اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. بهمن 1396 - 11:18   |   کد مطلب: 28507
استادگلریز با بیان اینکه جشنواره فجر برگزار شد اما خبری از سرودهای انقلابی در آن نبود گفت: دشمن از طریق جنگ فرهنگی وارد کار شده و متاسفانه موسیقی های مبتذل را به خورد جوانان میدهد ، مردم ما انقلاب را میخواهند پس نماینده ها از مسئولین بپرسند چرا در جشنواره فجر نباید سرودهایی با مضمون انقلاب باشد؟

به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر با استاد گلریز خواننده سرودهای انقلابی که سرودهایش در ذهن همه به یادگار مانده است و همگان علی الخصوص جوانهای دوران انقلاب را به یاد ان روزها می اندازد مصاحبه ای صورت گرفت.

 

محمد علی گلپایگانی، معروف به گلریز،خواننده معروف انقلابی در گفت وگو با خبرنگار صبح الوند ضمن اشاره به روزهای اول انقلاب و حال و هوای خاص آن روزها گفت: با پیروزی انقلاب طبعا در همه ی مسائل مملکت تغییراتی به وجود آمد و در موسیقی نیز تحولاتی ایجاد شد و به سمت و سوی موسیقی انقلاب رفتیم.

 

*ریتم موسیقی انقلاب نشاندهنده اهداف انقلاب است

استاد گلریز ریتم موسیقی انقلاب را نشان دهنده اهداف انقلاب، شهدای انقلاب و مردم انقلابی دانست و افزود:شعر های ما در ابتدا در حوزه انقلابیون بود و بعداز دفاع مقدس که جزئی از انقلاب ما بود سروده هایی در حوزه دفاع مقدس خواندیم.

 

*سرودها محرک حرکات انقلابی مردم بودند

وی ادامه داد: دشمنان بخاطر انقلاب موفق ما به مملکت ما متعرض شدند و از سال 59 هنرمندان واقعا گل کاشتند و سرودهایی خواندند که مردم ما را تحت تاثیر قرار دادند؛ مردم با همین سرودها به پیروزی  انقلاب رسیدند، یعنی سرودها به نوعی محرک مردم بودند و حتی رزمندگان میگفتند ما سرودها را در پیروزی ها زمزمه میکردیم و در روحیه ما موثر بود.

 

*سرودهای انقلابی را از شعارهای مردمی تولید می کردیم

این خواننده معروف انقلابی با بیان اینکه از زمان قبل از پیروزی انقلاب در تهیه و تولید سرود های انقلابی فعالیت میکردند گفت: برای تولید سرودهای انقلابی از شعار های مردمی استفاده میکردیم و بعدها سرود هایی همچون خمینی ای امام، برخیزید ،این بانگ آزادی، خوش آمدی امام ما، خلیل زمان و معلم را خواندیم.

 

استاد گلریز با تاکید براین که پس از گذشت انقلاب فعالیت گروه سرودشان بیش از قبل شد تصریح کرد: بعداز مدتی افرادی همچون رضا رویگری آمدند و ایران ایران را خواندند سپس عزیزان دیگری نیز به ما پیوستند.

 

وی در ادامه به اوایل ورود به رادیو اشاره کرد و افزود: به یاد دارم بعد از یکسال حضور در رادیو و تولید اهنگ های انقلابی حدود 30 یا40 سرود خواندیم  که بسیاری از آن ها هنوز به عنوان سرود های نوستالژیک پخش میشوند و یکی از آن ها  سرود بانگ آزادی است.

 

این خواننده انقلابی ضمن بیان اینکه در حال حاضر مشغول به تدریس آوازهای ردیف های سنتی و ایرانی است گفت: خدا را شکر که این توفیق را یافتم به این کار ادامه دهم، هم اکنون دکتری این کار را دارم  و البته در کنار تدریس مشغول به تولید سرودهای انقلابی جدید هستیم .

 

گلپایگانی با تاکید بر این که پس از از پا ننشسته و همواره به راه خود ادامه میدهند بیان کرد: سرودهای جدیدی که تولید کردیم به نام های صبح شکوفا، صبح پیروزی 2 برای سردار سلیمانی، پرچم در ارتباط با اهانت اخیر پرچم کشورمان و یکی برای شهید همدانی، شهید مقدم وشهید باکری می باشند.

 

 

* بانیان فرهنگی، صداو سیما، وزارت ارشاد فعالیت انقلابی را زیاد کنند

وی ضمن بیان اینکه انشاالله بانیان فرهنگی، صداو سیما، وزارت ارشاد و دیگر دست اندرکاران فعالیت انقلابی را زیاد کنند افزود: باید در این مقطع و دهه فجر یاد و خاطره عزیزانی که رفتند و با  نثارخون خود و پایداری در کنار ملت ایران بودند و همچنین یاد شهدای مدافع حرم را زنده نگه داریم.

 

*در جشنواره فجر خبری از سرود انقلابی نیست

این خواننده انقلابی در ادامه سخنان خود به نقد از جشنواره فجر پرداخت و تصریح کرد: جشنواره فجر برگزار شد اما خبری از سرودهای انقلابی در آن نیست، خبری از سرود هایی در وصف امام خمینی(ره)، شهیدان مطهری و بهشتی و دیگر شهدا نیست و هرچه ما بر این موضوع تاکید میکنیم گوش کسی بدهکار نیست.

 

*نمایندگان مسئولان وزارتخانه را جهت حمایت از موسیقی انقلابی بازخواست کنند

استاد گلریز ضمن بیان اینکه قشر عظیمی از مردم انقلاب وسرودهای انقلابی را دوست دارند گفت: ما از نماینده هایی که به آن ها رای دادیم توقع داریم تا مسئولان وزارت خانه فرهنگ و ارشاد و صداوسیما را بازخواست کنند و بگویند چرا به این مسائل پرداخته نمیشود؟ مردم ما انقلاب را میخواهند پس  نماینده ها بپرسند چرا در جشنواره فجر نباید سرودهایی با مضمون انقلاب باشد؟

 

وی ادامه داد: چرا در مناسبت های مختلف همچون جشنواره مقاومت،  9 دی و دفاع مقدس خبری از موسیقی نیست  و یا  اگر جشنواره موسیقی هست بسیار کم و توسط ارگانی همچون بسیج و سپاه هست؟

 

*از بی تفاوتی مسئولان نسبت به نفوذ دشمن گله مندیم

این خواننده انقلابی با اشاره بر اینکه دشمن بعد از آنکه در جنگ دفاع مقدس حریف ما نشد افزود: امروزه دشمن خارجی ما، از طریق جنگ فرهنگی وارد کار شده و متاسفانه موسیقی های مبتذل را به خورد  جوانان میدهند، من اسم این موسیقی ها را موسیقی اجق وجق گذاشتم چرا که نه محتوا  دارند نه ریتم اما کسی نیست جلوی آن را بگیرد.

 

گلپایگانی ضمن بیان اینکه آمریکا و هم دستانش بیکار نیستند و نفوذ در فرهنگ جوانان ما کردند تصریح کرد: متاسفانه مسئولان فرهنگی ما به دشمن بها داده و در همان راه ها حرکت میکنند، دشمن به وسیله جنگ فرهنگی با انقلاب ما مقابله میکند و مسئولان فرهنگی ما هم کمی در این حوزه بی تفاوت شدند و ما از این وضع گله مند هستیم.

 

*باید به صحبت مقام معظم رهبری توجه کنیم 

وی ادامه داد: وقتی به صحبت های مقام معظم رهبری در محافل مختلف توجه میکینم شاهدیم که ایشان واقعا دلشان خون است،آنقدر که و می فرمایند گاهی شب ها از این فرهنگ مبتذل که تحمیل میشود خوابشان نمیبرد.

 

این خواننده انقلابی ضمن تاکید بر اینکه باید به جملات معظم رهبری توجه کنیم  افزود: ایشان توصیه دارند به فرهنگ انقلاب پرداخته شود و میفرمایند من انقلابی هستم، حداقل کاری که میتوان کرد آن است که حرف رهبر مان که دلسوخته ملت و انقلابمان هست را گوش دهیم.

 

*سرود شهید مطهری که امام هم تایید فرمودند خاطره انگیزترین سرودم هست

وی در پاسخ به اینکه کدام یک از سرودهایی که خوانده اند برایشان خاطرات بیشتری به همراه دارد گفت: من از همه سرودهایی که برابر امام خواندم خاطره دارم به ویژه سرود شهید مطهری که حضرت امام خمینی(ره) آن را تایید کردند.

 

گلپایگانی در پایان ضمن اشاره بر سرودهایی مثل برخیزید، خجسته باد پیروزی برای آزادی خرمشهر، بانگ آزادی و دیگر سرودها عنوان کرد: سرودها میتواند تاریخ  انقلاب باشد و هر سرود مقطعی از انقلاب را یادآوری میکند،درباره هر کدام از این سرودها میتوان کتاب نوشت که البته الحمدلله کتاب های جدیدی در همین حوزه ها نوشته شده و عزیزان با توجه به مستندات دست به قلم شدند و مورد توجه قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان