اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. مرداد 1396 - 17:03   |   کد مطلب: 26032
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان مطرح کرد
برگزاری جشنواره سفره ایرانی- فرهنگ گردشگری در همدان
مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان از برگزاری جشنواره سفره ایرانی- فرهنگ گردشگری در استان خبر داد

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا, علی مالمیر شنبه 7 مرداد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در 4 ماهه نخست امسال 349 هزار و 341 نفر از اماکن تاریخی همدان بازدید کردند این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته 159 هزار و 374 نفر از اماکن تاریخی بازدید کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حمایت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری و تبلیغات مناسب صورت گرفته در برنامه خندوانه و دورهمی، شاهد افزایش حضور گردشگران در استان بودیم به طوریکه آمارها نشانگر افزایش 29.4 درصدی اقامت گردشگران در هتل‌ها است.

مالمیر یادآور شد: گرچه میزان ماندگاری مسافران در استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما با توجه به اینکه برخی مسافران در اماکن غیررسمی اقامت دارند بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی از میزان رشد ماندگاری گردشگران در استان ارائه داد.

جشنواره غذا در همدان برگزار می‌شود 

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در ادامه از برگزاری جشنواره سفره ایرانی- فرهنگ گردشگری در استان خبر داد و گفت: دومین جشنواره منطقه‌ای سفره ایرانی با حضور استان‌های همدان، کرمانشاه، ایلام، کردستان و ایلام به میزبانی همدان برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه دومین جشنواره سفره ایرانی از 18 تا 20 مرداد در همدان برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این جشنواره با هدف معرفی برندها و فرهنگ‌سازی استفاده از غذاهای سنتی به علت غنی بودن ارزش غذایی، ایجاد فرصت بروز و ظهور استعدادهای طبخ غذا و ارتقای رفاه و توسعه در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار در استان برگزار می‌شود.

وی به اهمیت نقش غذاهای محلی برای جذب و نگهداری گردشگران پرداخت و گفت: غذاهای محلی برای جذب گردشگران خارجی بسیار با اهمیت است.

وی با بیان اینکه پس از برگزاری جشنواره، شاخص‌ترین غذاها و بهترین رستوران‌ها معرفی می‌شوند، ادامه داد: این جشنواره در عمارت نظری همدان برگزار خواهد شد.

مالمیر در ادامه از برگزاری جشنواره تابستانی گردشگری خبر داد و تصریح کرد: این جشنواره از اواسط مرداد به منظور افزایش ماندگاری مسافران در شهر همدان و تبلیغ آداب و رسوم و معرفی همدان و شخصیت‌های برجسته این شهر آغاز می‌شود و تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت.

وی درباره جشنواره ملی گردشگری نیز عنوان کرد: این جشنواره با رویکرد مشارکت ملی در مبحث گردشگری و افزایش بهره‌وری گردشگری به صورت ملی برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه مخالف برگزاری جشنواره در همدان نبودیم، افزود: معتقدیم جشنواره باید توسط بخش خصوصی اجرا شود.

مالمیر از انعقاد تفاهم‌نامه میان وزارت کشور و میراث فرهنگی خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه در جهت ارتقای شاخص‌های میراث فرهنگی در شهرها و به ویژه روستاها منعقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از بافت‌های ارزشمند تاریخی، تقویت کارگاه‌های صنایع دستی و گردشگری و توجه ویژه به روستاها در زمینه صنایع دستی و گردشگری از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

وی یادآور شد: امسال در 76 روستای کشور طرح ضربتی اشتغال به صورت پایلوت اجرا می‌شود که در این طرح 4 روستا سهم استان همدان است.

وی ادامه داد: در این طرح روستاهای ورکانه، قلعه‌جوق، ملحمدره و گشانی برای اجرای طرح ضربتی اشتغال معرفی شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان عنوان کرد: در مجموع 243 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی، ارائه آموزش‌ها و اجرای طرح ضربتی اشتغال در 4 روستای از استان همدان درنظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از اتمام مطالعات و ضوابط بافت تاریخی شهرستان تویسرکان خبر داد و گفت: برای مطالعات و ضوابط بافت تاریخی شهرستان همدان نیز قرارداد منعقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته برند جهانی سفال لالجین و برند شهر ملی منبت به ملایر اختصاص یافت که امیدواریم برند نشان جغرافیایی ملی را نیز در سالجاری برای شهرستان تویسرکان کسب کنیم.

وی از ایجاد پایگاه پژوهشی برای غارعلیصدر خبر داد و گفت: مجور این پایگاه از سازمان اخذ شده است تا بتوان در راستای حفاظت بیشتر از غار و تسهیل روند اداری ثبت جهانی این اثر گام برداریم.

مالمیر از ارائه تسهیلات 100 میلیون تومانی به منظور ایجاد اقامت‌گاه بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: این تسهیلات با کارمزد 4 درصد ارائه می‌شود.

بدهی 3 میلیارد تومانی میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان از بدهی 3 میلیاردی این سازمان خبر داد و اظهار کرد: بخش عمده این میزان بدهی جاری جشنواره‌ها و همایش‌های سالیان گذشته است.

وی اعلام کرد: در سال گذشته از بدهی حوزه عمرانی این سازمان یک میلیارد و 300 میلیون ریال پرداخت شده است. 

انعقاد 60 قرارداد مرمت آثار تاریخی در همدان 

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در ادامه از اختصاص 7.5 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت آثار تاریخی همدان خبر داد و گفت: امسال بیش از 60 قرارداد برای مرمت آثار تاریخی استان منعقد شده است. 

مالمیر با اشاره به اینکه این اعتبارات از محل اعتبارات ابلاغی سازمان میراث فرهنگی به منظور مرمت بناهای تاریخی اختصاص یافته است، افزود: مرمت گنبد مسجد جامع، آرامگاه بوعلی، سرای قلم‌دانی بازار همدان، پنجره‌های میدان امام(ره)، شیروانی مجتمع ابن‌سینا، آرامگاه باباطاهر و امامزاده محسن از جمله آثار تعمیری در شهر همدان است.

وی با تأکید بر اینکه برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی سالانه باید مرمت شوند، افزود: پروژه‌های استحکام‌بخشی و حفظ و نگهداری بنا تقریبا هر ساله برای تمامی بناهای تاریخی هر چند به صورت جزئی انجام می‌گیرد.

وی درباره وضعیت غارعلیصدر تأکید کرد: غارعلیصدر قطب گردشگری استان همدان محسوب می‌شود که باید به مباحث حقوقی آن به درستی رسیدگی شود اما هیچ‌گونه خدشه‌ای نباید متوجه بهره‌برداری از غار شود.

مالمیر ادامه داد: پرونده حقوقی غار در حال بررسی است و به سرعت نمی‌توان انتظار حل و فصل موضوع را داشت اما آنچه اهمیت دارد این است که باید حفظ اهمیت و خدشه وارد نشدن به غار و اجرای قانون مدنظر قرار گیرد.

وی درباره ثبت جهانی آثار تاریخی گفت: در ثبت جهانی آثار تاریخی همدان اولویت با آثاری است که کمترین چالش را دارند به طوریکه امسال 250 میلیون تومان اعتبار تملک به سازمان اختصاص داده شده و اولویت را در این بخش به آثاری با کمترین هزینه تملک داده‌‎ایم.

وی یادآور شد: دره ارزانفود و ارگ نوشیجان از جمله آثاری است که کمترین چالش را برای ثبت جهانی دارند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان