اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. مهر 1396 - 17:47   |   کد مطلب: 26862
در استان همدان نیز پروژه هایی از مسکن مهر وجود دارد که پس از گذشت سالها از موعد مقرر برای تحویل هنوز هم تکمیل نشده اند و این موضوع نارضایتی متقاضیان را به دنبال داشته است.
یادمان بنا

به گزارش صبح الوند، رویای خانه دار شدن، حالا چند سالی است که در کشوربه رویایی دست نیافتنی تبدیل شده به نحوی که طرح مسکن مهر بر اساس برنامه ریزی دولت نهم سعی داشت ضمن رونق بخشیدن به صنعت ساخت و ساز،تحقق آرزوی خانه دار شدن افراد کم درآمد را سبب شود.

 

دولت وقت در سال ۸۶، طرح مسکن مهر را با دو هدف کلی تامین مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد و همچنین کنترل قیمت مسکن کلید زد اما این طرح با تغییردولت،شدت گرفتن انتقادات و همچنین برخی مشکلات ایجاد شده در عرصه اقتصادی، متوقف شد.

 

گذشته از مزایا و معایب طرح مذکور و همچنین نظرات موافقان و مخالفان به منظور ادامه و یا توقف طرح،بلاتکلیفی برخی پروژه های کلید خورده از جمله مشکلاتی است که این روزها تعدادی از متقاضیان را درگیر کرده است.

 

 

در استان همدان نیز پروژه هایی از مسکن مهر وجود دارد که پس از گذشت سالها از موعد مقرر برای تحویل هنوز هم تکمیل نشده اند و این موضوع نارضایتی متقاضیان را به دنبال داشته است.

 

پروژه«یادمان بنا» واقع در زمینهای شهری شهرک شهید مدنی از جمله این پروژه هاست که از سال ۹۱ کلید خورده اما پس از گذشت چندین سال هنوز هم متقاضیان را در آرزوی خانه دار شدن نگه داشته است.

 

 

پیرو درخواست برخی متقاضیان مساکن مهر "یادمان بنا" به منظور پیگیری موضوع، خبرنگار نافع بر آن شد تا به بررسی علل تاخیر تحویل دهی مساکن از ابعاد مختلف بپزدازد که در ادامه گزارش به آن اشاره شده است...

 

* متقاضی پروژه یادمان بنا  :مدیرکل پیشین راه و شهرسازی ، هیچ حمایتی از متقاضیان نکرد

 

در همین رابطه یکی از متقاضیان پروژه یادمان بنا  با بیان اینکه مطابق تفاهم‌نامه سه جانبه تنظیم شده قرار بود این پروژه در سال 92 و در بدترین حالت در سال 93 به متقاضیان تحویل داده شود،گفت:متأسفانه پس از گذشت 5 سال، پروژه یادمان بنا هنوز تکمیل نشده و پیمانکار در این رابطه قصور کرده است.

 

وی با اعلام اینکه مجموع 18 میلیارد تومان آورده متقاضی تاکنون 16 میلیارد تومان آن پرداخت شده است، اظهار کرد: پروژه در بلوار امام خمینی(ره)، پایین‌تر از امامزاده خضر(ع) در زمین‌های شهری کوی شهید مدنی واقع شده است.

 

زنگنه با بیان اینکه عمده متقاضیان مسکن مهر از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند که به امید خانه‌دار شدن، رو به این واحدها آورده‌اند، گفت: هنگامی که حداقل پول افراد متقاضی 5 سال بدون نتیجه در گوشه‌ای از شهر رها می‌شود این به معنای بازنده شدن است.

 

وی بیان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه تنظیم شده، سهم متقاضی از آورده‌ مالی 50 درصد و سهم تسهیلات بانکی 50 درصد در نظر گرفته شده بود که تاکنون بیش از 70 درصد از آورده متقاضیان پرداخت شده و البته تسهیلات بانکی نیز پرداخت شده است اما متأسفانه گروه پیمانکار هیچ توجهی به تحویل مسکن نمی‌کند.

 

زنگنه با بیان اینکه متأسفانه گروه پیمانکار با لابی‌گری و اعمال نفوذ، از سوی مسؤولان استانی مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد، گفت: با کمال تأسف، مدیرکل پیشین راه و شهرسازی استان، هیچ حمایتی از متقاضیان پروژه یادمان بنا نکرد اما مدیرکل جدید این سازمان قول‌های مساعدی برای پیگیری داده است.

 

 

*نماینده متقاضیان پروژه یادمان بنا: قرار بود بخشی از پروژه تا پیش از مهر ماه تحویل داده شود!

 

یکی از نمایندگان متقاضیان پروژه یادمان بنا نیز با بیان اینکه پس از دوندگی های بسیار قرار بود بلوک یک و دو به طور کامل تا پیش از مهر ماه سال جاری تحویل شود،گفت:متاسفانه تا کنون پروژه ها بلاتکلیف مانده است.

 

اکبر خدابنده لوبا بیان اینکه بلوک های سه و چهار این پروژه هنوز هم در رابطه کچ کاری، گاز کشی، انشعابات برق،آب،فاضلاب شهری دچار مشکل هستند،اظهار کرد:متاسفانه این پروژه در زمان مدیر کل پیشین راه و شهرسازی استان بسیار مورد غفلت قرار گرفت در حالی که مدیر کل وقت بارها پیگیری کوتاهی ها شد.

 

وی همچنین از تجمعات مکرر متقاضیان مقابل،استانداری، فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی به منظور حصول نتیجه خبر داد.

 

باتوجه به به تاخیر افتادن پروژه یادمان بنا، بر آن شدیم تا از جمعی از مسئولین استان، علت را جویا شویم

 

*خجسته: برخی از پیمانکاران خون ملت را میمکند

 

 

 

 در این خصوص ،نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه  اداره کل راه و شهرسازی در بسیاری از مواقع خوب کارکردند اما در مواردی نیزهم خوب نبودند.

 

امیر غلامی خجسته عنوان کرد: برخی از پیمانکاران خون ملت را میمکند ، پول میگیرندو کار را نیمه کاره رها میکنند.و این ها همه به خاطر عدم نظارت برعملکرد پیمانکاران می باشد.

 

از آنجا که این پروژه در زمان تصدی گری مدیر کل پیشین راه و شهرسازی متوقف شده بود لذا گفتگویی نیز با رودباری ترتیب دادیم

 

* رودباری:یادمان بنا پیش از دوره تصدی‌گری من کلید خورده بود

 

 

در همین رابطه مدیرکل پیشین راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه پروژه یادمان بنا پیش از دوره تصدی‌گری من کلید خورده بود، گفت: این پروژه در حالی کلید خورد که بنده در نیمه دوم سال 93 تازه در مجموعه راه و شهرسازی پست سازمانی گرفتم.

 

محمد رودباری ادامه داد: علیرغم موارد پیش‌گفته، با توجه به تأخیر در تحویل پروژه، در همان زمان، بارها جلساتی با حضور پیمانکار و متقاضیان برگزار کردیم اما با توجه به کمبود نقدینگی و عدم پرداخت آورده برخی متقاضیان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ متناسب با قرارداد نبود.

 

اگرچه رودباری کلید خوردن پروژه را پیش از زمان تصدی گری خود اعلام کرد اما یقینا این دلیل نمیتواند تاخیر در پیگیری پروژه تا به ثمر رسیدن را توجیه کند!

 

*فرزانه:چهار بلوک یادمان بنا تا پایان مهر ماه و بلوک پنجم تا دهه فجر تحویل می شود

 

 

مدیر کل وقت راه و شهرسازی استان همدان نیز در توضیح تاخیر در انجام پروژه یادمان بنا،با اشاره اینکه از حدود 10ماه پیش که بنده در راه و شهرسازی استان مشغول به کار شدم،پروژه یادمان بنا نزدیک به دو سال بود که متوقف شده بود.

 

فرهاد فرزانه ادامه داد: این پروژه  شامل پنج بلوک بود که در آن زمان چهار بلوک پیشرفت فیزیکی حدودا 75 درصد و یک بلوک نیز پیشرفت 50 درصدداشت.

 

وی بابیان اینکه پس از حضور در سازمان مربوطه،بلافاصله به منظور فعال سازی چهار بلوک مذکور برنامه ریزی نمودیم،اظهار کرد: در حال حاضر 70نفر از متقاضیان کلید واحدهای مسکونی خود را تحویل گرفته اند والباقی نیز پس از انجام امور بانکی واحد خود را تحویل خواهند گرفت.

 

فرزانه در ادامه ضمن اشاره به مجموعه اقدامات باقی ماده در پروژه یادمان بنا،گفت:ظرف روزهای آتی آسفالت محوطه  انجام خواهد رسید.

 

وی همچنین توضیح داد:از چهار بلوک مذکور، مشکل آب،برق و گاز دو بلوک کاملا حل شده و دو بلوک مابقی نیز به زودی به رفع خواهد شد.

 

مدیر کل وقت راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد:امیدواریم که نهایتا در مهر ماه چهار بلوک از پنج بلوک یادمان بنا به طور کامل به متقاضیان تحویل داده شود.

 

فرزانه ادامه داد:بلوک پنجم نیز که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 65 تا 70 درصد دارد،به زودی واردمرحله نازک کاری خواهد شد و پیش بینی می شود این بلوک نیز تا دهه فجر امسال تحویل متقاضیان شود.

 

وی با اشاره به اینکه هر هفته از پروژه نیمه تمام یادمان بنا بازدید میکنیم،گفت: اگرچه کار با اندکی تاخیر به انجام رسید اما درنهایت پروژه باکیفیتی تحویل مردم خواهدشد.

 

فرزانه در بخش دیگری از سخنان خود،عنوان کرد:در حال حاضر سه پروژه در سطح استان وجوددارد که از مجموع پروژه های مساکن مهر ناتمام مانده و این پروژه ها شامل پروژه اهرام ایرانیان،پروژه تپه امام گل و یک پروژه در شهرستان ملایر می باشد.

 

وی بیان کرد:پروژه اهرام ایرانیان تقریبا در حال اتمام است،پروژه تپه امام گل در حال آماده سازی به منظور ایجاد راه دسترسی است.

 

 

مدیر کل وقت راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد:با این حساب،غیر از پروژه تعاونی مسکن مهر ملایر،پرونده سایر مساکن در استان بسته خواهد شد.

 

وی در رابطه با تاخیر در اجرای پروژه های مذکور گفت: در این خصوص عوامل متعدی دخیل بوده که از جمله این عوامل میتوان به شدت و ضعف عملکرد پیمانکاران و پیگیری اجرای هر پروژه اشاره کرد.

 

فرزانه بیان کرد:شاید یکی از اشتباهاتی که در گذشته مدیران مرتکب شدند، پرداخت تمام پول پیش از اجرای کامل پروژه بود که همین باعث شده بود تا برخی پیمانکاران در بازه زمانی تعریف شده تعهدات خود را عملیاتی نکنند.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگا ما مبنی بر اینکه چنانچه برخی از متقاضیان در پرداخت آورده قصور داشتند، قانون تکلیفی را تعیین نکرده بود؟ اظهار کرد: متأسفانه در قراردادهای سه‌جانبه مسکن مهر، خلأهایی وجود دارد؛ چراکه چنانچه متقاضی در پرداخت کامل آورده قصور داشته باشد، راهکاری به منظور واگذاری آن واحد به شخص دیگر در نظر گرفته نشده است.

 

 

و اما ناگفته اینکه؛

 

مسکن مهر قرار بود دغدغه خانه دار شدن را از اذهان اقشار کم درآمد جامعه بزداید اما حالا انگار کم توجهی مسولین موجب شده تا دغدغه از دست رفتن اندک اندوخته مالی نیز به دغدغه های دیگر مردم افزوده شود!!

 

از دیگر سوی،متقاضیان دریافت واحدهای یادمان بنا بارها به وعده های مسولین برای دریافت کلید منازل خود دل خوش کرده اند،باید دید آیا این بار رویای خانه دار شدن یادمان بنایی ها با خوش قولی متولیان امر تحقق خواهد یافت یا نه؟!

 

منبع :نافع

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان