اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. خرداد 1396 - 8:25   |   کد مطلب: 25364
در ماه مبارک رمضان اگر فرد روزه دار از یکسری آداب و رژیم غذایی مناسب بهره نگیرد قطعا با مشکلاتی دست به گریبان خواهد شد به همین منظور کارشناس تغذیه به بیان رژیم غذایی صحیح در این ماه پرداخته است.
توصیه های غذایی کارشناس تغذیه در ماه مبارک رمضان

به گزارش صبح الوند، ماه رمضان ماه خودسازی و تزکیه روح و جان است. فواید روزه گرفتن در این ماه بر کسی پوشیده نیست . روزه گرفتن بسیاری از بیماریها را تحلیل برده و به نوعی  فرد را در رسیدن به سلامت جسمی و روحی یاری می رساند.

علم پزشکی آثار و برکات روزه را برای بدن به اثبات رسانده اما باید گفت اگر فرد روزه دار از یکسری آداب و رژیم غذایی مناسب بهره نگیرد قطعا با مشکلاتی  دست به گریبان خواهد شد هدف ما از این مصاحبه استفاده و بهره گیری فرد از رژیم مناسب غذایی در ماه مبارک رمضان خواهد بود.

در این بخش مصاحبه با سوده ترابیان کارشناس تغذیه معاونت درمان شهرستان همدان و اسدآباد را در خصوص رژیم غذایی ماه مبارک رمضان می خوانید.

 

صبح الوند: درخصوص گرفتن روزه بدون سحری توضیح بفرمایید؟

ترابیان: گرفتن روزه بدون سحری دلیلی بر قوی بنیه بودن شخص و یا سلامت کامل او نیست. مصرف مایعات در حدود 5/2 لیتر در روز توصیه می شود تا سلامت کلیه ها به خطر نیفتد. بخشی از این مایعات باید در وعده سحری تامین شود.خوردن سحری در تامین قند مورد نیاز بدن بسیار کمک کرده و از افت قند در اواخر روز خودداری می کند.

 

صبح الوند:غذاهای توصیه شده در وعده سحر را بفرمایید؟

ترابیان: به جهت سلامت بدن و بخصوص کلیه ها گرفتن روزه بدون سحری توصیه نمی شود، سحر باید زودتر از خواب برخیزیم تا روزه دار با آرامش بیشتر و جویدن کامل غذای از استرس به دور باشد. در سحر باید غذای کاملی مثل انواع خوراک ها و پلوخورشت ها صرف شود تا بدن در طول روز دچار مشکل نشود و ازگروه غذایی لبنیات از جمله  مصرف ماست و از گروه غذایی میوه ها و سبزیها مثل سیب ، سبزی خوردن ، سالاد ، گوجه فرنگی و هندوانه می توان استفاده کرد. به علت درصد بالای آب میوه ها در طول روز احساس تشنگی کمتری به شخص دست خواهد داد و استفاده بیش از اندازه از برخی مواد مثل غذاهای چرب ، کشک ، ته دیگ ، آش در هنگام سحر ممکن است در طول روز فرد را دچار تشنگی کند.

رژیم غذایی برای سحر باید متنوع باشد و همه نیازهای شخص را برآورده کند . اگر امکان داشته باشد در سحر یک کاسه کوچک سوپ جو میل شود چرا که به دلیل نوع کربوهیدراتی که دارد احساس گرسنگی را در طول روز به تعویق می اندازد. علاوه بر سوپ جو در سحر می توان از نان ، سیب زمینی و برنج نیز استفاده کرد.

 

صبح الوند: در خصوص غذاهای مناسب برای افطارنیز توضیح بفرمایید؟

ترابیان: به علت آنکه قبل از افطار بدن حدود 18 ساعت گرسنه بوده و مقدار ذخایر قند خون بدن که تنها غذای اختصاصی سیستم مغز و اعصاب است کاهش یافته ،بنابراین باید در وهله اول قند خون افزایش یابد . بهتر است افطار با یک استکان شیرگرم و خرما شروع شود. در مقایسه خرما و عسل با شیرینی های مرسوم در افطار مثل زولبیا و بامیه می توان گفت که ارزش غذایی خرما و عسل بسیار بالاتر از آنهاست . خطرات آلودگی شیمیایی زولبیا و بامیه به خصوص در زمان غوطه ور شدن آنها در روغن معمولا از کنترل ما خارج است. باید توجه داشت که مصرف بیش از حد شیرینی ها حتی خرما و عسل هم در افطار توصیه نمی شود زیرا مانع صرف شام شده و از طرف دیگر شیرینی های اضافی در بدن تبدیل به چربی می شود و ممکن است خطر چاقی و افزایش وزن را داشته باشد.مصرف حلیم در افطار به شرط نداشتن نمک و یا چربی زیاد و در حد اعتدال اشکالی ندارد. مصرف آش و سوپ های تند و پر ادویه در افطار ممکن است اثرات سوء بر دستگاه گوارش داشته باشد و توصیه نمی شود.

 

 

 صبح الوند: در خصوص غذاهایی که نباید فرد روزه دار مصرف کند بفرمایید؟

ترابیان: استفاده از مواد قندی ساده مثل قند و شکر ، آب نبات ، غذاهای پرچرب ، پر ادویه ، سوسیس و کالباس ، سس مایونز ، غذاهای پرنمک ، غذاهای نفاخ ، افراط در مصرف حلوا ، شله زرد ، زولبیا و بامیه ، مصرف زیاد آب سرد و نوشابه های سرد از عادات غذایی نادرست است که باید در ماه مبارک رمضان از آنها پرهیز کرد و یا مصرف آنها را محدود نمود. سعی شود بجای استفاده از غذاهای سرخ کردنی روش طبخ غذای خود را بصورت آب پز ، بخارپز تغییردهید.

 

صبح الوند: تکلیف افرادی که دارو مصرف می کنند، چیست؟

ترابیان: هیچ یک از بیماران نباید داروی خود را خودسرانه و بدون نظر پزشک معالج کاهش، افزایش یا قطع نمایند ولی می توانند ساعت مصرف آن را با نظر پزشک خود تغییر دهند.

 

 

صبح الوند: چه توصیه هایی برای روزه گرفتن نوجوانان در این ماه مبارک دارید؟

ترابیان: به علت نیاز به مواد مغذی در دختران و پسران در حال بلوغ می بایست دریافت انرژی آنها بیش از افراد عادی باشد . نوجوانان باید به طور اعتدال و متنوع از تمام پنج گروه مواد غذایی استفاده کنند تا دچار کمبود مواد مغذی نشوند. فاصله کم بین افطار و شام ، مصرف سالاد و ماست در زمان افطار و سحر و شیر قبل از خواب می تواند در تامین آب و املاح آنان مفید باشد، به علت علاقه خاص در سنین نوجوانی به غذاهای آماده مثل ساندویچ ،پیتزا ، نوشابه ، شکلاتها ، چیپس و .... والدین باید مصرف اینگونه تنقلات و غذاهای آماده را در ماه مبارک کنترل و محدود نمایند و به نوجوانان عزیز باید یادآور شد که با غذای آماده نمی توان روزه گرفت.

 

صبح الوند: توصیه شما برای روزه گرفتن زنان باردار و شیرده چیست؟

ترابیان: باید گفت اگر احتمال می رود که سلامت مادر و جنین در مخاطره است ، ترجیحا بعدا قضای آن را به جای آورند، اما در هرصورت باید با پزشک متخصص در این خصوص مشورت گرفت.

 

 

صبح الوند:  در خصوص روزه  گرفتن قشر ورزشکارنیز توضیح بفرمایید؟

ترابیان: توصیه می شود که رژیم غذایی ورزشکاران در این ایام بیشتر تحت کنترل باشد. از غذاهای پروتئین دار مثل گوشت قرمز، مرغ ، ماهی و تخم مرغ بیشتر استفاده کنند. برای افطارمصرف لبنیات به خصوص شیر، خرما و سوپ توصیه می شود همچنین می توان از برخی دسرها مثل حلواارده ، شله زرد و حلوا پس از مصرف غذای کامل استفاده کرد.

شروع ورزش باید 2 الی 3 ساعت بعد از افطار باشد تا بدن فرصت هضم موادغذایی مصرفی را داشته باشد. ورزشکاران روزه دار باید از مصرف پودرهای رایج در بازار که به صورت چربی سوز و یا عضله ساز به علت عوارض جانبی آنها بر کلیه و دستگاه تولید مثل خودداری کنند و یا در صورت داشتن برچسب تایید از جانب وزارت بهداشت با احتیاط و تحت نظر متخصص تغذیه مصرف شوند.

 

 

 صبح الوند: در پایان  توصیه کلی شما به افراد روزه دار چیست؟

ترابیان: مجموع غذای مصرفی در ماه مبارک رمضان باید کمتر از سایر اوقات باشد. مصرف خرما و عسل به عنوان بهترین شیرینی جایگزین سایر شیرینی های مصنوعی مثل زولبیا و بامیه شود، کماکان مصرف دو بار در هفته ماهی توصیه می شود. مصرف سالاد ،میوه ،سبزیجات و لبنیات برای تامین آب و املاح بدن در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می شود تا ان شاءالله بتوانیم هم از فوائد اخروی روزه داری و هم از داشتن بدنی سالم بهره مند شویم.

 

سخن آخر امیدواریم همه افراد جامعه با بهره گیری از رژیم غذایی مناسب در این ماه مبارک به پالایش روح و جسم خود بپردازند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان