اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. خرداد 1396 - 19:25   |   کد مطلب: 25342
استاد محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) پشتیبان سرودهای انقلابی بود افزود: متاسفانه مدیران فرهنگی امروز این سرودها را به فراموشی سپرده و زمینه رواج موسیقی های مبتذل را فراهم کرده اند.
استاد محمد گلریز

به گزارش صبح الوند، محمد علی گلپایگانی معروف به گلریز خواننده سرودهای انقلابی است وی در دوران انقلاب به دنبال سرودن  آهنگی با عنوان (شهید مطهری) با امام خمینی (ره ) دیدار میکند. باید گفت سرودهای انقلابی که استاد گلریز آیینه تمام نمای آن می باشد مدتی است مسکوت مانده است و با توجه به اینکه رهبر فقید انقلاب و بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران به این نوع سبک موسیقی توجه ویژه ای داشتند. به پاس قدردانی از استاد گلریزدر سبک سرودهای انقلابی و دلیل عدم همراهی و توجه به این سرودها در جامعه امروز گفتگویی با این استاد مسلم سرودهای انقلابی انجام داده ایم که می خوانید.

 

*صبح الوند: سرودهای انقلابی چگونه وارد فرهنگ ما شد؟

استاد گلریز: بنده علاوه بر سرودهای انقلابی، سرودهای دیگر را نیز خوانده ام، البته افتخار می کنم که خواننده سرودهای انقلابی هستم اما تعجب میکنم شما اهالی خبر ما را به عنوان خواننده انقلابی می شناسید. اما در رابطه با سرود های انقلابی باید بگویم که انقلاب زمینه تغییر و دگرگونی در همه زمینه ها را ایجاد کرد و در این خصوص موسیقی و هنرنیز از این امرمستثنا نبوده و متحول شدند.

در اوان انقلاب  به اتفاق (استاد سبزه واری ، آقای حمید شاهنگیان و سایر دوستان ) که اهنگساز بودند جلساتی را مبنی بر ساخت آهنگ و موسیقی که در راستای انقلاب باشد تشکیل دادیم . این جریان  از چند ماه قبل از انقلاب آغاز شده و هنوز انقلاب اسلامی ایران پیروز نشده بود در این راستا تصمیمات خاصی گرفته شد از جمله اینکه به بطن مردم رفته و شعار ها و اشعاری را که در تظاهرات بر زبان جاری می کردند ملکه ذهن ما شد و به این نحو اشعار و سرودهای انقلابی شکل گرفت.

 

*صبح الوند: در سرودن شعرهای انقلابی  از چه چیزهایی الهام  گرفتید؟

استاد گلریز: ما هم همانند سایر مردم در راهپیمایی شرکت کرده و هم نوا با آنها شعار می دادیم در این رابطه همین طورکه به ساخت سرودهای انقلابی متمرکز بودیم به شعارهای مردم نیزگوش فرا داده و باید بگویم که مردم شعارهایی می دادند که گاها ملودی آهنگ بود به عنوان مثال ((این بانگ آزادی که من خواندم با الهام ازیکی از شعارهای  مردم (الله اکبر خمینی رهبر ) بود . یا شعارهای مختلف دیگری  که بسیار منظم و هماهنگ داده می شد همین امر جرقه ای شد تا از همین شعارها  الهام گرفته و بهترین راه برای ساخت و خواندن سرودهای انقلابی مردم بودند  و تصمیم بر آن شد تا از شعارهای مردم وام بگیریم و الگوی ساخت سرودهای انقلابی قرار دهیم.

 

*صبح الوند: چه سرودهای انقلابی و با چه مضامینی در دوران انقلاب شکل گرفت:

استاد گلریز: در آن زمان حکومت نظامی بود و ما به ناچار در منازل همدیگر شبانه جلسات مخفی برگزار می کردیم گاهی اوقات نیز تلفنی با هم  در تماس بوده و هماهنگی های لازم را انجام می دادیم. سرودهای اوایل انقلاب را از دهان پاک مردم در شعارهایشان که  یکصدا فریاد می زدند ساختیم. 

سرود دیگر "خوش آمدی امام ما ، تو رهبر قیام ما "و سرودهای دیگراز جمله " خمینی ای امام " را با همکاری سایر دوستان ساختیم.

باید بگویم که در اجرای سرود "برخیزید " در بهشت زهرا من جز گروه کر بوده ام و از جمله سرودهای تاثیرگزار انقلابی بود که مقبولیت عام پیدا کرد. با این روند که توضیح دادم سرودهای انقلابی شکل گرفت و بعد از پیروزی انقلاب آهنگ ها و سازهای دیگر هم به جمع ما پیوستند و بدین ترتیب سرودهای انقلابی را شروع کرده و خواندیم باید اضافه کنم که تولید رادیو در میدان ارگ بود،  سرودها در همانجا ضبط و به صورت انبوه منتشر شد.

 

 

*صبح الوند: از بین سرودهای انقلابی کدام یک بیشتر مقبولیت یافت:

استاد گلریز: همه سرودها  با همدلی ، وحدت کلام و اتحاد ساخته می شد همین امر سبب شد تا  چون از دل بر می آمد بر دل می نشست. بنده به همه سرودها علاقه مند هستم  ولی خوب بعضی از سرودها بیشتر مورد استقبال قرار گرفت از جمله "بانگ آزادی "که تقریبا همه ی مردم ایران از آن خاطره داشته و به  یاد انقلاب می افتند. یکی از سرودهایی که خیلی مورد توجه خودم قرار گرفت سرود" خجسته باد پیروزی است "ولی خوب سرودهایی مثل" بانگ آزادی" "شهید مطهری" و" شهید بهشتی شقایق های پرپر" و "شهید رجایی با مضمون  راه رجا بسته نیست گرچه رجایی رفت" نیز از سرودهای موفق انقلابی محسوب می شوند.

نزدیک به دو هزار سرود با مضامین مختلف خوانده ام هر خواننده ای بتواند به این میزان برسد در ذهن ها ماندگارخواهد شد.

 

*صبح الوند: در مورد دیدارتان با امام خمینی(ره) توضیح بفرمایید:

استاد گلریز: سرود "شهید مطهری " در سال 1359سروده شد و ما خدمت حضرت امام رسیدیم و امام به خاطر آن سرود ما را مورد لطف و مهربانی قرار داد. باید بگویم که نظرامام در خصوص سرودهای انقلابی بسیار مثبت بود و توسط مرحوم حاج احمد آقا برایمان صحبت کردند همین امر انرژی دوچندان و انگیزه ای مضاعف را برای من و دوستانم بوجود آورد آن موقع جنگ تازه شروع شده و شور و حال عجیبی در کشور حکفرما بود.

 

*صبح الوند: در مورد شخصیت امام خمینی(ره) توضیح بفرمایید:

استاد گلریز: شخصیت امام وصف نشدنی است و با این درجه از معنویت جزء اولیای خدا به شمار می آید زمانیکه شخصیت،  اخلاق و منش امام رادر کتب و از زبان بزرگان می شناسید پی می برید که  یک انسان فوق العاده است و عین کوه در مقابل کسانی که ضد ازادی و ملیت هستند، می ایستد.

زمان شاه بیت المال را صرف تباهی  و فساد و عیش و نوش می کردند و امام در جو آن زمان کاری انقلابی انجام داد و در جو خفقان و اختناق شجاعانه ریشه انقلاب را در کشور رویانید.

 ابعاد انسانی و شخصیت فرهنگی و هنری امام اینقدر بالا است که اصلا نمی توان در رابطه با این شخصیت صحبت کرد و اندیشمندان در مورد شخصیت امام صحبت می کنند و اینها مشخص می کند امام چه شخصیتی داشته است و آدم باید تفکر کند و ذهنش را به آن زمان ببرد که کسی حق نداشت در مورد آزادی و مسائل انقلابی حرف بزند ولی امام آمد ملت را رهبری کرد و تفکر اسلامی را در کشور و جهان اسلام گستراند.

 

*صبح الوند: در خصوص موسیقی در زمان حال صحبت کنید:

استاد گلریز: باید اذعان کرد هر چیزی احتیاج به تبلیغ و حمایت دارد در اوایل انقلاب و همچنین زمان جنگ تحمیلی  از سرودهای انقلابی حمایت می شد اما متاسفانه این امر در زمان حال با بی مهری مواجه شده است دلیل این امر فضا سازی دشمن از جمله آمریکا که امام آن را شیطان بزرگ می نامد بر علیه ایران است . در زمان جنگ تحمیلی با همکاری چندین کشور حریف ملت ایران نشد و به این ترتیب جنگ نرم را آغاز کرده جنگ نرم هم یکی از ابعادش همین مسائل هنری است ما بخواهیم چه نخواهیم یکی از تاثیرگذارترین هنرها  موسیقی است و چقدر جوانها به ساخت موسیقی علاقمند هستند.

زمانیکه موسیقی انقلابی حمایت نشود و جوان هم به دلیل اینکه به موسیقی علاقه مند است سراغ موسیقی می رود که بافرهنگ کشور هماهنگ نیست.

متاسفانه توجه به موسیقی مبتذل و بی محتوا در جامعه باب شده و همیشه یک عده ای در داخل و  خارج به فرهنگ انقلاب سنگ اندازی کرده  و کار شکنی می کنند.

این نوع موسیقی مبتذل  برای اعصاب و روان مضربوده  و ماحصل آن تشویش روح و روان خواهد بود .

 

 

*صبح الوند: به نظر شما ارگان و نهادهای فرهنگی  در این خصوص کم کاری کرده اند:  

استاد گلریز: زمانیکه از موسیقی انقلابی توسط ارگان و سازمان های فرهنگی از جمله ارشاد اسلامی، صدا و سیما و رسانه ها و همچنین حوزه هنری حمایت نشود  است ماحصل آن رواج موسیقی مبتذلی است که نه با جسم و روح ما سازگار است و نه با فرهنگ غنی ایرانی سنخیتی دارد.

باید هوشیار بود چرا که با جنگ نرم و فرهنگ مبتذل مواجهیم ومقام معظم رهبری در این رابطه چقدر اصراردارند.

مسئولان فرهنگی واقعا از این مساله حمایت مادی و معنوی نکرده  و نباید انتظاری از قشر جوان داشته باشیم. 

رهبر انقلاب می گویند من یک انقلابی هستم باید به فرهنگ انقلاب بپردازید کسانی که دغدغه انقلاب  را دارند باید این مسائل رادنبال کرده چرا که یک خطر بزرگ است.

 

*صبح الوند: کلام آخر:

استاد گلریز: آنهایی که موسیقی رپ را حمایت می کنند،  میلیاردها تومان درآمد دارندو در این قضیه دلال ها و غیر انقلابی ها سود می برند باید هوشیار باشیم چراکه این همان جنگ نرمی است که آمریکا به راه انداخته و متاسفانه نهادهای فرهنگی ما خواب هستند.

در موسیقی فجر هر سال میلیاردها تومان هزینه می کنند  اما متاسفانه حتی یک سرود انقلابی هم در جشنواره موسیقی فجر حضور ندارد.

می گویند دوره موسیقی انقلابی گذشته است که اگر گذشته باشد این موسیقی ها اینقدر در ذهن مردم نمی ماند و هنوز در  ذهن مردم جای دارد و با این شعرها زندگی میکنند این تهاجم دشمن است.

 

در پایان جا دارد از مردم شهر دارالمومنین همدان تشکر کنم بنده چند وقت پیش در نیمه شعبان در این شهر بودم و واقعا استقبال مردم همدان کم نظیر بود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان