اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. اسفند 1396 - 13:15   |   کد مطلب: 28754
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توانسته‌ایم نیروی انسانی تربیت کنیم اما نباید تبدیل به بحران شود، گفت: صنایع ما سنتی و غیر رقابتی و متکی به رانت هستند.
 مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقییقات و فناوری

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، محمد سعید سیف ظهر امروز در چهارمین همایش روز مهندس در دانشگاه صنعتی همدان، اظهار کرد: کارهای آموزشی را از دهه‌های قبل به صورت معمولی انجام می‌دادیم اما ورود به حوزه کسب و کار نیازمند خلاقیت توسط دانشجویان و اساتید است.

وی به تاریخچه ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب تعداد دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید محدود و بیشتر در شرف شکل‌گیری بود؛ دانشگاه تهران 100 سال قدمت دارد اما در دنیا دانشگاه‌هایی با چند قرن قدمت وجود دارد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در حوزه علم به شکل امروزی نوین هستیم و نتوانسته‌ایم از وجود مهندسان برجسته و شاخص استفاده کنیم؛ در عصر نوین دانشگاه‌های جوان شکل گرفتند.

وی با بیان اینکه در دهه 60 فرصت چندانی برای ورود در بحث دانشگاه و صنعت نداشتیم، افزود: با توجه به جنگ تحمیلی برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه از مزیت‌های آن دوران و سابقه برای پاسخگویی به جامعه بود.

سیف دهه 70 را دوره شکل‌گیری تحصیلات تکمیلی و اعزام بورسیه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: همان بورسیه شده‌ها و تحصیل‌کنندگان در مقطع تحصیلات تکمیلی اکنون تبدیل به مسوولان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها شدند.

وی با تأکید بر اینکه در دهه 80 تب مقالات ISI بالا گرفت که موضوع اصلی استخدام و ارتقا بود، ادامه داد: این امر نقاط مثبت و منفی دارد اما کم کم دغدغه دانشگاه را از جامعه بیرون کرد و مقالات دغدغه شد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در دهه 90 ایفای نقش جدی‌تری در کارآفرینی دیکته شد و هدفمند کردن فعالیت‌های پژوهشی، ارتقای مهارت و اشتغال فارغ‌التحصیلان از دیگر نکات در این دهه بود.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس جمهور، یادآور شد: رئیس جمهور تأکید داشت پژوهش باید رفع مشکل از جامعه و صنعت داشته باشد؛ مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان از پژوهش‌های کاربردی در جامعه استفاه کرد.

سیف با تأکید بر اینکه در ظرفیت موجود کشور از لحاظ کمی رشد کرده‌ایم، اظهار کرد: 110 دانشگاه زیر نظر وزارت علوم و 45 واحد پژوهشی در کشور فعالیت دارد؛ 13 هزار آزمایشگاه و 80 هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های کشور موجود است و 367 انجمن علمی و 154 قطب علمی نیز در کشور داریم.

وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان در ایران در دنیا بی‌نظیر است که در کشوری این آمار وجود ندارد، گفت: 4 میلیون و 348 هزار و 383 نفر دانشجو در ایران داریم و آمار مقالات در ایران رو به رشد است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در بسیاری از رشته‌ها جزء 10 کشور برتر در انتشار مقاله هستیم اما در درآمدزایی و تولید اشتغال سه رقمی می‌شویم چراکه نتوانستیم استفاده از علم داشته باشیم.

وی به وجود 40 پارک علم و فناوری و 180 مرکز رشد در کشور اشاره کرد و افزود: 3 هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که مرکزیت آن در پایتخت است و امیدواریم در استان‌ها نیز این شرکت‌ها رشد یابد.

سیف از فعالیت 6 هزار شرکت در پارک‌های علم و فناوری خبر داد و با بیان اینکه برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها روبه رشد بوده است، تصریح کرد: سهم نهادهای مختلف از دانشگاه آزاد، وزارت علوم و وزارت بهداشت در تولید علم دارد که عمده آن به وزارت علوم برمی‌گردد که تصمیم‌گیری‌های درست موثر بر نتایج خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در دنیا پنجمین کشور در تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی هستیم، ادامه داد: رتبه ما از کره جنوبی و ژاپن بالاتر است؛ توانسته‌ایم نیروی انسانی تربیت کنیم اما این موضوع نباید با عدم برنامه‌ریزی به یک بحران تبدیل شود.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: باید از فرصت‌ها و امکانات بهتر استفاده کنیم؛ رتبه اول در نفت و گاز و وجود ذخایر معدنی متنوع داریم که وجود 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل از آن جمله است.

وی وجود نیروی انسانی، منابع و وسعت جغرافیایی را راه حل‌ها در علم و صنعت دانست و یادآور شد: زنجیره‌ای که اینها را به هم وصل کند نداریم؛ به دلیل سوء برنامه و بی‌برنامگی شاهد رشد بیکاری، آلودگی محیط زیستی، کاهش منابع آب و مسائل اقتصادی و ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و بحران‌ها که به این دلیل طی سال‌های آینده ایجاد می‌شود، هستیم.

 سیف بهره‌وری نامناسب صنعت و کشاورزی را از دیگر چالش‌های موجود برشمرد و اظهار کرد: سرانه مصرف بالای انرژی از آب، مواد غذایی و... از دیگر چالش‌هاست؛ از لحاظ جمعیتی نیز مشکل داریم و تغییر هرم جمعیتی را شاهد هستیم.

*طی سال‌های اخیر و آینده باید پاسخگوی بیشترین درخواست کار برای دهه شصتی‌ها باشیم

وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت مربوط به متولدین دهه 60 هستند که پس از پایان تحصیل اکنون شغل می‌خواهند، گفت: معضل اصلی افراد، اشتغال است و در تاریخ کشور دهه 60 بیشترین حجم درخواست کار است؛ طی سال‌های اخیر و آینده باید پاسخگوی بیشترین درخواست کار برای دهه شصتی‌ها باشیم.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در برخی استان‌ها 30 تا 40 درصد بیکاری داریم که آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی 18.5 درصد است؛ بیشترین آمار بیکاری را در فارغ‌التحصیلان لیسانس داریم.

وی به وجود 3 میلیون و 250 هزار بیکار در کشور اشاره کرد و افزود: بیش از یک‌میلیون نفر از بیکاران کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند؛ 30 تا 35 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار نیازمند کار مرتبط هستند.

سیف کاهش تصدی‌گری دولت‌ها و نهادها، بهبود فضای کسب و کار، استفاده بهینه از بازارها و نیازهای کشور، مدیریت صحیح و همکاری بین‌المللی  و بهبود کیفیت نیروی کار را از راه حل‌ها  برای به کارگیری نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: بهبود کیفیت نیروی کار تنها مورد مرتبط به وزارت علوم در این خصوص است.

وی با تأکید بر اینکه به عنوان دانشگاه باید کیفیت محصولات و فارغ‌التحصیلان را به منظور کسب اشتغال بهتر بالا ببریم، ادامه داد: البته باید در صنعت فضای کار به منظور استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان و نیروی کار با کیفیت وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: متأسفانه صنایع ما سنتی و غیر رقابتی و متکی به رانت هستند و جایی برای فناوری و خلاقیت نیست و پروژ‌ه‌ها وابستگی شدید به خارج از کشور دارند که این موارد از معضلات و مشکلات موجود است.

وی با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر سعی شده در دانشگاه برای حل معضلات، روش‌های مختلفی را تجربه کنیم، یادآور شد: به این منظور مراکز رشد و فناوری را شکل دادیم و سعی بر آشنایی دانشگاه‌ها با خلاقیت و فناوری داشتیم.

سیف با اشاره به سپری کردن سه نسل در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: نسل گذشته دانشگاه‌ها آموزشی بود، سپس وارد پژوهش شد و نسل سوم دانشگاه‌ها کارآفرین است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل سوم باید بتوانند ایجاد شغل کنند و فارغ‌التحصیل این توانایی را داشته باشد، گفت: دانشگاه‌های کشور در آستانه ورود به این مرحله هستند و تعداد زیادی از دانشگاه‌ها باید وارد این مرحله شوند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: نمی‌شود دانشگاهی در استانی باشد و دغدغه استانش را نداشته باشد؛ مشارکت کامل و جدی در استان و رفع معضلات استان، وظیفه دانشگاه‌هاست و در وزارت علوم نیز این برنامه را داریم و اگر دانشگاه‌هایی که این برنامه را نداشته باشد کم کم حذف می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه عناصر مختلفی بین علم، صنعت، تولید و اشتغال ارتباط برقرار می‌کند، افزود: کارآموزی و کارورزی، پایان‌نامه‌ها، نظام پذیرش دانشجو، آئین‌نامه استخدام و ارتقا، قوانین و امور حقوقی، قطب‌های علمی، مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌ها و مراکز رشد و نوآوری از جمله عناصر است.

سیف با تأکید بر اینکه طی سال‌های گذشته ضرورت‌ها را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌ایم، تصریح کرد: برخی معضلات را هنوز رفع نکرده و ارتباط صنعت و دانشگاه را با هم برقرار نکرده‌ایم؛ بیشتر در قسمت دفاعی که مشکلاتی داشتیم و تکیه بر داخل بوده، رشد خوبی داشتیم و در بسیاری از موارد هنوز واردکننده هستیم که باید فکری در این خصوص کنیم.

وی با بیان اینکه دستاوردهای دانشگاه‌ها در حال مستندسازی است، ادامه داد: رصد اشتغال یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه‌ها طی سال‌های آینده خواهد بود و تأثیرگذار بر بودجه دانشگاه‌ها است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: تمام کارهای انجام شده در وزارت علوم بخشی از راه حل است و بخش دیگر به صنایع، وزارت نیرو و وزارت دفاع مربوط است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان