اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. آذر 1396 - 14:54   |   کد مطلب: 27740
رئیس بنیاد نخبگان استان همدان از مهاجرت 70 درصد نخبگان همدانی خبر داد و گفت: 10 درصد این نخبگان به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.
نخبگان همدانی

به گزارش صبح الوند، دکتر غلامحسین مجذوبی ظهر چهارشنبه 22 آذر در آئین اختتامیه هفته پژوهش استان همدان، تصریح کرد: 73.9 درصد فارغ‌التحصیلان همدانی شاغل، 23.5 درصد استاد و 2.6 درصد فارغ‌التحصیلان نخبه بیکار هستند که باید به فکر اشتغال آنها باشیم.

وی با بیان اینکه 50 درصد تولید ناخالص ملی در سند چشم‌انداز 1404 باید از محصولات دانش‌بنیان باشد، افزود: برای تولید محصولات دانش‌بنیان باید به قشر نخبگان توجه کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف دانشگاه‌ها باید به سمت بین‌المللی شدن پیش روند که دانشگاه بوعلی با تأسیس دانشگاه بین‌المللی D8 گام مهمی در این راستا برداشته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیچ ارزیابی و نظارتی بر اجرای همایش‌ها در حوزه تحقیق و پژوهش نیست، گفت: نه تنها از پتانسیل کارگروه پژوهش و فناوری استفاده نمی‌شود بلکه مدیرانی که رابطه تنگاتنگ با پژوهش دارند در این کارگروه‌ها شرکت نمی‌کنند بنابراین لازم است بازنگری لازم در برگزاری این کارگروه وجود داشته باشد.

مجذوبی با اشاره به وجود پایگاه استنادی در کشور اظهار کرد: این کارگاه کار پایش مقالات و علم‌سنجی را انجام می‌دهد که کشور ایران دومین کشور پس از آمریکا در دارا بودن این پایگاه استنادی است.

وی درباره استناد به پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: کشورهای چین، آمریکا و کانادا بیشترین استناد به پژوهش‌ها را دارند اما در ایران استناد به پژوهش‌ها در رده تقریبا متوسط قرار دارد.

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان ادامه داد: استان همدان در رشته‌های مهندسی جزء مقالات پراستناد و در رشته علوم فضایی نیز کمترین استناد مقاله را داشته است.

وی با بیان اینکه استان همدان در استناد مقالات روند صعودی خوبی داشته است، افزود: 2.3 درصد مقالات کشور سهم استان همدان است.

مجذوبی با بیان اینکه تعداد مقالات پر استناد در ایران 1288 و در همدان 30 مورد است، افزود: در پارک علم و فناوری 52 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که در سال 95، 174 میلیارد تومان درآمدزایی از فروش محصولات داشته‌اند همچنین این شرکت‌ها 70 مورد اختراع به ثبت رسانده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه سمت‌وسوی پژوهش باید به سمت تولید ثروت و اشتغال باشد، اضافه کرد: با تولید پژوهش‌ها باید به سمت حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی حرکت کنیم که یکی از راهکارهای آن مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌هاست.

مجذوبی یادآور شد: در حال حاضر در کشور 2800 دانشگاه داریم درحالیکه آمریکا نیز 2800 دانشگاه دارد بنابراین از منظر شمار دانشگاه‌ها اشباع شده‌ایم و باید به سمت پژوهشی کردن دانشگاه‌ها پیش رویم.

وی گفت: بر اساس تحقیق صورت گرفته از دانشگاه بوعلی مشخص شد 50 درصد مقالات این دانشگاه توسط 5 درصد اساتید این دانشگاه تولید می‌شود و مابقی اساتید فعال نیستند که برای دستیابی به توسعه باید پژوهش را فعال و نتایج آن را کاربردی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان