به انجام وظیفه خود بپردازند و مسئولان باید همواره خود را بدهکار مردم دانسته و با محبت با مردم رفتار کنند.

*انجام بررسی‌های تکمیلی خودکشی 2 زندانی

وی در رابطه با خودکشی 2 نفر از کسانی که به تازگی دستگیر شده و در زندان بودند نیز اظهار کرد: از محل خودکشی «سینا قنبری» بازدید و فیلم خودکشی «سیدامامی» را مشاهده کردم و بررسی‌های تکمیلی در این زمینه در حال انجام است.

کاظمی با اشاره به اینکه نماینده‌ها، معتقدند باید حافظ حقوق مردم باشند، تصریح کرد: مجدانه پیگیر قضایا هستیم البته قوه قضائیه نیز در این رابطه به وظایفش عمل می‌کند.

سال آینده مرکز پرتودرمانی و سرطان‌شناسی ملایر افتتاح می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اشاره کرد و افزود: نزدیک به 8 سال اخذ مجوز احداث مرکز رادیوتراپی، پرتودرمانی، کنترل و درمان سلول‌های سرطانی در ملایر زمان بُرد که به همت بخش خصوصی و با استقرار متخصصان آنکولوژیت این مرکز به معالجه بیماران سرطانی خواهد پرداخت.

کاظمی با اشاره به اینکه مبالغ قابل‌توجهی تجهیزات و امکانات برای این مرکز خریداری شده است، گفت: با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر عملیات احداث این مرکز آغاز شده است و امیدواریم تا پایان نیمه‌اول سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

وی به حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ملایر و دستورات او در راستای تجهیز مراکز درمانی اشاره کرد و افزود: معتقدیم اوقاف ملایر باید در راستای تحقق اهداف واقفان خیراندیش شهر، درآمدهای حاصله از موقوفات را صرفا در ملایر هزینه کند در همین زمینه مشکلاتی فرآروی احداث پروژه اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) وجود دارد که انتظار می‌رود اوقاف برای تکمیل آن وارد عمل شود و مشارکت بیشتر و جدی‌تر داشته باشد.

کاظمی به پذیرش دانشجو در 2 رشته توسط دانشکده پیراپزشکی دانشگاه آزاد ملایر اشاره کرد و یادآور شد: در سفر اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احداث کلینیک تخصصی تأمین اجتماعی درخواست شد و در ملاقات هفته گذشته با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد ساختمان فعلی تأمین اجتماعی واقع در خیابان قائم‌مقامی ملایر، تخریب و مجددا پس از ساخت به این کلینیک اختصاص یابد.

*کل سیستم باغداری کشور باید مدرن شود

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به بازدید اخیر از باغات کشاورزی ژنو در سوئیس، خاطرنشان کرد: در این سفر از نزدیک سیستم باغداری کشور سوئیس را مورد بازدید قرار دادیم، باغداری و تاک‌داری در ژنو عالمانه، منظم و مدرن بود و تمامی تاکستان‌ها مرتفع و داربستی بودند.

کاظمی با تأکید بر اینکه باید سیستم کشاورزی در ایران متحول شود، تصریح کرد: کشاورزان و باغداران ما باید سیستم‌های مدرن و نوین باغداری و آبیاری را اجرایی کنند.

وی در رابطه با ثبت «انگور درّه جوزان ملایر» به عنوان ثبت جهانی، افزود: این موضوع در مرحله کارشناسی قرار دارد و مسیر آن در حال طی شدن است.

کاظمی درباره عمران و آبادانی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان، یادآور شد: از طریق رایزنی‌های انجام شده با بنیاد مسکن کشور کمک‌های ویژه‌ای را از تهران برای روستاهای ملایر گرفتیم و در حال حاضر طرح هادی و بهسازی در بسیاری از روستاهای شهرستان در حال پیگیری و اجراست.

وی با اشاره به اهمیت تصفیه آب آشامیدنی شهر ملایر، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده تصفیه‌خانه آب شرب ملایر در کنار سدکلان در سال آینده افتتاح می‌شود و مردم می‌توانند از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شوند.

نماینده ملایر در خانه ملت در رابطه با مشکل آب آشامیدنی روستاها نیز با بیان اینکه چند مجتمع آبرسانی روستایی در حال احداث است، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه روستای علی‌آباد با مشکل آب آشامیدنی مواجه است که برای رفع این معضل طبق بررسی‌های انجام شده محل مناسبی در روستای کوسج خلیل شناسایی شد تا پس از طی مراحل مطالعات تخصصی اولیه، یک مجتمع آبرسانی برای تأمین آب شرب 5 روستای اطراف احداث شود و در همین زمینه بودجه و اعتبار لازم نیز اخذ شده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات عدیده شهرداری‌ها و رکود ساخت‌وساز طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: به تازگی ملاقاتی با رئیس سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور داشتیم و مبالغی کمک نقدی و یکسری تجهیزات برای شهرداری‌های شهرهای ملایر دریافت کردیم.

*رفع مشکلات حاشیه شهر در دستور کار

نماینده مردم ملایر در مجلس به اقدامات انجام شده در بحث رفع مشکلات حاشیه‌شهر اشاره کرد و گفت: منطقه پشت ناسیونال ملایر از نظر بهداشتی در وضعیت بحرانی به سرمی‌برد بنابراین 350 میلیون تومان اعتبار برای احداث کانال فاضلاب برای آن منطقه گرفته شد همچنین مناقصه مرکز درمانی سرجوی برگزار شد و برای اجرای پروژه فاضلاب این منطقه 900 میلیون تومان اعتبار دریافت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه شمس‌آباد پارکی با اعتبار 400 میلیون تومان درحال احداث است و در بحث بازسازی، حفظ و نگهداری اثر تاریخی «یخچال میرفتاح» نیز افزون بر 700 میلیون تومان اعتبار اخذ کردیم و نقشه آن مکان به مناقصه گذاشته شده است.

کاظمی با بیان اینکه کلیه این اعتبارات از محل منابع مالی بافت‌های فرسوده وزارت راه و شهرسازی تأمین و واریز شده است، ادامه داد: توجه به بافت‌های فرسوده و حاشیه‌شهر در اولویت کاری ما، قرار دارد.

*راه‌اندازی 2 واحد نورد مجموعه ذوب‌آهن ملایر

وی با بیان اینکه طی 2 سال اخیر در بحث رونق و احیای واحدهای صنعتی و تولیدی ملایر گام‌های مثبتی برداشته شده است، گفت: کارخانه فولاد و ذوب‌آهن آلیاژی ملایر در دوره ششم مجلس افتتاح شد اما بنابر دلایل مختلف از جمله سوءمدیریت، این مرکز به تعطیلی کشیده و مبالغ کلانی به بانک‌های کشور مقروض شد.

کاظمی اظهار کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده و 50 جلسه راهبردی برگزار شده با مسئولان ارشد کشوری و استانی، در نهایت یک مدیر کارآزموده و شایسته برای این مجموعه انتخاب شد و پس از رایزنی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و بانک‌های‌عامل مربوطه مقرر شد برای بازپرداخت معوقات به این واحد تولیدی کمک شود و همچنین برای راه‌اندازی مجدد آن، تسهیلات و نقدینگی در اختیارش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 2 واحد نورد این مجموعه راه‌اندازی شده و در سال آینده واحد نورد جاده بروجرد نیز 2 شیفته می‌شود و اشتغالزایی خوبی برای شهرستان خواهد داشت، خاطرنشان کرد: یک شرکت تخصصی، با اخذ 200 میلیون تومان تعمیر ترانس برق این واحد تولیدی- صنعتی را پذیرفته است.

کاظمی به فعالیت 2 واحد 12 هزار تُنی سیلیس و فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار اشاره کرد و افزود: در دهه فجر نیز واحد دانه‌بندی، استخراج و فرآوری آندالوزیت در ملایر افتتاح شد.

وی با اشاره به پتانسیل خوب این شهرستان در بحث معادن مختلف بر لزوم توجه ویژه به این بخش تأکید کرد و گفت: حفظ صنایع و واحدهای تولیدی چون بافتینه و بافت‌سان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان