اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. آذر 1396 - 22:19   |   کد مطلب: 27514
نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه پروژه‌ موزه هنرهای معاصر و سالن آمفی تئاتر ۵ هزار نفری همدان ۸ سال است که خاک می‌خورد، گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده این دو پروژه احداث و به زودی مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.
موزه معاصر همدان

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، حمیدرضا حاجی بابایی صبح امروز در نشست هم‌اندیشی با هیات امنا، پرسنل و اعضای اداره کل کتابخانه‌های همدان اظهار داشت:  پروژه کتابخانه مرکزی همدان به عنوان مرکز فرهنگی در توسعه همدان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به پروژه‌های موزه هنرهای معاصر و سالن آمفی تئاتر 5 هزار نفری در مجاورت ساختمان کتابخانه مرکزی همدان افزود: هر دو پروژه  از پروژه‌های ملی بودند که هشت سال خاک خوردند و با پیگیری‌های به عمل آمده به زودی مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

نماینده مردم همدان فرهنگ به معنای عام آن را از مسائل مهم و کلیدی هر کشور دانست و گفت:یکی از مظاهر تمدن، محتوای فکری غنی آن جامعه است که از طریق کتاب نشر و بسط پیدا می‌کند.

وزیر اسبق آموزش وپرورش گفت: در دوران وزارت نیز زمانی که بحث استفاده از فناوری‌های روز و هوشمندسازی مدارس بود، اعتقاد ما براین بود که هیچ‌ یک از این ابزار و فناوری‌های نوین نمی‌تواند جای کتاب درسی را بگیرد.

وی افزود: کتاب باید همواره به عنوان یک سند ماندگار بماند و باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم و این فرهنگ چیزی نیست که به جامعه دستور بدهیم که کتاب بخوانند یا آنها را برای نخواندن کتاب مواخذه کنیم.

نماینده مردم همدان گفت: اساس و پایه ایجاد عادت مطالعه و کتابخوانی در خانواده و همراه پدر و مادر است و هیچ انسانی بدون شکل‌گیری عادت مطالعه در کودکی و نوجوانی کتابخوان نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نهادینه شدن فرهنگ مطالعه تنها در دوران دبستان صورت می‌گیرد و به دلیل همین اعتقاد بود که در دوران وزارت، طرح کتابخانه‌های کلاسی را در دوره ابتدایی پیشنهاد و اجرا کردیم که با این برنامه هر کلاس در دوره ابتدایی یک کتابخانه شد و کار کتابداری آن را نیز خود دانش آموزان انجام می‌دادند.

حاجی بابایی گفت: با برنامه کتابخانه‌های کلاسی 300 هزار کتابخانه در مدارس کشور تشکیل شد و در آن زمان، عادت کتابخوانی و حفظ امانت و مسئولیت را از دوره ابتدایی شروع کردیم. مشکل عدم حضور در کتابخانه صرفا مشکل دسترسی نیست چراکه دسترسی لازم است ولی کافی نیست اما مشکل اصلی عدم احساس نیاز و ضعف فرهنگ مطالعه است.

وی تاکید کرد: با گسترش راه‌های برطرف کردن نیازهای مختلف افراد، باید عضویت تلفنی کتابخانه‌ها را نیز تعریف و طراحی کرد تا هر فرد که در منزل نشسته است با یک تلفن کتاب مورد علاقه و نیازش را دریافت کند. باید بنشینید مخاطب و نیازهای آن  را دقیقا بررسی کنید و راه‌های ایجاد رضایت و جذب مخاطبین را تعریف و طراحی و اجرا کنید.

نماینده مردم همدان در مجلس به ضرورت ایجاد کتابخانه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از روستاها در همدان بالای 1500 نفر جمعیت دارند و باید راهکاری ارائه دهیم که این روستاها کتابخانه داشته باشند. سالن‌های بسیاری در کشور وجود دارد که باید از امکانات آن استفاده کنیم  و با تعامل با دستگاه‌های اجرایی از این ظرفیت‌ها برای ایجاد کتابخانه استفاده شود.

وی به اعتبارات بخش کتابخانه‌های استان نیز اشاره کرد و‌ گفت: اعتبارات خوبی برای کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم همدان با گلایه از برخی از جابه‌جایی اعتبارات و عدم تشخیص اولویت‌ها افزود: برای تکمیل کتابخانه مریانج که چندین سال بود ساخته شده بود با رایزنی سه بار هر بار 700 میلیون تومان تامین و به استان فرستاده شد ولی در جای دیگری هزینه شد اما این پروژه با وجود داشتن اعتبار، 7 سال مانده بود که امیدواریم با پیگیری های انجام شده کار احداث این کتابخانه  تسریع شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان