اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1396 - 15:05   |   کد مطلب: 24813
به دنبال شکل‌گیری جریان مردمی و انقلابی نهاد خدمت در شهر همدان با رئیس شورای مرکزی این نهاد به گفت‌وگو پرداختیم تا هرچه بیشتر و بهتر با اهداف و برنامه‌های این نهاد آشنا شویم.
رئیس شورای مرکزی نهاد خدمت مطرح کرد

به گزارش صبح الوند به نقل از نافع، به دنبال آغاز ثبت‌نام داوطلبین انتخابات شورای شهر در همدان جریانی مردمی و انقلابی تحت عنوان ((نهاد خدمت)) شکل‌گرفته است که قرار بر این هست یک لیست واحد از کاندیداهای انقلابی و کارآمد برای شورای اسلامی این شهر ارائه دهد. با رئیس شورای مرکزی نهاد خدمت حجت‌الاسلام علی‌اصغر گرجی به گفت گو پرداختیم تا هرچه بیشتر و بهتر با اهداف شکل‌گیری و برنامه‌های این نهاد مردمی آشنا شویم.

 

اولین سوال در بخش دوم این گفت و گو به موضوع فساد در شورا و شهرداری پرداخته است.

 

برای مقابله با فساد در شورا و شهرداری چه برنا مه های عملی را دارید؟

 

گرجی: در بحث فساد، تبانی، رانت و اموری از این قبیل عقیده من این است و دستور دین این است که اگر وجدان انسان نتواند او را منع از فساد بکند، عوامل خارجی بی تأثیر نیست اما نمیتوان به صورت مطلق جلوی آن را گرفت، مهمترین عامل برای جلوگیری از فساد تقوا و تعهد فرد است، لذا اولین برنامه ما برای اینکه در شورای شهر ما و دستگاه های مربوطه به شهرداری هیچ فساد و رانتی ایجاد نشود.

 

 

البته به این معنا نیست که چیزی بوده است یا خیر ما نسبت به گذشته تا آنجایی که چیزی قانونا اثبات نشده باشد به برادران و خواهران مومن حسن ظن داریم، ولی بحث ما این است در گذشته هم اگر نبوده است در آینده ممکن است ایجاد شود.

 

این سوال مطرح می شود چه کاری بکنیم که ایجاد نشود؛ عامل اصلی تقوا و تعهد دینی این افراد است.

 

رهبری میفرمایند این که ما میگوییم تعهد و مسئولیت به خاطر این است که در صورت راهیابی به آن جایگاه رعایت بکنند و در آنجا خدای نکرده دچار انحراف نشوند.

 

رهبری میفرمایند تعهد، تدین،آمادگی و توانایی ها را بسنجید اگر من و شمایی که میخواهیم رأی بدهیم با نیت خالص و صادق برای انجام وظیفه و برای آینده کشور وارد میدان شویم و بخواهیم تصمیم بگیریم ان شاءالله خدای متعال هم، در این صورت دلهای ما را هدایت خواهد کرد.

 

 

اگر این تعهد بود آن وقت در تصمیم گیری ها و فرصت هایی که برای این عضو شورای شهر ایجاد میشود خدا را در نظر میگیرد، اگر خدا را در نظر گرفتم فسادی پیش نمی آید.

 

پس عامل اول تعهد و تقوای فردی است.

 

این تقوا و تعهد را از کجا متوجه شویم یکی از معیار های آن سابقه فرد است، من که کاندیدا شدم تا الان کجا بودم، آیا در عملکرد خودم تاکنون این دوری از فساد و مقابله با آن و آلوده نشدن به فساد را رعایت کرده ام یا خیر.

 

بعد اینکه در شعارهای ما مقابله با فساد جای دارد یا خیر و الان در عملکرد این کاندیدا در عرصه انتخابات متعهد به این مسئله هست یا خیر، اگر امروز به عنوان یک کاندیدا با ده نفر زد و بند کردم و از هر کدام خواستم برای من پول خرج بکنند، آنها میتوانند فردا از این فرد انتظار نداشته باشند و کاندیدا میتواند به انتظارات آنها پاسخ ندهد، قطعا نمیتواند.

 

یا فردی دیده میشود که در تبلیغات خود چند صد میلیونی هزینه میکند، ریخت و پاش میکند این نشان دهنده عدم تقوای فرد است اگر تقوا داشته باشد در تبلیغات انتخاباتی به حد ضرورت اکتفا میکند ولو اینکه وضع مالی مناسبی نیز داشته باشد، اسراف که هست.

 

این موارد عواملی است که با استفاده از آنها تلاش میکنیم افرادی را به مردم عزیز معرفی کنیم که نه تنها خودشان اهل فساد و رانت نباشد اهل فریاد زدن در مقابل فساد باشند.

 

برنامه عملی خاصی قبل از رأی آوردن به کاندیداهای انتخابی می دهید؟

 

گرجی: برنامه عملیاتی اجرایی نه خیر، این را با توجه به اینکه نهاد خدمت به عقیده ما با تأخیر شکل گرفت و علت تأخیر آن نیز این بود که میخواستیم که این نیاز کاملا در جامعه احساس شود، چون یک گروه یا یک فرد نبود که بخواهند این را جریانسازی بکند، چون این احساس نیاز کمی با تأخیر شکل گرفت و ما بعد از تشکیل نهاد خدمت به شدت درگیر سازوکار انتخاب کاندیداهای اصلح بودیم، برنامه مدون اجرایی که نهاد خدمت بخواهد به کاندیداها ارائه دهد و از آنها بخواهد که اگر وارد شورا شدند باید حتما این برنامه را اجرا نمایند نبوده است اما پیشنهادهایی وجود دارد.

 

آیا این طرح که در آینده به وسیله همین نخبگان برنامه مدون برای ارائه به اعضای شورای شهر طراحی کنید را ندارید؟

 

گرجی: به عنوان یکی از کارها و برنامه هایی که نهاد خدمت به دنبال آن است این است که بعد از انتخاب این عزیزان مشاوره دهیم، مطالبه گری یک امر است و مشاوره دهی چیز دیگری است یعنی خیلی وقتها اگر بتوانیم مشاوران خوبی برای این افراد باشیم در زمینه های مختلف فرهنگی، درمانی، خدماتی، عمرانی مشاوره های خوبی به افراد امین و متدین بدهیم خود به خود دیگر موضوعی برای مطالبه گری باقی نخواهد ماند.

 

لذا نهاد خدمت این برنامه را دارد که به عنوان مشاورانی امین با توجه به سطح و گستره نخبگانی در تمام اقشار اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، اصناف مختلف گروه های مشاوره ای را تشکیل دهد و در زمینه های متفاوت به این عزیزان مشاوره دهد.

 

 

این پیشنهاد حدود دوهفته گذشته توسط برخی نخبگان ارائه شده است که یک طرح جامع برای شهر همدان تدوین شود از پیشنهادات، ایده و برنامه های خود کاندیداهای محترم هم استفاده شود اما شما مستحضر هستید که تدوین یک برنامه جامع یک امر یک هفته ای و دو هفته ای نیست، این باید کاری کارشناسی روی آن صورت بگیرد و در تدوین آن باید دقت و تدابیر لازم اندیشیده شود که یک برنامه کارآمد باشد.

 

 

کارآمدی خیلی مهم است، صرف اینکه یک برنامه ای ما بخواهیم بدهیم که اجرایی نباشد شاید خیلی ایده آل نباشد، لذا فعلا برنامه برای ارائه مشاوره است، ولی دور از نظر نبوده است که اگر در آینده این امکان فراهم شد بتوانیم یک برنامه جامع برای شهرهمدان با کمک همه این عزیزان تدوین کنیم.

 

در تعیین لیست نهایی که نهاد ارائه میدهد تخصص در چه جایگاهی است و چقدر در انتخاب افراد برای قرارگرفتن در این لیست دارای اهمیت است؟

 

گرجی: یکی از معیار های ما قطعا تخصص مرتبط است، اما توجه به چند نکته در این خصوص ضروری است.

 

یک؛ تخصص داشتن در یک زمینه اعم است از داشتن مدرک تخصصی در آن زمینه، یعنی چه بسا مدرک تحصیلی شما در یک زمینه باشد اما تخصص عملیاتی و اجرایی و مدیریتی در یک رشته دیگری داشته باشید به طور مثال آقای دکتر ولایتی را همه میدانند که مدرک تحصیلی ایشان پزشکی است اما تمام مردم منطقه و ایران ایشان را به عنوان یک مرد سیاست میشناسند.

 

 در بحث سیاست شاید این اتفاق بیافتد اما در بحث مدیریت شهری نیز این در نظر شما مصداق دارد؟

 

گرجی: تخصص در نهاد خدمت لحاظ شده است اما لزوما تخصص به معنای داشتن مدرک تحصیلی در همان رشته نیست، مثلا بزرگترین مساجد ما مثل مسجد اعظم قم معماری دارد که رشته تحصیلی وی معماری نبوده است و رشته تجربی او بوده است یا مسجد گوهرشاد مشهد نیز به همین صورت، سوابق، تجارب و عملکردها بسیار کمک میکند، برای ارائه یک نظریه تخصصی نیز حتما لازم نیست آدم خودش متخصص باشد ما خیلی راحت میتوانیم از نظر کارشناسی متخصصین امر در امور مختلف بهره بگیریم بنده اگر متعهد بودم در جایی که تخصص نداشتم از متخصص امر استفاده میکنم.

 

پس آنچه که لازم است این است که به کار تخصصی و کارشناسی اعتقاد داشته باشد، البته ما ترجیح میدهیم حتی الامکان تمام تخصص های مورد نیاز در شورای شهر در لیست نهایی ما باشد این اصل اولیه ما بوده است.

 

لذا خود دانش و تخصص لازم را به عنوان یکی از معیار های انتخاب کاندیداها لحاظ کرده ایم، اما گاهی رشته تحصیلی شخص مرتبط است اما گاهی توانمند است و در این زمینه تجربه کافی دارد اما گاهی ممکن است که هیچ متخصصی پیدا نکردیم اما در این شرایط ما کسی که معتقد به کار کارشناسی است را انتخاب میکنیم.

 

ما در انتخاب نهایی برآیند این ها را یعنی فردی که تخصص، تجربه، اعتقاد به کار کارشناسی و تدین دارد را انتخاب می کنیم اما اگر ما 100 نداشتیم مجبوریم در انتخاب از 90 استفاده کنیم و باتوجه به خردجمعی خیرالموجودین یعنی بهتر است بگوییم شایسته سالاری یعنی با قطع نظر از سایرعناوین و اینکه از کدام جناح است کدام بزرگواری برای این جایگاه شایسته تر است.

 

 

سخن پایانی

 

گرجی: ممکن است آن سازوکار انتخاب کاندیداها برای برخی مبهم باشد باید عرض کنم سازو کاری علمی بوده است که به زودی جهت استحضار مردم شریفمان،خود کاندیداها و اصحاب رسانه تبیین خواهیم کرد.

 

 

نکته دوم اینکه نهاد خدمت خودش را بدون اشتباه و صد در صد کامل نمیداند و از روز اول که این نهاد تشکیل و تأسیس شده است، نخبگانی در این نهاد از سوابق فرهنگی و علمی بسیار خوبی برخوردارند و چنین ترکیبی بی سابقه بوده است اما حتی اگر یک نوجوان 14 ساله به من زنگ بزند و بگوید پیشنهادی برای نهاد دارد، خودم به پیشنهاداتش گوش میدهم.

 

ما اعتقاد به این داریم لذا نخبگان و صاحب نظران ما را از نظرات خود محروم نکنند و ما پیشنهادات و انتقادات را با آغوش باز استقبال میکنیم.

 

نهاد خدمت با شعار "نهاد خدمت، نماد وحدت، انتخاب امت" است ما با گروه های مختلف نشست برگزار میکنیم علاوه براینکه خدمت بزرگان میرسیم و رهنمود از آنها میگیریم اگر افراد یا گروهی هستند که ما از وجود آنها بی اطلاع هستیم در این نشست از همه دعوت به شرکت میکنیم.

 

کانال اطلاع رسانی نهاد خدمت نیز nahadkhedmat@ می باشد عزیزانی که تمایل داشته باشند به این کانال اضافه شده هم از اخبار نهاد مطلع شوند و هم اگر نظری داشتند آنجا میتوانند با مدیر در میان بگذارند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان