اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. خرداد 1396 - 22:36   |   کد مطلب: 25359
رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان:
تویسرکان فاقد کشتارگاه استاندارد است
رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان با بیان اینکه کشتارگاه کنونی تویسرکان فاقد استانداردهای لازم است گفت: این کشتارگاه دارای مشکلات متعدد فنی و بهداشتی است و باید حداقل به صورت موقت تعطیل شود.
رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان

به گزارش صبح الوند، میثم غیاثی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان اظهار داشت: کشتارگاه کنونی و سنتی تویسرکان به سبب اینکه 27 مورد مشکل فنی، مانند برخوردار نبودن از اتاق پیشسرد و یخچال، پوست‌کنی لاشه دام‌ها در کف سالن، نبود قرنطینه مناسب و نبود آزمایشگاه و حوضچه ضدعفونی استاندارد نمی‌باشد.

وی افزود: همچنین نبود چاه معدوم‌سازی دام‌های آلوده، مجزا نبودن اتاق کار کارکنان کشتارگاه با محل ذبح دام و غیر استاندارد بودن خودروهای حمل دام از دیگر مشکلات فنی این کشتارگاه به شمار می‌روند.

غیاثی با بیان اینکه تعطیلی موقت کشتارگاه تویسرکان فقط خواسته اداره دامپزشکی شهرستان تویسرکان نیست تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی دیگری مانند شبکه بهداشت و درمان، محیط زیست، جهاد کشاورزی و مسئولان ارشد شهرستان نیز به دنبال سامان دهی ریشه‌ای این معضل هستند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان بالا دستی و فعالان بخش خصوصی کم بودن دام و کشتار در شهرستان تویسرکان را عامل نداشتن توجیه اقتصادی برای ساخت کشتارگاه صنعتی می‌دانند گفت: در یک مقطع زمانی مقرر شد سه شهر تویسرکان، اسد آباد و کنگاور در یک محل مشترک اقدام به ساخت کشتارگاه مجهز صنعتی کنند که در نهایت این طرح اجرایی نشد.

غیاثی افزود: اکنون کشتارگاه تویسرکان در محل مسکونی واقع شده و چون در هر شرایطی و بدون رقیب به کشتار دام می‌پردازد، مسئولان کشتارگاه اقدام قابل توجهی برای بهبود شرایط کشتارگاه نمی‌کنند.

وی گفت: در چنین شرایطی می‌توان با تعطیلی موقت کشتارگاه تویسرکان برای تامین گوشت مورد نیاز مردم شهرستان از دام‌های کشتار شده در شهرهایی مانند همدان، ملایر و نهاوند استفاده کرد که افزایش قیمت چندانی نیز به دنبال ندارد.

غیاثی تصریح کرد: در عین حال و با وجود مشکلات موجود در کشتارگاه تویسرکان، اداره دامپزشکی شهرستان بر روند توزیع گوشت دام‌های ذبح شده به بازار نظارت دقیق دارد و با اطمینان از سلامت گوشت ، بر روی هر قسمت از گوشت عرضه شده با بازار، نوع گوشت را مشخص می‌کند.

وی افزود: اگر تخلفی در زمینه عرضه گوشت به مردم صورت بگیرد به عنوان کشتار قاچاق با تخلف کننده برخورد خواهد شد.

غیاثی تاکید کرد: گوشتی که اکنون در بازار تویسرکان به مردم عرضه می شود کاملاً سالم است و از لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی ندارد.

وی همچنین با اشاره به تمهیدات اجرایی اداره داپزشکی تویسرکان در رابطه با پیشگیری از ایجاد و شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: فرآیند سم پاشی بر بدن دام های سبک و سنگین و جایگاه‌های نگهداری دام ها با عقد قرار داد با بخش خصوصی در شهرستان تویسرکان آغاز شده است.

غیاثی اظهار داشت: تا کنون هیچ موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در میان دام‌های شهرستان گزارش نشده و اولویت در روند سم پاشی با مناطق پر خطر، روستاهای پر جمعیت و برخوردار از دام‌های زیاد است.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی به منظور پیشگیری از تب کریمه کنگو در میان روستاییان، قصابان و کارکنان کشتارگاه تویسرکان خبر داد و افزود: همچنین آگاه سازی و اطلاع رسانی در میان عموم مردم نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم شهرستان تویسرکان از حدود 370 هزار راس دام سبک در میان روستاییان و عشایر و حدود شش هزار دام سنگین برخوردار است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان