اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. خرداد 1396 - 20:09   |   کد مطلب: 25512
اظهارات مالباختگان «موسسه آرمان البرز ايرانيان»:
چه كسي پاسخگوست؟/ وعده پشت وعده!
مالباختگان «موسسه آرمان البرز ايرانيان» بار‌ها براي پيگيري حل مشكل اين موسسه مقابل استانداري و فرمانداري همدان تجمع كرده‌اند اما فقط وعده پيگيري از مسؤولان شنيدند و كسي پاسخگوي مشكل آنها نبوده است.
چه كسي پاسخگوست؟/ وعده پشت وعده!

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، موسسه مالی آرمان در حالی در همدان فعالیت می‌کند که دو موسسه به نام‌های آرمان البرز ایرانیان و آرمان وحدت ایرانیان با یک طرح و لوگو در حال فعالیت هستند و سپرده‌گذاران موسسه آرمان البرز ایرانیان از شهریورماه سال گذشته با مشکل مواجه شده و از سه ماه پیش هیچ گونه سودی دریافت نکردند.

 

براساس گفته مسؤولان استان این موسسه از فروردین ماه 95 مشکل داشته چراکه بدون مجوز فعالیت می‌کرده است اما در نشست خبری با اصحاب رسانه مدیر این موسسه با رسانه‌ها در شهریورماه سال گذشته او از ادغام موسسه آرمان البرز ایرانیان و آرمان وحدت ایرانیان خبر داد.

 

مالباختگان این موسسه چندین بار در مقابل استانداری و فرمانداری همدان تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت موسسه آرمان شدند، البته معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان در تاریخ 9 خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه تأکید کرد «به سپرده‌گذاران موسسه آرمان اطمینان می‌دهم به حق و حقوق خود خواهند رسید».

 

اما صحبت‌های مالباختگان آرمان از بی‌اطلاعی مسؤولان استان در رابطه با سپرده‌گذاران آرمان البرز ایرانیان می‌گوید و در این راستا تعدادی از سپرده‌گذاران با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در همدان خواستار رساندن اعتراضات خود به گوش مسؤولان شدند.

 

فارس: شما از چه سالی در موسسه آرمان البرز ایرانیان حساب باز کردید؟ ملاک شما برای باز کردن حساب در این موسسه چه بود؟

 

توسلی: در همدان دو موسسه آرمان به نام‌های آرمان وحدت ایرانیان و آرمان البرز ایرانیان وجود دارد که هر دو موسسه یک تابلو یا یک لوگو دارند.

 

سال 94 که می‌خواستیم حساب باز کنیم موسسه آرمان البرز ایرانیان زیر نظر بانک مرکزی بود و نامه اداره اقتصاد و دارایی همدان در شعبه این موسسات پشت شیشه زده شده بود که این موسسه زیر نظر بانک مرکزی است و معامله با آن مشکلی ندارد.

 

ما هم به حساب  اینکه روی تابلوی موسسه، در مهر‌های موسسه و دفترچه‌های حساب موسسه عنوان شده بود که زیر نظر بانک مرکزی است به همین دلیل اعتماد کرده و در این موسسه حساب باز کردیم.

 

حالا بعد از مدتی می‌گویند موسسه آرمان البرز ایرانیان زیر نظر بانک مرکزی نیست، اگر زیر نظر بانک مرکزی نیست چراکه در این 6 سالی که از فعالیت موسسه می‌گذرد کسی از فعالیت آنها جلوگیری نکرده؟ چرا درب یک مغازه بدون جواز بعد از دو روز فعالیت تخته می‌کنند اما در مورد این موسسه کسی پاسخگو نیست؟

 

سال 94 که در موسسه آرمان البرز ایرانیان حساب باز کردم به خاطر نامه سازمان اقتصاد و دارایی همدان بود که اطمینان خاطر داده بود مردم می‌توانند با این بانک‌ها و موسسات دارای مجوز فعالیت کنند که نام آرمان البرز ایرانیان هم در بین آنها بود.

 

فارس: مشکلات سپرده‌گذاران با موسسه از چه زمان آغاز شد؟ موسسه چه مشکلاتی ایجاد کرده است؟

 

توسلی: از شهریور سال 95 موسسه آرمان البرز ایرانیان در استان‌های ایلام، تهران و البرز به مشکل خوردند و شایعاتی پیچید که در همین راستا به شعبه مراجعه کردیم که گفتند مشکل مربوط به موسسه آرمان‌ وحدت ایرانیان است درحالی که ما از این تقسیم بندی موسسه آرمان وحدت ایرانیان و آرمان البرز ایرانیان بی اطلاع بودیم و در دفترچه حساب ما نیز چیزی در این رابطه نوشته نشده بود.

 

در اسفندماه سال 95 مدیرعامل موسسه را بازداشت و اموال او توسط بانک مرکزی بلوکه می‌شود که بعد از این موضوع باز به موسسه مراجعه کردیم که گفتند مشکلی وجود ندارد؛ اما حالا که مشکل ایجاد شده هیچ کس پاسخگو نیست!

 

برای موضوع رسیدگی به وضعیت مالباختگان موسسه آرمان البرز ایرانیان به استانداری رفته و تجمع کردیم، بعد از گذشت دو ساعت به زور یک نفر را به نمایندگی از همه به داخل راه دادند.

 

 فارس: استانداری همدان به نماینده مالباختگان موسسه آرمان البرز ایرانیان چه قولی داد؟

 

یحیی زاده: بنده را به عنوان نماینده مالباختگان را به داخل استانداری راه دادند.

 

پیش از حضور مقابل استانداری به فرمانداری رفته بودیم که معاون سیاسی اجتماعی فرماندار همدان گفت از سال 95 اعلام کرده بودیم که این موسسه غیر مجاز است و در این راستا به دادگستری نامه زدیم اما دادگستری اقدامی نکرده و ما بی‌تقصیریم.

 

بعد از تجمع مقابل استانداری همدان بنده به عنوان نماینده مالباختگان به داخل استانداری راه یافته و با عسگریان مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری صحبت کردم اما او در جریان مشکل آرمان نبود و موسسات توسعه، آرمان وحدت ایرانیان و آرمان البرز ایرانیان را اشتباه می‌گرفتند و گفتند ما جریان مشکل موسسه آرمان البرز ایرانیان نبودیم.

 

در این دیدار قرار شد استانداری نامه ای به بانک مرکزی بزنند و پیگیری کنند و دادستان صمدی در تهران موضوع را بررسی کنند.

 

متاسفانه رسیدگی به این موضوع خیلی ضعیف است و هیچ کس پاسخگو نیست؛ سه ماه است شعب هیچ پولی به سپرده‌گذاران پرداخت نکرده و سودی هم نمی‌دهد.

 

بنده و دیگر سپرده‌گذاران با اعتماد به تابلو در درب موسسه که نوشته بود زیر نظر بانک مرکزی در این موسسه حساب باز کردیم، مردم عادی برای فهمیدن مجوزدار بودن یا بی مجوز بودن یک بانک یا موسسه مالی با بانک مرکزی که مکاتبه نمی‌کنند بلکه به سردرب بانک اعتماد می‌کنند.

 

به ما گفته بودند که موسسه آرمان البرز ایرانیان زیر نظر بانک مرکزی است و در حال بانک شدن است.

 

توسلی: موسسه حتی به مردم اعلام نمی‌کنند که با مشکل مواجه شده‌اند، یک درصد هم فکر نمی‌کردیم این موسسه که 6 سال در همدان فعالیت کرده ممکن است زیر نظر بانک مرکزی نباشد، چطور ممکن 6 سال موسسه‌ای در جایی کار کند و زیر نظر بانک مرکزی نباشد؟

 

فارس: شما در جریان اینکه موسسه آرمان البرز ایرانیان از موسسه آرمان وحدت ایرانیان متفاوت است بودید؟

 

 افشون: در کل کشور بانک ملی یا هر بانک دیگر تابلو و لوگوی مشخصی دارد، در شعب موسسه آرمان هم یک تابلو، با یک طرح مشخص و یک لوگوی مشخص زده شده بود در حالی که دو موسسه متفاوت از هم بودند.

 

روی تابلوی موسسه آرمان البرز ایرانیان نوشته شده بود که زیر نظر بانک مرکزی است اما یک شب بدون اطلاع سپرده‌گذاران روی جمله «تحت مجوز بانک مرکزی» را برچسب زدند و به سپرده‌گذاران نیز چیزی نگفتند.

 

توسلی: بعد از اینکه پول ما را خوردند متوجه شدیم که این دو موسسه آرمان دو موسسه متفاوت بودند.

 

 یحیی‌زاده: عقل سلیم می‌گوید جایی که در محلی که مجوز ندارد نباید پول گذشت و هیچ آدم عاقلی این کار را نمی‌کند.

 

فارس: شما از چه زمانی مطلع شدید که موسسه آرمان البرز ایرانیان اجازه فعالیت ندارد؟

 

توسلی: از 16 شهریور سال 95 در نامه‌ای گفته شده موسسه آرمان البرز ایرانیان اجازه فعالیت ندارند اما سئوال است چرا بعد از این تاریخ هم از مردم پول گرفته است؟

 

یحیی‌زاده: معاون سیاسی اجتماعی فرماندار همدان گفت در تاریخ 15 فروردین سال 95 به دادگستری نامه زدیم که وضع موسسه آرمان خراب است و طبق  موضوعی که فرمانداری می‌گوید مقصر دادگستری است و استانداری هم پاسخگو نیست.

 

سرمایه‌گذاری در موسسات از تاریخ اردیبهشت 95 سپرده‌گذاری خود را آغاز کردند چراکه سود بانکی پایین آمد و مردم دست به دامن موسساتی شدند که دارای تابلو و مجوز بودند، در بهترین نقاط همدان و خیابان‌ها خوبی قرار داشتند.

 

 

توسلی: تاوان عدم نظارت استانداری و بانک مزکری را من سپرده‌گذار نباید بدهم!

 

یکی دیگر از مالباختگان که تمایلی به ذکر نام خود نداشت: اگر این موسسه غیر مجاز است چطور تابلو به آن بزرگی زده و میلیاردی از مردم پول می‌گیرد؟

 

موسسه سود بیشتری می‌داد و پول‌ها در یکی از بانک‌های اصلی دولت زیر پوشش بانک مرکزی بود و چک می‌کشیدند از آنجا برداشت می‌کردند.

 

هر موسسه‌ای در هر شهری که بخواهد تاسیس شود بانک مرکزی باید تایید کند و به صورت دقیق مشخص می‌کند که این موسسه در کدام خیابان با چه کدی باید فعالیت داشته باشد.

 

هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند خودسرانه شعبه بزند چراکه نیروهایی امنیتی باید تایید کنند و از نظر امنیتی باید زیر پوشش باشند، اما سئوال است چرا هیچ کس نفهمید این موسسه در همدان تاسیس شده است؟

 

فارس: از وضعیت مدیران موسسه اطلاعی دارید؟

 

یحیی‌زاده: متأسفانه شاهد رانت وحشتناکی هستیم، اداره اقتصاد و دارایی می‌گوید این مسائل پولی و مالی زیر نظر بانک مرکزی است و بانک مرکزی می‌گوید پلمب به عهده ما نیست و به عهده دادگستری است و نیروی انتظامی می‌گوید تا حکم دادگستری نباشد ما نمی‌توانیم پلمب کنیم.

 

10 موسسه وجود داشت که دو آرمان البرز ایرانیان و آرمان وحدت ایرانیان از دل آنها بیرون آمده که فقط دو کلمه البرز و وحدت باعث تفاوت این دو موسسه شده است اما وقتی موضوع ورشکستی پیش آمد متوجه شدیم که این دو شعبه متفاوت از هم هستند.

 

فارس: مسؤولان استان وعده‌ای در رابطه با رسیدگی به مشکل موسسه دادند؟

 

یحیی زاده: همه فقط کلامی گفتند پیگیری می‌کنیم، آقای عسگریان، ناظری پور، شعبه 9 دادسرا و نمایندگان مردم همدان و ملایر در مجلس،... اما تاکنون اقدامی نشده است.

 

توسلی: مسؤولان به جای اینکه پیگیر کار ما باشند می‌گویند چرا رفتید در موسسه آرمان البرز ایرانیان سرمایه‌گذاری کردید؟ نمی‌رفتید سرمایه‌گذاری کنید!

 

 

فارس: مسؤولان کشوری برای حل مشکل سپرده گذاران البرز ایرانیان اقدام قابل توجهی داشتند؟

 

تیموری: مباحث ضد و نقیضی گفته می‌شود، آقای سیف گفته بود موسساتی که مجوز ندارند به ما مربوط نمی‌شود اگر به شما مربوط نمی‌شوند پس به وزارت نفت یا وزارت کشاورزی مربوط می‌شود؟ در همدان یک مغازه بدون مجوز 20 ناظر و بازرس آن را پلمب می‌کنند.

 

نماینده شهر وقتی حرفی می‌زند موثق است، آقای خجسته از قول آقای سیف حرف می‌زند و می‌گوید سه ساعت جلسه گذاشتم و آقای سیف گفته مشکل را پیگیری و حل می‌کنم اما در کانال تلگرامی بانک مرکزی آقای سیف گفته به ما ربطی ندارد.

 

به صورت علنی شانه از زیر بار مسئولیت خارج کردن هستیم، پس چه کسی باید جواب این مردمی که گرفتار شدند را بدهد؟

 

یحیی زاده: از شهریور سال گذشته بانک مرکزی نامه زد که بانک‌ها نباید با آرمان کار کنند و بعد اصلاحیه زده که منظور ما با آرمان البرز است و بانک‌ها می‌توانند با وحدت ایرانیان همکاری کنند.

 

کسانی که کارت کشیدند پول به حساب بانک نرفته بلکه به حساب مدیر شعب رفته است و در حالی که پول به حساب اشخاص می‌رفته هیچ نهاد نظارتی نظارت نداشته است.

 

تیموری: مسؤول اصلی این موضوع کیست؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ استاندار که انگار هیچ مسئولیتی در استان ندارد، همه ما در روز انتخابات رای دادیم و دوستدار نظام هستیم اما باید بدانیم چه کسی باید صدای دادخواهی ما را بشنود؟ مسؤولان توپ را به زمین هم می‌اندازند، به شعب هم که مراجعه می کنیم پشت شیشه کاغذ زده که به دادسرا بروید، هیچ کس در این شهر مسئولیت‌پذیری ندارد.

 

ما تشویش داریم و بلا تکلیف هستیم، مردم به خاطر چند درصد سود بیشتر تا با آن مشکل و نیاز زندگی خود را رفع کنند در این بانک سپرده‌گذاری کردند و موضوع طمع به چند درصد سود بیشتر نبوده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان