اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. مرداد 1396 - 9:50   |   کد مطلب: 26181
رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو در استان همدان بابیان اینکه در سال گذشته۲۵۰۰تا ۴۰۰۰ نفردر کشور مرگ مغزی شدند گفت: سال گذشته ۲۱مورد در همدان رضایت به اهدای عضو دادند.
رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو در استان همدان

به گزارش صبح الوند، حمید حمیدی در گفت و گو با صبح الوند با بیان اینکه در۴ماه گذشته از سال جاری خانواده ۵ مورد مرگ مغزی رضایت به اهداء عضو داده اند تصریح کرد: تعداد۶مورد دیگر در خارج از استان اهداء عضو انجام شده است.

 

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان همدان با بیان اینکه این ۶ نفر اهل همدان بودند که در خارج از استان دچار حادثه شده بودند، خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده شاهد مرگ مغزی هیچ یک از افراد نباشیم.

 

 وی اضافه کرد: در سال۹۵تعداد۲۱مورد مرگ مغزی در استان رضایت به اهداء عضو داده اند که ۴مورد از این تعداد خارج از استان دچار حادثه شده اند.

 

وی با اشاره به اینکه در اهدای عضو بیماران مرگ مغزی اقدامات بزرگی انجام شده اما باز هم از لحاظ فرهنگسازی عقب هستیم، افزود: علت دیگر اینکه خانواده ها راضی به اهداء عضو نمی شوند ترس از حرف مردم و باورهای غلط و رایج است که باید از بین برود

 

وی در این راستا اظهار کرد: همکاری ورزات بهداشت خبرنگاران و اصحاب قلم، امام جمعه می تواند در این فرهنگ سازی تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو با بیان اینکه پیوند عضو دو مقوله اجرایی دارد عنوان کرد: اولین مقوله دانشگاه ها و دومین مقوله ی فرهنگ سازی و راضی شدن خانواده ها برای امر پسندیده اهداء عضو است که هراندازه آگاهی خانواده ها نسبت به مرگ مغزی بیشتر باشد بهتر راضی می شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه خانواده یک چهارم بیماران  مرگ مغزی راضی به اهداء می شوند افزود: ۳چهارم دیگر با این امر مهم مخالفت می کنند.

 

وی ضمن اینکه سالانه در هر ۶۰تا ۷۰دقیقه یک‌ تصادف منجر به فوت در جامعه اتفاق می افتد خاطر نشان کرد: علت شایع مرگ مغزی شدن افراد تصادفات است که کشور ما در این زمینه رتبه اول جهان و در زمینه اهداء عضو رتبه ۳۴را به خود اختصاص داده است.

 

رییس تیم هماهنگ کننده اهداء عضو  با تاکید براینکه آمار بیماران مرگ‌مغزی زیاد اما اهداء عضو کم است گفت: غریب به ۱۲هزار تا۱۶هزار نفر در تصادفات منجر به فوت جان خود را از دست می دهند.

 

وی ادامه داد: در این راستا ۵۰درصد افراد در صحنه حادثه فوت می کنند و۵۰درصد دیگر افراد مرگ مغزی هستند که از نظر اهداء عضو کیس های ایده آلی هستند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد ۲۵۰۰ تا۴۰۰۰بیمار مرگ مغزی در سطح کشور بوده ایم گفت: از این تعداد ۸۷۰مورد در کل کشور منجر به اهداء عضو شده است که این مهم نشان دهنده فاجعه است و بایستی در این راه قدم برداریم

 

وی در پایان با اشاره به اینکه باید مردم را به بلوغ فرهنگی و علمی درباره مرگ مغزی برسانیم گفت: این امر مستلزم آگاهی و فرهنگ سازی است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان