اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مهر 1396 - 8:41   |   کد مطلب: 26722
رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو در همدان خبر داد:
اهداء عضو ۱۵بیمار مرگ مغزی در سطح استان
رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو در همدان از اهداء عضو ۱۵بیمار مرگ مغزی در سطح استان طی ۶ماهه گذشته از سالجاری خبر داد

به گزارش صبح الوند، وحید حمیدی در گفت و گو با صبح الوند بابیان اینکه مجموع اهداء کنندگان عضو در ۶ماهه گذشته از سال ۱۵بیمار مرگ مغزی بوده است تصریح کرد: از این تعداد رضایت ۹نفر در همدان و ۶مورد در خارج استان کسب و اهداء عضو انجام شده است.

 

 

رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو علت اصلی مرگ مغزی شدن افراد را تصادفات، سقوط، خوردن جسم سخت و یا خونریزی های داخل مغز و ... عنوان کرد و گفت: علت ۷۰ درصد از ضربه هایی که به سر وارد می شود تصادفات است.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه تفاوت زیادی بیم بیماران مرگ مغزی و بیمارانی که به کما می روند وجود دارد افزود‌: در بیماران مرگ‌مغزی فرد از نظرشماتیک و عملکرد و ساختار دچار مشکل شده است و بازگشت این افراد به زندگی غیر ممکن است این در حالی است که افرادی که به کما می روند قسمتی ازمغز آن ها آسیب دیده است و امید به زندگی دوباره آنان وجود دارد.

 

وی همچنین با تاکید براینکه تیم پزشکی و کادر درنان تمام تلاش خود را در راستای بهبود بیماران مرگ مغزی و کما انجام میدهند خاطر نشان کرد: اکثریت مردم تفاوت بین بیمار مرگ مغزی و بیماری به کما رفته را نمی دانند و یا فکر می کنند که بیمار مرگ مغزی دوباره به زندگی برمیگردد این در حالی است که تا کنون در دنیا مورد مشاهده نشده است که تائیدیه مرگ مغزی از سوی کادر پزشکی گرفته باشد و به زندگی برگردد.

 

وی همچنین ضمن تاکید براینکه در این گونه شرایط بهترین راه انتخاب تصمیم درست است تصرح کرد: در اینگونه مواقع خانواده بیماران مرگ مغزی از روی احساسات تصمیم نگیرند به این‌دلیل که احساس زودگذرا است و بعد از مرگ دچار پشیمانی می شوند.

 

حمیدی با اشاره به اینکه مردم باید تفاوت بین بیمار مرگ مغزی و بیمار به کما رفته را بدانند اظهار کرد: این مهم نیازمند یک فرهنگسازی درست و یک فرهنگ عمومی خاص در جامعه است.

 

وی در ادامه با بیان‌اینکه دانشگاه متولی این فرهنگسازی است یادآور شد اقداماتی در این راستا صورت گرفته است گه مهمترین آن ها را برگزای جشن "نفس" در سالجاری میتوان عنوان کرد بطوریکه برگزاری این جشن نقش بزرگی در اهداء عضو داشته است.

 

 

رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو در همدان تشخیص نادرست بین بیماران مرگ مغزی و بیماران به کما رفته را اصلی ترین چالش این زمینه برشمرد و خاطر نشان کرد: در این زمینه باید اقدامات مناسبی صورت گیرد.

 

حمیدی در ادامه با اشاره به اینکه ۷۵درصد بیمارانی مرگ مغزی اعضاء آن ها به خاک سپرده می شود افزود: تنها ۲۵درصد با انجام تمام اقدامات صورت گرفته به اهداء عضو رضایت می دهند.

 

رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو با تاکید بر اینکه همدان اولین استان تنظیم کننده شعبه اهداء عضو بوده است خاطر نشان کرد: در این راستا استقبال چشمگیری از این شعبه شده به طوریکه دو دستگاه در ملایر و همدان هرروزه کارت اهداء عضو را صادر و تحویل داده می شود.

 

وی به سایتhamedan.ehda.centerاشاره کرد و افزود: مردم درصورت تمایل به دریافت کارت عضو می توانند به این سایت مراجعه و پس از چند روز کارت اهداء عضو خودرا دریافت کنند.

 

حمیدی با بیان اینکه ۸۵ درصد خانواده های افرادی که کارت اهداء عضو دارند بیشتر به اهداء عضو رضایت می دهند تصریح کرد: این کارت ارزش قانونی ندارد و برای اهداء عضو رضایت شخصی خانواده لازم است.

 

وی همچنین در پایان‌گفت: تنها در صورتی می شود اهداء عضو را انجام داد که تیم تائین کننده مرگ که متشکل از ۵فوق تخصص است مغزی مرگ فرد را تائید و پس از آن نیزنماینده مزشک قانونی نیز آن را تائید نماید تا در این صورت اهداء عضو صورت گیرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان