اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. شهريور 1396 - 16:03   |   کد مطلب: 26543
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: منزل پروفسور موسیوند به عنوان نخستین مخترع قلب مصنوعی در روستای ورکانه تبدیل به موزه شده که متاسفانه از آن به خوبی استفاده نمی‌شود.

به گزارش صبح الوند، حسن ظفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: روستای «ورکانه» یکی از زیباترین روستاهای هدف گردشگری استان همدان است که بافت سنگی و تاریخی آن بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد و بنیاد مسکن نیز برای ساماندهی آن اقدامات زیادی را انجام داده است.

وی بیان کرد: روستاهای دارای بافت واجد با ارزش ویژگی و خصیصه منحصر به فردی دارند و مصداق آن ورکانه معماری سنگی بی نظیری در کشور دارد بر این اساس 14 روستا در سطح استان به عنوان روستاهای نمونه معرفی شده که مورد تصویب قرار گرفته است.

ظفری تصریح کرد: منزل پروفسور موسیوند به عنوان اولین مخترع قلب مصنوعی تبدیل به موزه شده ولی متاسفانه از این موزه به خوبی استفاده نمی‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان عنوان کرد: واجد ارزش بودن مبتنی بر بافت، کالبد، چشم انداز، طبیعت، آداب و رسوم است که این روستاهای برگزیده یکی از این خصیصه‌ها را دارند.

وی اعلام کرد: 20 روستا به عنوان هدف گردشگری در کشور به تصویب رسیده که در استان همدان اشتران انتخاب شد و خوشبختانه عملیات عمرانی و اجرایی آن را در سال 94 به سرعت به انجام رساندیم.

ظفری افزود: روستای بعدی که در حال پیگیری آن برای معرفی به عنوان روستای هدف گردشگری هستیم مانیزان ملایر است که مطالعات اولیه آن انجام شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال به عنوان روستای هدف گردشگری آن را به ثبت برسانیم.

به گزارش تسنیم، پروفسور توفیق موسیوند متولد ١٣١5 در روستای ورکانه همدان است و تا سن 14 سالگی برای کمک به خانواده‌اش چوپانی کرده و هر روز مسیر طولانی ورکانه تا همدان را برای تحصیل می‌پیمود، اما تلاش و پشتکار وی سبب شد تا به عنوان دانشمند برتر جهان شناخته شده و نام ورکانه را به عنوان روستایی نخبه‌پرور ثبت کند.

پرفسور توفیق توانست با جدیدترین فناوری‌های علمی، قلب مصنوعی ساخته خود را به بهترین سطح استاندارد آینده جهان برساند وی سپس ریاست بسیاری از هیئت های علمی و تخصصی و سمت استادی رشته‌های جراحی و مهندسی در دانشگاه‌های اوتاوا و کارلتون را برعهده گرفت.

دکتر موسیوند، اختراعات بسیاری را به ثبت رسانده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از قلب مصنوعی کنترل از راه دور که پس از قرار گرفتن در بدن بیمار می‌توان از طریق ماهواره، اینترنت و تلفن از وضعیت آن و همچنین وضعیت سلامت بیمار آگاه شد و امکان ارسال برق به آن بدون ایجاد سوراخی در بدن با سیستم الکترومغناطیسی وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان