اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. دى 1396 - 17:01   |   کد مطلب: 27916
دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان با تأکید بر اینکه مدیران بومی لایقی برای مدیریت آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: فرهنگیان استان همدان از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارند هر چه سریع‌تر وضعیت آموزش و پرورش استان را مشخص کند تا حرکت و پویایی در حوزه تعلیم و تربیت استان دمیده شود.
زاهری

به گزارش صبح الوند، غلامرضا زاهری دوشنبه 4 دی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه معلمان بالاترین و گرانقیمت‌ترین سرمایه معنوی ملت هستند، اظهار کرد: امروزه بحث بازنشستگی مدیرکل آموزش و پرورش را مطرح کرده‌اند که امیدواریم در جایگزین شدن این فرد شایسته‌سالاری مطرح باشد نه اینکه مسائل جناحی در اولویت قرار گیرد. نباید این ارگان به زمین سهم‌خواهی برخی مسئولان بدل شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه‌های موثر در کشور است، یادآور شد: بیش از یک میلیون معلم در این وزارتخانه مشغول به فعالیت هستند و نخبگان فراوانی را تربیت کرده و تحویل جامعه می‌دهند.

زاهری با انتقاد از کاهش بودجه این ارگان تصریح کرد: در سال 97 بودجه این وزارتخانه تنها 8.2 درصد از بودجه کل دولت را به خود اختصاص داده در حالیکه این میزان در سال 95، 10 درصد کل بودجه کشور و در سال 91 نیز 15.5 درصد بودجه بوده است که این امر نشان از سقوط اهمیت آموزش و پرورش با وجود تأکید کارشناسان بر اولویت آن دارد.

وی با بیان اینکه استانی شدن بودجه آموزش و پرورش پیش از این نیز اتفاق افتاده بود که موفق واقع نشد، اظهار کرد: مشکلات معیشتی فرهنگیان نیز از جمله مواردی است که آموزش و پرورش، دولت و مجلس می‌توانند برای رفع آن دست در دست هم دهند و تلاش کنند.

زاهری درباره سند تحول بنیادین نیز خاطرنشان کرد: این سند که پس از 17جلسه کاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به تصویب رسید، حال پس از گذشت این همه سال از تصویب و ابلاغ هنوز هم خبر و عزمی برای اجرایش نیست.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولتی کشور است که حدود یک میلیون فرهنگی را در خود جای داده است و وظیفه آموزش علم و پرورش نزدیک به 13 میلیون دانش‌آموزی که در کلاس‌های درس مشتاق علم‌آموزی هستند را به عهده دارد بنابراین توجه به فرهنگیان از لحاظ مادی و معنوی بدون شک ثمره درخشانی در کلاس‌های درس رقم خواهد زد و نقش آموزش و پرورش در این زمینه و توجه بیشتر در این‌باره مورد اهمیت به نظر می‌رسد.

زاهری با بیان اینکه اکنون حجم و محتوای کتاب‌های درسی متناسب با شرایط سنی دانش‌آموزان نیست و این امر مورد اعتراض دانش‌آموزان و خانواده آنها واقع شده است، افزود: باید بازنگری در حجم و محتوای کتاب‌های درسی انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرزندان فرهنگیان اولویتی در اشتغال در آموزش و پرورش ندارند، اضافه کرد: در حال حاضر در دستگاه‌هایی مانند شرکت اتوبوسرانی، بانک‌ها، سازمان آب و وزارت نیرو فرزندان آنها بعد از بازنشستگی می‌توانند در محل کار پدر خود به‌کار گرفته شوند اما در آموزش و پرورش این‌گونه نیست.

وی اصافه کرد: فرهنگیان را درگیر کاغذبازی‌های زیاد در حین فعالیت‌های آموزشی و تربیتی کرده‌اند و باید به جای اینکه وقت خود را صرف کار کردن با دانش‌آموزان کنند، هر روز گزارش‌کار خود را همراه با عکس به آنها ارائه دهند و وقت‌شان بیشتر صرف مسائل حاشیه‌ای می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازنشستگان آموزش و پرورش در وضعیت بسیار اسفناکی به سر می‌برند، افزود: چشم امید این قشر فرهیخته که عمرشان را فدای تعلیم و تربیت فرزندان این مملکت کرده‌اند، به کدامین برنامه دلخوش باشد؟

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان استان همدان ادامه داد: عدم واریز سرانه ناچیز مدارس کشور، به ویژه مدارس استان‌های محروم کشور، امور جاری و روزمره مدارس را نیز با دشواری مواجه ساخته است، مدیران این واحدهای آموزشی برای تأمین بودجه‌های خود چه ابزارهایی در اختیار دارند که این‌گونه به امان خدا رها شده‌اند، در شرایط فعلی، مدیریت اکثریت قریب به اتفاق واحدهای آموزشی کشور به نوعی به مدیریت بحران تبدیل شده است.

وی یادآور شد: «بیمه طلایی» عنوانی که عملکردش چندان سنخیتی با نامش ندارد، در زمان حاجی‌بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش اجرای آن به جریان افتاد، طرحی که در ابتدا انقلابی در ارائه خدمات بیمه‌ای به فرهنگیان داشت اما به مرور زمان و بی‌تدبیری مسئولان دچار مشکل شد و حتی پس از آن تغییر مجری از بیمه ایران به آتیه‌سازان که  اعتراضات زیادی به دنبال داشت، نارضایتی‌هایی از سوی فرهنگیان را در پی داشت.

زاهری خاطرنشان کرد: مشکلات بیمه‌ای و ارائه خدمات آن چند سالیست که اعتراض فرهنگیان را در پی دارد و هنوز هم با وجود تغییر و تحولات در فرآیند کار، کلاف سر درگم آن باز نمی‌شود. در شرایطی که برخی از مدیران پاداش‌های چند 100 میلیونی برای خود کنار می‌گذارند، معوقات ماه‌های اضافه‌کاری کارکنان ادارت آموزش و پرورش کشور در حال دورقمی شدن است. چه کسی با نزدیک به یک‌سال معوقه حقوق و مطالبات به حق، می‌تواند سرحال و باانرژی، در دستگاه اجرایی خود به فعالیت بپردازد؟

وی ادامه داد: مطالبات حق‌التدریسان آموزش و پرورش هم که همچنان بر زمین مانده است، معلمانی که با دلسوزی و عزت‌نفس بالای خود نگذاشتند و نمی‌گذارند کلاس‌های درس خالی از معلم بماند، نمی‌دانند برای دریافت مطالبات خود به سراغ چه نهاد و ارگانی باید بروند.

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان استان همدان اضافه کرد: در عین حال فرهنگیان انتظار دارند در دولت دوازدهم، نابسامانی‌های دولت یازدهم در عرصه آموزش و پرورش جبران شود و برای رفع بی‌عدالتی‌ها و حل مشکلات معیشتی و ارتقاء جایگاه منزلتی معلم اقداماتی انقلابی به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش، معلم پیش از اینکه حقوقش را دریافت کند بارها خبر زیرنویس شده آن را در رسانه‌های تصویری منتشر می‌شود، افزود: مگر خبر مربوط به پرداخت حقوق یا معوقات، آن هم برای ساعت‌ها کار مفید و سخت، اتفاق عجیبی است که باید بارها از زیرنویس شبکه‌های خبری بگذرد.

زاهری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: متأسفانه سوق دادن دانش‌آموزان به رشته‌های دبیرستانی و عدم هماهنگی هدایت تحصیلی آنان ‌به رشته‌های غیرنیاز جامعه که موجب بحرانی در آینده خواهد شد، به نوبه خود در کل سیاست کشور تأثیرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد: برخلاف ادارات دیگر عزل و نصب مدیران مدارس در آموزش و پرورش براساس حزب حاکم چینش می‌شود نه براساس لیاقت و توانایی که این امر آسیب زیادی به آموزش وارد کرده است.

زاهری تأکید کرد: فرهنگیان منتظر برخورد قاطع دستگاه قضا با متخلفان صندوق ذخیره فرهنگیان هستند اما نکته مهم در کنار ضرورت رسیدگی قاطع دستگاه قضا به تخلفات صورت گرفته در این پرونده، این موضوع است که آیا با همه فراز و نشیب‌های موجود در روند و سیر این پرونده، فرهنگیان به حقوق خود دست پیدا می‌کنند و می‌توانند امیدوار باشند که با ثروت‌های به یغما برده شده خود و دست‌درازی کردن سودجویان فاسد برخورد قاطع می‌شود و دیگر شاهد این چنین تخلفات و سوءمدیریتی نخواهند بود.

وی تصریح کرد: فرهنگیان استان همدان از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارند هر چه سریع‌تر وضعیت آموزش و پرورش استان را مشخص کند تا حرکت و پویایی در حوزه تعلیم و تربیت استان دمیده شود.

وی اضافه کرد: امروز آموزش و پرورش استان از ضعف مدیریتی در ارکان اصلی ادارات و نواحی آسیب جدی دیده است بنابراین فرهنگیان استان  درخواست دارند مدیری انتخاب شود که انگیزه کار و مدیریت بهینه را به آموزش و پرورش استان هدیه دهد و اصلاح جدی در مدیریت و معاونان ادارات صورت دهد.

زاهری با تأکید بر اینکه برای پیشرفت واقعی و پایدار نیازمند افرادی عملگرا و با حاشیه کم هستیم، افزود: کسی که ساختار کلی آموزش و پرورش را اصلاح کند، تفکر علمی را به اداره‌کل حاکم کند، اعتقاد به تربیت و استفاده از نیروهای جوان مدیر داشته باشد و طوری نباشد که بعد از ۴۰ سال که از انقلاب می‌گذرد، برای چند مدیر و معاون در اداره‌کل و مناطق تابع آن در یک دایره محدود دور بزند، شایسته مدیریت است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار فرهنگیان از مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت تدبیر و امید و مقام عالی وزارت انتصاب این است که مدیری مؤمن و متعهد، توانمند و تحصیلکرده، دارای خط مشی ثابت، جوان اما پخته که فرصت خدمت کافی داشته و مورد وثوق و اطمینان فرهنگیان باشد را به این سمت بگمارد.

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان استان همدان در پایان گفت: امیدواریم با تدابیر مسئولان والامقام دولت تدبیر و امید در روزهای آینده شاهد نشاط و شادی بیشتری در بین فرهنگیان بوده و انتصاب مدیری توانمند در آموزش و پرورش استان همدان را شاهد باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان