اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. دى 1396 - 23:33   |   کد مطلب: 28119
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۲ هزار هکتار آبیاری تیپ در استان همدان در سال ۹۶ اجرایی می‌شود گفت: هشت هزار و ۴۷۸ هکتار آبیاری نوین امسال در همدان انجام می‌شود.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، ابراهیم فرامرزی موحد بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصرف آب در سه بخش کشاورزی، صنعتی و شرب است که در استان همدان 89 درصد آب در بخش کشاورزی و 11 درصد در بخش شرب و صنعت مصرف می‌شود که با توجه به کمبود آب کشاورزان باید پروژه مصرف بهینه آب را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه استفاده بهینه از آب برنامه‌هایی از جمله یارانه حمایتی، کمک بلاعوض و غیره دارد افزود: برای اجرای آبیاری قطره‌ای دولت به ازای هر هکتار هفت میلیون تومان کمک بلاعوض می‌دهد و اگر مجموعه افرادی قصد اجرای آبیاری قطره‌ای داشته باشند، دولت 85 درصد کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سیستم آبیاری نوین در روی آبیاری بارانی تا سقف 6.5 میلیون تومان کمک انجام می‌شود، گفت: استان همدان در زمینه اجرای سامانه نوین آبیاری رتبه نخست را در کشور دارد.

فرامرزی موحد عنوان کرد: نه هزار و 500 هکتار طرح آبیاری نوین در همدان در دست اجراست و یا تمام شده که هشت هزار و 478 هکتار آبیاری نوین امسال انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان سال سطح زیر پوشش آبیاری نوین در استان همدان به 12 هزار هکتار برسد ضمن اینکه در استان همدان 160 هزار هکتار اراضی مستعد اجرای آبیاری نوین وجود دارد که 135 هزار هکتار انجام شده و تا پایان سال به 140 هزار هکتار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه افزون بر 2 هزار هکتار آبیاری تیپ در استان همدان در سال 96 اجرایی می‌شود گفت: هزینه اجرای سامانه آبیاری قطره‌ای در اراضی خرد بالاست که به دلیل پراکندگی، هزینه اجرای آبیاری نوین را بالا می‌برد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: در صورت تخصیص اعتبار و موافقت دولت، طرح‌های مستهلک به شرط اجرای آبیاری قطره‌ای بازسازی می‌شود.

فرامرزی موحد تصریح کرد: امسال در استان همدان 13 تشکل آب بران و سال گذشته 16 تشکل آب بران تشکیل شد که این تشکل‌ها برای 26 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است ضمن اینکه در محلی که تشکل آب بران وجود دارد، می‌توان تا 80 درصد کمک بلاعوض داشت و اولویت نخست ایجاد تعاونی تولید است تا تشکل آب‌بران هم در تعاونی تولید فعالیت داشته باشد.

وی اعلام کرد: 110 میلیارد تومان برای اجرای سامانه آبیاری نوین در استان همدان مصوب شده است و در بخش اعتبار قنوات دو میلیارد تومان، در بخش انهار 28 میلیون ریال و در بخش کانال‌ها 81 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امسال 150 رشته قنات در استان همدان لایروبی می‌شود گفت: همه قنات‌ها عمومی هستند و وجود قنات‌ها باعث تعادل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

فرامرزی موحد با بیان اینکه 2 هزار و 400 رشته قنات فعال در استان همدان وجود دارد اظهار داشت: از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه ملی به کشاورزان تسهیلات ارائه می‌شود تا در زمینه لایروبی و استخر قنوات وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده تا سالانه 150 رشته قنات لایروبی شود، افزود: ردیف اعتباری ما بیشتر در بخش آب است و در بخش خاک بیشتر کار فرهنگ‌سازی را انجام می‌دهیم ضمن اینکه طرح جامع خاک هم اکنون در مجلس در حال بررسی است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه خاک جزو اولویت‌های جهاد کشاورزی است، افزود: در صورت تصویب طرح جامع خاک، مدیریت بخش خاک با معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی است ضمن اینکه مشکل کمبود مواد غذایی در خاک و فرسایش خاک وجود دارد که کود حیوانی بهترین کود مغذی خاک است به شکلی که بافت و ساختمان خاک را بهم نمی‌ریزد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان