اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. آبان 1396 - 14:09   |   کد مطلب: 27214
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان:
شهرداری همدان ساماندهی دستفروشان را اولویت قرار دهد
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بابیان اینکه شهرداری همدان باید ساماندهی دستفروشان را اولویت قرار دهد، گفت: قصد خروج دستفروشان از چرخه مدیریت شهری همدان را نداریم.
دستفروشان همدانی

به گزارش صبح الوند، کامران گردان در کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان با بیان اینکه دستفروشی یک پدیده شهری و اجتماعی محسوب می شود، افزود: قصد خروج دستفروشان از چرخه مدیریت شهری همدان را نداریم، بلکه معتقدیم با شرایط اقتصادی سختی که هم اکنون وجود دارد باید محلی برای کسب درآمد این افراد نجیب وجود داشته باشد.

 

گردان با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان تنها وظیفه مدیریت شهری است، ضمانت اجرایی این طرح را رعایت قانون، همراهی افکار عمومی، رسانه‌ها و مسئولان برشمرد.

 

وی افزود: مشکل سد معبر و ساماندهی دستفروشان از مشکلات مهم شهری به شمار می‌آید و باید برای افرادی که مانع تردد عابرین پیاده و خودروها در پیاده‌رو و خیابان می‌شوند، تدابیر لازم اندیشیده شود.

 

گردان گفت: اجرای تدابیر لازم برای ساماندهی دستفروشان به تنهایی از عهده شورای اسلامی شهر و شهرداری برنمی‌آید، بلکه باید ادارات مرتبط همانند فرمانداری، دادستانی، پلیس، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت، نقش موثری در این امر داشته و با همراهی و هماهنگی یکدیگر به انجام وظایف محوله بپردازند.

 

شهرداری یک شیوه‌نامه برای برخورد با متخلفان و سد معبرکنندگان در مقابل مغازه‌ها و دیگر فضاهای معابر شهری تنظیم کند

گردان ادامه داد: شهرداری باید دستورالعمل‌های مختلف را استخراج و یک شیوه‌نامه برای برخورد با متخلفان و سد معبرکنندگان در مقابل مغازه‌ها و دیگر فضاهای معابر شهری تنظیم کند.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان گفت: برای دستیابی به راه‌حلی پایدار برای دستفروشی باید آن را به رسمیت شناخت و به این مهم با دیدگاه معضل، آسیب، شغل کاذب، بدمنظر نگاه نکرد تا به شهروندزدایی از آنها منجمله برخوردهای قهری و تبلیغات ضدشهروندی، خاتمه داده شود.

 

گردان بیان کرد: باید با کمک سازمان‌های مردم نهاد، فعالان و تسهیل‌گران اجتماعی به تشکل‌یابی و شکلگیری «اتحادیه دستفروشان» یاری رساند تا آنها هم مانند هر صنفی، مسائل را حل کنند و نحوه ساماندهی خود را مشخص سازند.

 

وی گفت: شهرداری باید وظایف خود را در زمینه فقرزدایی شهری بر عهده گرفته و شورای شهر، شورای عالی شهرسازی و معماری و مجلس شورای اسلامی، قوانین و مقررات تکمیلی را در این زمینه تهیه کنند تا بتوان فرآیند تهی‌دست آفرینی را تعدیل کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه فقر شهری وقتی قابل رفع است که برابری اجتماعی حل شود، افزود: فقرزدایی شهری صرفاً بحث معیشت چه از طریق کارآفرینی یا تأمین اعتبارات خرد نیست بلکه مهمتر از آن، مسئله تخصیص منابع و حق مشارکت است.

 

گردان همچنین گفت: کشورهای دیگر هم درگیر مسائل دستفروشی هستند، اما آن را ساماندهی و کنترل کرده‌اند.

 

وی گفت:  طرح جامع ساماندهی دست فروشان همدان باید الگویی در سطح کشور باشد اما به لحاظ کمبود نیرو و منابع مالی، کامل اجرایی نشده است.

 

وی اظهار کرد: باید با مدیریت واحد پیاده‌راه‌ها را کنترل و نظارت کرد چراکه هدف حرکت به سمت شهر هوشمند است و از طریق دوربین هاب کنترل نظارت هم می توان موارد را نظارت کرد.

 

وی ادامه داد: در خیابان‌ اکباتان توقفگاه‌هایی ایجاد می شود که می‌توان آن را در اختیار دستفروشان قرار داد، اما از هم اکنون بایدبرای ان  برنامه‌ریزی شود.

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان با بیان اینکه درصدی از دستفروشان جزو اصناف و کسبه هستند، افزود: گاهی تخریب مبلمان پیاده‌راه بوعلی را توسط برخی دستفروشان شاهد هستیم، در حالی که باید این پیاده راه ها نظارت شود؛ زیرا بودجه های هنگفتی برای پیاده راه ها هزینه شده است.

 

گردان در ادامه گفت: ساماندهی وانت‌بارهایی که با توقف در خیابان‌ها و معابر اصلی موجب بروز تصادف و یا ناهنجاری در تردد دیگر خودروها می‌شوند، نیز از اولویت‌ها محسوب می‌شود.

 

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و اداری شورای شهر همدان نیز گفت: تنها راه برون‌رفت از معضلات دستفروشان در کوتاه‌مدت بحث کنترل و نظارت است تا برون‌سپاری شود و شهرداری هم نظارت کند.

 

باید برای ساماندهی دستفروشان، مشاور پیشنهاد شود

 

سید مسعود عسگریان با بیان اینکه باید برای ساماندهی دستفروشان، مشاور پیشنهاد شود، افزود: روزانه بر تعداد دستفروشان اضافه می‌شود.

 

وی گفت: نباید پیاده‌راه بوعلی از چهره واقعی خارج شود اما شهروندان در این مسیر با مشکل تردد مواجه‌اند، در صورتی که باید این پیاده‌راه را به عنوان یک برند و معرف همدان ویژه دید.

 

وی بیان کرد: ساعات فعالیت دستفروشان نیز باید از طریق بنر تبلیغاتی اطلاع‌رسانی شود.

 

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: باید نظرسنجی از فعالیت دستفروشان در سطح  شهرصورت پذیرد و ساماندهی آنها با فوریت و جدیت انجام شود.

 

اکبر کاوسی‌امید گفت: نیروهای کنترل نظارت باید علم نوع برخورد داشته باشد تا شاهد برخوردهای نامناسب نباشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان