اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مرداد 1396 - 14:17   |   کد مطلب: 25981
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان
امید به زندگی مردم همدان 75 سال است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امید به زندگی در این استان 75 سال است و اگر کسی زیر این سن بمیرد مرگ زودرس داشته است.
امید به زندگی مردم همدان 75 سال است

به گزارش صبح الوند به نقل از ایرنا، جلال الدین امیری روز دوشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان افزود: علت مرگ 70 درصد افراد 30 تا 70 سال در استان همدان به 6 عامل بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، تنفسی، سوء مصرف مواد مخدر و سرطان مرتبط است.

وی ادامه داد: سلامت و امنیت غذایی 2 حوزه بسیار مهمی است که زندگی آحاد مردم به آن وابسته است و تحقق بسیاری از برنامه ها در جامعه در گرو موفقیت در این 2 حوزه است.

وی با تاکید بر اهمیت کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تاکید کرد: سطح این کمیته در استان همدان باید بالاتر از وضع موجود باشد و همه مدیران ارشد استان در این کمیته حضور فعال داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: 76 درصد مرگ ومیر مردم ایران به دلیل بیماری های غیر واگیر است و این رقم در دنیا به طور میانگین 65 درصد است.

امیری در خصوص تشکیل پرونده الکترونیک افراد در استان همدان نیز گفت: تشکیل این پرونده به صورت رایگان در سنجش شاخص های سلامتی افراد و کاهش این بیماری ها در سطح شهرها موثر است و سامانه جامع سلامت این امکان را فراهم می کند که آحاد مردم استان، پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند.

وی شیوه زندگی نامطلوب افراد و الگو برداری از زندگی شهرنشینی غربی را از عوامل گسترش بیماری های مزمن غیر واگیر در ایران عنوان کرد و گفت: کاهش مرگ و میر، کاهش عوارض ناشی از بیماری، ارتقای خود مراقبتی و بالابردن سطح سواد مردم از جمله اهداف مهم دانشگاه علوم پزشکی همدان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست گفت: حوزه سلامت نیاز به همفکری و همکاری دارد و ارزیابی ها نشان می دهد کمتر از 20 درصد سلامت مردم مربوط به حوزه بهداشت و درمان است و بسیاری از شاخص های سلامت به حوزه های دیگر مربوط می شود.

رشید حیدری‌مقدم افزود: به 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور اجازه داده شد که معاونت امور اجتماعی را در دانشگاه خود ایجاد کنند و دانشگاه علوم پزشکی همدان جزو اولین دانشگاه هایی بود که توانست معاونت اجتماعی را راه اندازی کند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی آمادگی دارد کارگاه های آموزشی و جلسات مشاوره ای برای ارائه خدمات تخصصی به کارکنان نهادها و ادارات استان در راستای کاهش استرس های شغلی، فرسودگی جسمی، مشکلات عضلانی و سایر مشکلات برگزار کند.

سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: نهادینه کردن سلامت اجتماعی، همکاری بین بخشی، گسترش سلامت بین نهادهای اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی و اهداف توسعه پایدار از مهمترین وظایف معاونت اجتماعی است.

بهروز رحیمی افزود: در دولت یازدهم به سلامت اجتماعی توجه شد و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های سازمان های مردم نهاد در دستور کار قرار داشت.

وی در خصوص تدوین برنامه جامع سلامت استان نیز گفت: این برنامه در راستای سند ششم توسعه طراحی شده است و این برنامه تلاش می کند اهداف راهبردی سلامت استان را در یک دوره پنج ساله تعیین و اجرا کند.

وی ادامه داد: این برنامه جامع در برگیرنده همه بخش های شهری و روستایی و مناطق حاشیه ای و همه گروه های سنی است و سلامت معنوی،جسمی، روانی و اجتماعی افراد را مد نظر قرار می دهد.

رحیمی گفت: برنامه جامع یک سند بالا دستی است و ارتقای سطح سلامت مردم، استفاده از نتایج برنامه در سیاست گذاری های کلان سلامت استان، افزایش مشارکت مردم در مداخلات سلامت محور،ترویج سبک زندگی سالم و اولویت بندی چالش ها و مشکلات سلامت استان از جمله اهداف این برنامه جامع است.

گفتنی است؛ امروزه در دنیا یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی و توسعه‌نیافتگی مربوط به شاخص 'امید به زندگی'است.

امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد و هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود یابد امید به زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورها است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان