اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. آذر 1396 - 9:28   |   کد مطلب: 27704
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان
حفظ منافع شهروندان و شهرداری اولویت شوراست
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه باید در بررسی تعرفه عوارض واقعیت ها لحاظ شود، گفت: تلاش خواهیم کرد برای تعرفه عوارض پیشنهادی سال 97 تصمیم درستی اتخاذ شود تا هم منافع شهروندان و هم مدیریت شهری را حفظ کنیم
حفظ منافع شهروندان و شهرداری اولویت شوراست

به گزارش صبح الوند، حسین قراباغی در جلسه کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورا با محوریت بررسی تعرفه عوارض پیشنهادی سال 97 شهرداری، ابراز امیدواری کرد: در بررسی تعرفه عوارض سال آینده شهرداری و سازمان های ذیربط با در نظر گرفتن مباحث فنی و کارشناسی و ملاحظات محیطی و سیاست های اقتصادی پیش رو، بتوانیم دفترچه عوارضی مطلوب، دقیق، منطبق با واقعیتها و شایسته شهر همدان را تدوین کنیم.

 

وی با تأکید بر اجرای ماده 30 آیین نامه مالی شهرداری ها و همچنین قانون وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهرها، اضافه کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که زیربنای بودجه و درآمد شهرداری ها بوده، دفترچه تعرفه عوارض سالیانه شهرداری هاست که توسط شهرداری تهیه و در شورای شهر مصوب میشود؛ بنابراین اهمیت موضوع با توجه به تصمیم گیری برای یکسال مالی شهرداری، مشهود است.

 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان اظهار کرد: موضوع عوارض و بهای خدمات از مهمترین وظایفی است که پرداختن صحیح، دقیق و عدالت محور به این امر، تضمین کننده برنامه های مالی سال آتی شهرداری و مبنای کلید سیاست گذاریها در مدیریت شهری خواهد بود.

 

قراباغی همچنین خطاب به شهردار منتخب همدان گفت: انتظار میرود با لحاظ توانایی مدیریت و نظرات کارشناسی مجموعه مدیریت شهری، سیاست گذاری های تدوین شده، اجرا شود که زیربنای آن‌هم دفترچه عوارض محلی خواهد بود است.

 

وی بیان کرد: با توجه به رکود ساخت و ساز، قیمت منطقه ای سالهای 93 و 94 را بر مبنای سال گذشته آن در نظر گرفته ایم و قیمت سالهای 95 و 96 نیز برمبنای سال 94 لحاظ شد تا بار روانی همان مقدار پرداختی ناچیز در جامعه کم شود.

 

* نباید شهر را گران اداره کرد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه بررسی تدوین تعرفه عوارض محلی برای عمران، آبادانی و توسعه شهر توسط نمایندگان آن شهر انجام میشود، گفت: در تدوین تعرفه باید نظرات، چانه زنی ها و بررسی بیشتر نمایندگان مردم در شورای شهر بر مبنای منافع مردم باشد و در مجموع نباید شهر را گران اداره کرد.

 

ابراهیم مولوی اظهار کرد: تعرفه عوارضی که پیشنهاد و مصوب میشود برنامه اجرایی یکساله مدیریت شده است؛ بنابراین هرچه این برنامه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، در ادامه کار کمتر با مشکل مواجه می‌شویم.

 

وی خطاب به شهردار منتخب شهر همدان عنوان کرد: برگزاری جلسات با معاونان و کارشناسان شهرداری برای برنامه ریزی و تدوین تعرفه عوارض پیشنهادی سال 97 ضرورت دارد.

 

به گفته مولوی، شهر همدان با توجه به تنگ نظری ها و گرانی عوارض نسبت به شهرهای دیگر، گران اداره میشود. هرچند معتقدم به طور قطع سود در گران فروشی نیست، بلکه سود در بیشتر فروختن است و این گران‌فروشی موجب شده اکثر همدانی ها در خارج از استان و حتی کشور ساخت و ساز کنند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان همچنین تأکید کرد: اجرای رأی دیوان عدالت به عنوان مبنای قانونی برای اعضای شورای اسلامی شهرها لازم‌الاجراست.

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه گفت: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های این شهر در حوزه گردشگری تعریف شده است، می‌توان مشوق هایی را در تعرفه عوارض محلی برای سرمایه گذاری و گردشگری لحاظ کرد.

 

علی فتحی با تأکید بر اینکه تدوین تعرفه عوارض محلی به صورت مستقیم با زندگی شهروندان سروکار دارد، ابراز امیدواری کرد: بزودی شاهد آثار خوبی با تدوین تعرفه باشیم.

 

وی با بیان اینکه حمایت شواری پنجم از مناطق کم برخودار ضرورت دارد، افزود: رایگان کردن پروانه ساختمانی یا در حد امکان لحاظ کردن تخفیف 20 درصدی برای آن مناطق می‌تواند مشوق مناسبی برای سوق دادن آن افراد به رعایت ضوابط شهرسازی در احداث بناها باشد.

 

فتحی با تأکید بر تعیین‌تکلیف خیابان طالقانی و تعریض معابر آن به عنوان یک معضل 20 ساله، بیان کرد: لحاظ کردن سیاست تشویقی مانند رایگان کردن عوارض ساختمانهای خیابانهایی اصلی که در مسیر تخریب قرار دارند، موجب میشود که از زمان پیشی بگیریم.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان هم گفت: باید برای نیروهای شهرداری که مجموعه مدیریت شهری را با اقدامات زیربنایی برای شفافیت کارها و حذف خطای انسانی کمک داده اند، تشویقی لحاظ شود.

 

نرگس نوراله‌زاده اظهار کرد: شفاف سازی امور مالی شهرداری همدان برای ارائه آیتم‌های یکنواخت به شهروندان و یکپارچه سازی وضعیت پرداخت عوارض پروانه ساختمان ها اقدام قابل قدردانی است.

 

به گفته وی، پیاده سازی قیمت منطقه ای در GIS و تعیین تکلیف معابر زیر 12 متر پس از گذشت حدود 6 سال توسط کارشناسان مجموعه مدیریت شهری هم قابل تحسین است.

 

نوراله زاده در ادامه با تأکید بر بازگرداندن حقوق شهرداری با محوریت قانون، افزود: باید مباحث مرتبط با شهرداری ها که پیش از این توسط دیوان عدالت رد شده، با راهکاری های حقوقی مورد پیگیری حقوقی قرار گیرند.

 

وی گفت: حق واقعی شهرداری است تا در قبال ارائه خدمات، به منفعت برسد که در نتیجه منفعت آن به شهر خواهد رسید، هرچند برخی مباحث مطرح شده چون حذف پارکینگ منطقی است.

 

رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و اداری شورای شهر همدان هم گفت: با توجه به رعایت قوانین و مقررات، اجرای آرای دیوان عدالت اداری هر چند به ضرر شهرداری باشد، اما اگر به نفع مردم باشد، بهتر از بی قانونی و اعمال سلیقه های شخصی و جمعی است.

 

سید مسعود عسگریان با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات، عنوان کرد: در شورای اسلامی شهر نباید به گونه ای عمل کنیم تا منجر به ابطال مصوبات شورا و پیشنهادات شهرداری شود.

 

به گفته وی، بر اساس قوانین و مقررات، تعبین میزان نرخ تعرفه و لغو آن متناسب با سیاست های دولت و وزارت کشور در حوزه اختیارات شورای اسلامی شهرهاست.

 

عسگریان همچنین با بیان اینکه نباید پیشنهادی با عنوان عوارض جامانده پس از تصویب دفترچه تعرفه عوارض محلی درخواست شود، اعلام کرد: اگر قرار است مصوبه‌ای برای حمایت از سرمایه گذاران در تعرفه عوارض تعریف شود، باید با در نظر گرفتن سرمایه گذاری به طور عام و برای هر شخصی که به نفع شهر سرمایه گذاری کند، در نظر گرفت.

 

عضو شورای اسلامی شهر همدان هم در جلسه بررسی تعرفه پیشنهادی عوارض سال 97 شهرداری همدان گفت: تعرفه عوارض محلی باید به گونه ای تدوین شود که متناسب با مناطق کمتر برخوردار باشد تا شهروندان این مناطق ضمن پرداخت عوارض، به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز ترغیب نشوند.

 

اکبر کاوسی‌امید اظهار کرد: تعرفه عوارض باید شفاف باشد تا تمامی شهروندان نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشند.

 

حمید بادامی‌نجات، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر اظهار کرد: دفترچه عوارض محلی باید منطقی و بر مبنای عدالت تدوین شود.

 

مریم روانبخش، رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورا نیز گفت: لحاظ کردن بسته‌های حمایتی برای سرمایه گذاران در این کمیسیون در حال بررسی است.

 

شهردار منتخب همدان هم در پایان این نشست با تأکید بر اینکه باید پیگیر مطالبات واقعی شهرداری باشیم، اظهار کرد: ما باید حس شهروندی را در بین مدیران استانی برانگیخته کنیم تا در طرح مباحث مختلف حوزه مدیریت شهری در مقابل آنها نباشیم.

 

عباس صوفی با بیان اینکه 85 درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق دفترچه تعرفه عوارض محلی تأمین میشود، معتقد است: در صورتی میتوانیم سیاست های شورا در شهر را اجرا کنیم که درآمد خوبی داشته باشیم و این مهم، منطبق بر تدوین دفترچه تعرفه عوارض محلی مناسب است.

 

وی همچنین با تأکید بر اینکه تعرفه باید موجب تسهیل کار شهروندان و شهرداری شود، گفت: تدوین دفترچه مناسب موجب جلوگیری از فساد درون سازمانی و شفافیت اقدامات مجموعه مدیریت شهری خواهد شد.

 

صوفی در ادامه با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری باید بر قانونمندی و اسناد بالادستی تکیه کند، گفت: باید در حوزه درآمد نوین کار کنیم، زیرا تاکنون تحلیل برنامه ششم توسعه شهرداری انجام نشده تا مشخص شود این مجموعه چه مقدار درآمد خواهد داشت.

 

وی بر استفاده از تجربیات سایر شهرها در حوزه درآمدی و بهره گیری از کارشناسان خبره حقوقی در شهرداری تأکید کرد و افزود: با وجود سیستم حقوقی قوی، می‌توان درآمد پایدار کسب کرد؛ بنابراین باید پرداختی‌های شهرداری به صورت سیستمی و مکانیزه باشد.

 

شهردار منتخب همدان با بیان اینکه باید در حوزه فرهنگی بیش از گذشته اقدام کرد، گفت: اعتقادی به گران کردن ندارم، اما در صورتی که شهروندان احساس کنند در کنار آنها هستیم، بیش از این با مدیریت شهری همگام و همسو خواهند بود.

 

صوفی در زمینه حمایت از سرمایه گذاران عنوان کرد: باید شخص سرمایه گذار و مقدار متراژ و مبلغ سرمایه‌گذاری آن فرد را مشخص کرده تا بتوانیم به صورت تحلیلی و کارشناسی ورود پیدا کنیم و از طرفی وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر هم تعیین‌تکلیف شود.

 

وی همچنین بر تعیین مشوق هایی برای احداث در حریم شهر و همچنین ایجاد پارکینگ های طبقاتی در سطح شهر تأکید کرد.

 

گفتنی است؛ جلسات بررسی تعرفه عوارض پیشنهادی سال 97 شهرداری همدان در کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان