اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. شهريور 1396 - 23:44   |   کد مطلب: 26601
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان:
اجرای سریعتر دستورالعمل ارائه انشعابات خدماتی به مناطق حاشیه ای شهر
رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان خطاب به دستگاه‌های خدمات‌رسان گفت: اجرای دستورالعمل وزارت کشور به شرکت‌های خدمات‌رسان برای ارائه انشعابات خدماتی به مناطق حاشیه‌ای هر چه سریعتر در همدان شروع شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان

به گزارش صبح الوند، کامران گردان در جلسه کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورا با بیان اینکه از سال‌های قبل در کشور سکونتگاه‌هایی ناشی از مسائل اقتصادی و فرهنگی شکل گرفته است، اظهار کرد: در مقاطعی نیز دولت‌ها به این سکونتگاه‌ها خدمات ارائه کرده‌اند و در همدان نیز این اتفاق رخ داده است.

 

گردان با تأکید بر اینکه ساکنان این مناطق حق برخورداری از امکانات را دارند، گفت: اما این حق نباید برای کسانی که اقدام به سکونت در مناطق غیر قانونی کرده‌اند عاملی برای تشویق باشد.

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: ارائه خدمات در این مناطق منوط به داشتن پروانه و پایان کار است؛ در برخی موارد ضوابط ارائه خدمات، بدون در نظر گرفتن پایان کار و پروانه انجام و موجب تشویق به ساخت و ساز غیر مجاز شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به حفر چاه توسط سبزی‌کاران در برخی مناطق و خشک شدن چاه‌ها و ایجاد وضعیت نامناسب در این مناطق، افزود: طی بازدیدها مشخص شد این مناطق از نظر فاضلاب و آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند، به همین دلیل اعتراض ساکنان این مناطق را شاهد بودیم.

 

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: اجرای دستورالعمل وزارت کشور به شرکت‌های خدمات‌رسان برای ارائه انشعابات خدماتی به مناطق حاشیه‌ای هر چه سریعتر شروع شود و سعی کنیم همدان در اجرای این دستورالعمل در سطح کشور پیش رو باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه می‌خواهیم استان اول در اجرای  بخشنامه شویم و آغاز کار از همدان باشد، یادآور شد:باید در اجرای این مصوبه و به منظور رفع مشکل مردم در مناطق حاشیه‌ای، شهرداری کمک کند و می‌خواهیم به مردم بگوییم شورا به فکر شماست و دستورالعمل‌های ابلاغی نیز اجرایی می‌شود.

 

وی با تقدیر از همکاری و فعالیت‌های شرکت های خدمات‌رسان، ادامه داد: تا جایی که قانون اجازه دهد برای ارائه مصوبه تلاش می‌کنیم البته برای مصوب نیاز به موافقت کمیته انطباق نیز داریم.

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان  تشکیل کارگروه تخصصی کارشناسی و کمیته استانی به منظور تحقق بخشنامه ابلاغی مبنی بر ارائه انشعاب به مناطق حاشیه‌ای  را ضروری برشمرد و گفت: شهرداران مناطق نیز باید در دادن بر و کف مساعدت لازم را انجام دهند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه مناطق داخل محدوده شهر شامل بخشنامه ارائه انشعابات خدماتی به مناطق حاشیه‌ای برای حل مشکلات مردم ساکن در این مناطق هستند گفت: مردم ساکن در مناطق کم‌برخوردار حق کیفیت زندگی خوب را دارند، وجود برخی شرایط باعث سکونت در این مناطق شده است و امروز بالای 30 درصد ساکنان این مناطق با  بیش از 140 هزار نفر با این معضل مواجه هستند.

 

ابراهیم مولوی با اشاره به بازدید از یکی از مناطق کم برخوردار همدان  افزود: زندگی در این منطقه شبه زاغه‌نشینی بود که برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین ناخوشایند است.

 

وی با بیان اینکه به عنوان کار فوری و جهادی اجرای بخشنامه ارائه انشعابات خدماتی به مناطق حاشیه‌ای را خواستاریم، افزود: لازم است کارگروه کارشناسی و کمیته استانی به منظور تحقق بخشنامه ابلاغی مبنی بر ارائه انشعاب به مناطق حاشیه‌ای تشکیل و با مصوبات ابلاغ شده روال قانونی طی شود.

 

مولوی اضافه کرد: با بحران خشکسالی در روستاها و کاهش درآمد کشاورزی، روند حاشیه‌نشینی سرعت یافته و به دلیل ارائه خدمات نیز شاهد مهاجرت معکوس در این مناطق هستیم.

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم یادآور شد: همکاران در شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان به این بخش نامه به عنوان یک بخشنامه معمولی نگاه نکنند چراکه مشکلات بسیاری در این خصوص وجود دارد که با نگاه ویژه به این دستوالعمل رفع خواهد شد و رضایت‌مندی ایجاد می‌کند.

 

علی فتحی با بیان اینکه نباید به شهروندان مناطق حاشیه‌ای به بهانه‌های مختلف خدمات ارائه نشود، اظهار کرد:عمده 60 درصد مشارکت‌ها در انتخابات‌ها از  مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای است و این قشر از جامعه همیشه در صحنه بوده اند و باید مورد توجه باشند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: باید یکبار برای همیشه بحث ارائه انشعاب به مناطق حاشیه‌ای را به نتیجه برسانیم و مردم ساکن در این مناطق را راحت کنیم.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اشلامی شهر همدان هم گفت: قانون، وضع شده و موظف به اجرا هستیم اما سه سال بعد که قانون را اجرا کردیم اگر تدابیر لازم را نیاندیشیم با جمع‌آوری انشعابات نارضایتی بیشتر می‌شود چراکه برای ایجاد رضایتمندی دائمی مردم گامی برنداشته‌ایم.

 

نرگس نورالله‌زاده با بیان اینکه این قانون موقت است، اضافه کرد: پهنه‌ها شناسایی شده است که اقدام بسیار خوبی بوده و اقدام خوب دیگر تهیه نقشه‌های هوایی سال 95 است که تا سه هفته آینده آماده خواهد شد؛ تهیه این نقشه بسیاری از مشکلات را در راستای اجرای این قانون ارائه انشعابات رفع می‌کند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در قانون ابلاغ شده بحثی برای حریم پیش‌بینی نکرده است، گفت: حتی برای حریم هم می‌توان دستورالعمل تدوین کرد؛ اگر بخواهیم بدون دستورالعمل انشعاب واگذار کنیم در آینده مشکلات قانونی ایجاد می‌شود.

 

رئیس مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان نیز  با یبان اینکه مشکلات عمدتاً در حوزه آب و فاضلاب بوده و مراجعات بسیاری به ویژه از مناطق کم برخوردار در رابطه با این موضوع به شورا داریم، گفت: تشکیل هر چه سریع‌تر کارگروه کارشناسی و کمیته استانی به منظور تحقق بخشنامه ابلاغی مبنی بر ارائه انشعاب به مناطق حاشیه‌ای ضروری است .

 

وی با اشاره به مشکلات بسیاری مربوط به انشعاب آب و فاضلاب در مناطق 3 و 4 شهرداری همدان، افزود: مشکلاتی در این خصوص به ویژه در مناطق مختلف خضر وجود دارد و در برخی مناطق مشکل فاضلاب در سکونتگاه‌های غیر مجاز را داریم که باید رفع شود.

 

 

عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان هم  گفت: با گریزی به 20 یا 30 سال گذشته به این نتیجه می رسیم که مناطق کم برخوردار یا سکونتگاه‌های غیر رسمی بر اساس حاکم شدن تفکر سرمایه‌گذاری شکل گرفته است و وقتی تمرکز سرمایه‌گذاری به یک منطقه رفت، جمعیت به آن منطقه می‌رود.

 

اکبر کاووسی امید با تأکید بر اینکه  باید نگاه به مناطق کم‌برخوردار را تغییر دهیم، ادامه داد: در همدان مناطق کم‌برخوردار جزء منطقه شمال شهر است و ساکنان این مناطق به عنوان شهروند حق برخورداری از خدمات را دارند.

 

کاووسی‌امید با بیان اینکه باید شیوه‌نامه اجرا و فرآیند درست بخشنامه را ارائه کنیم، اضافه کرد: تجربه خوبی در شهرک ولیعصر (دیزج) داریم و باید در رفع مشکلات مناطق کم برخوردار منطقه‌ای عمل کنیم.

 

معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت: واگذاری انشعاب در مناطق کم‌برخوردار همدان ساماندهی شود.

 

مجید درویشی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی مدیریت شهری بحث مناطق کم‌برخوردار است، اظهار کرد: مناطق کم‌برخوردار یک سوم شهر همدان را به خود اختصاص داده که روز به روز در حال توسعه است، ضمن اینکه وجود جمعیت 180 هزار نفری در این مناطق پیش‌بینی شده است.

 

درویشی اضافه کرد: باید مشکل واگذاری انشعاب در مناطق کم‌برخوردار ساماندهی شود؛ چراکه قانونگذار و دستگاه‌های حاکمیتی به این نتیجه رسیده‌اند این مشکل باید حل شود.

 

وی با اشاره به ایجاد مشکلات ناگوار در هر روز و هر لحظه برای دستگاه‌های خدمات‌رسان در مناطق کم‌برخوردار، افزود: باید راهکاری تهیه و برنامه‌ای برای مدیریت شهری تدوین شود که حل مشکلات مردم را به دنبال داشته باشد.

 

درویشی با تأکید بر اینکه در صورتی که شهرداری بدون اطلاع از واگذاری امتیاز باشد، چالش ایجاد می‌کند، افزود:باید با تعامل و همدلی بیشتری به این موضوع نگاه کنیم و جلسات کارشناسی با حضور کارشناسانی از دستگاه‌ها و شهرداری با ارائه راهکاری برای مدیریت شهری برگزار شود.

 

معاون امور مشترکین آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه در شرکت آب و فاضلاب چهار دسته مشکل داریم، اظهار کرد: تعدادی از مشترکین از قدیم دارای انشعاب بوده و اکنون افزایش طبقات به صورت غیر مجاز و مصارف بسیاری دارند که نیاز به تعویض قطر لوله و دریافت مجوز از شهرداری است.

 

سعید عبدالله‌زاده به وجود تعدادی دیگر از مشترکین با ساخت و ساز غیرمجاز از جمله در زمین شهری شهرک مدنی و داشتن انشعاب غیر مجاز اشاره کرد و گفت: تعداد این مشترکان کم نیست که بدون پرداخت هزینه از خدمات استفاده می‌کنند؛ البته چندین بار این انشعابات را جمع‌آوری کردیم.

 

وی بیان کرد: تعدادی از مشترکین در شهر همدان نیز نیاز به ایجاد تأسیسات دارند اما کوچه‌ها استاندارد نیست و رعایت هم سطحی نشده است که باید معبر مشخص شود.

 

معاون امور مشترکین آب و فاضلاب همدان با اشاره به وجود تعدادی از استفاده‌کنندگان غیرمجاز از انشعاب‌ها در محدوده شهر، افزود: این شرکت در خصوص تعداد مشترکین خارج از محدوده خدمات شهری، تعهدی ندارد.

 

وی با بیان اینکه به منظور تحقق ارائه انشعاب در مناطق حاشیه‌ای نیاز به کمک شهرداری داریم، تصریح کرد: باید ساز و کاری با شهرداری داشته باشیم؛ دستورالعمل و بخشنامه جدید تأثیری در عملکرد قبل نداشته و می‌توانیم این قانون را هماهنگ با شهرداری اجرا کنیم.

 

عبدالله‌زاده به تعداد مشترکینی که باید برای آنها تأسیسات ایجاد شود اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 2 هزار مشترک داریم که باید برای آنها تأسیسات ایجاد کنیم؛ در آب و فاضلاب 3 هزار درخواست دریافت انشعاب داریم.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان با اشاره به 34 پهنه شناسایی شده دارای مشکل انشعاب در سطح شهر، اظهار کرد: هدف ما اجرای قانون است و باید در ارائه انشعاب به تفسیر درستی از قانون برسیم.

 

مجید یوسفی‌نوید خواستار ایجاد یک کارگروه  به منظور تحقق بخشنامه و ارائه یک آئین‌نامه مشترک در این خصوص شد و گفت: حدود 80 تا 90 درصد مشکلات در محدوده شهری است؛ نقاط دارای مشکل کمتر را در اولویت برای واگذاری انشعاب داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان