اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. آذر 1395 - 5:42   |   کد مطلب: 22117
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: با حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران، هرگز این تیم به سمت سرازیری نخواهد رفت.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس ، مایکل فن پراخ، رئیس فدراسیون فوتبال هلند، چهره‌ای آشنا در قاره سبز و البته در سرتاسر جهان برای اهالی فوتبال، بامداد چهارشنبه بود که وارد تهران شد.

سفری که پیش از این دو بار لغو شده بود و این بار هم پس از ورودش به پایتخت ایران زمین با گمانی‌زنی‌ها و شائبه‌های زیادی همراه شد. همه دوست داشتند بدانند علت اصلی حضور رئیس فدراسیون فوتبال هلند در تهران چیست.

چراهایی که در نشست خبری به صراحت به آنها پاسخ داده شد و هویدا شد که هدف از این سفر به امضا تفاهم نامه‌های فوتبال بین کشورهای ایران و هلند مربوط می‌شود.

در این اقامت دو روزه یک تفاهم نامه کلی به امضا رسید تا از این پس تعاملات فوتبالی ایران و هلند در زمینه برگزاری بازی های دوستانه، آموزش مربیان،‌مدیریت در حوزه فوتبال و ارتقا سطح کیفی فوتبال ایران و ... افزایش یابد.

پس از انجام مذاکرات و امضا تفاهم نامه خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در کمپ تیم‌های ملی فوتبال مصاحبه‌ای را با رئیس فدراسیون هلند انجام داده که در زیر می‌خوانیم؛

 

فارس: از اهداف حضورتان در ایران بگویید. دلایلی که باعث شد به کشورمان سفر کنید.

سال گذشته که علی کفاشیان به همراه تیم ملی امید به  هلند سفر کرده بود، دیداری را با رئیس فدراسیون وقت فوتبال ایران داشتیم که در این ملاقات مقرر شد تا به همراه هیأتی از فوتبال هلند به کشور ایران سفر کنم. این سفر دو بار کنسل شد اما درنهایت بعد از رایزنی‌های فراوان قرار شد تا یک تفاهم‌نامه تنظیم شده و درنهایت برای سفر به ایران آمادگی لازم به وجود آمد. در واقع دلیل اصلی برای یک همکاری دوجانبه برای فدراسیون‌های فوتبال ایران و هلند بود، هرچند که اعتقاد دارم در این تفاهم‌نامه این‌طور نیست که فقط ما می‌خواهیم به فوتبال ایران کمک کنیم، بلکه ما نیز می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها از تجربیات فوتبال ایران استفاده کنیم. با هر کشوری می‌توان تفاهم‌نامه‌های زیادی را امضا کرد اما مهم اجرایی شدن تفاهم‌نامه فوق است که دراین‌بین یکی از ضمانت‌های اجرایی شدن آن، نقشی است که به امیر هاشمی‌مقدم رابط بین دو فدراسیون سپرده شده است تا این موارد رنگ و بوی اجرایی به خود بگیرد. هاشمی‌مقدم از فوتبال ایران آمده و بهترین فردی است که می‌تواند در این زمینه ورود کند. از سوی دیگر این تفاهم‌نامه در خصوص بازی‌های ملی دو کشور از رده‌های پایه گرفته تا بزرگسالان و هر دو بخش مردان و زنان است و حتی در رشته‌های فوتسال و فوتبال ساحلی، ضمن اینکه در خصوص همکاری‌های تیم‌های ملی بانوان نیز اصرار زیادی از هر دو طرف وجود داشت و در بخش دیگر بحث آموزش مربیان ایرانی و سایر موارد این‌چنینی قرار داشت. در برخی از زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ازجمله بخش چمن و کمک‌هایی که طرفین می‌توانند انجام دهند، همه اینها در تفاهم‌نامه ذکر شده است. درهرصورت در مورد مباحث مختلف مربوط به فوتبال صحبت‌های لازم و مذاکرات انجام شده و در این تفاهم‌نامه به آن اشاره شده است. در این‌ بین سیستم آموزشی از هر چیزی مهم‌تر است که البته در این سیستم کشور هلند به‌صورت حرفه‌ای در حال فعالیت است و حتی باشگاه‌های بزرگ دنیا مثل بارسلونا نیز از این سیستم پیروی می‌کنند.

فارس: برخی اخبار منتشر شده بود مبنی بر اینکه شما به خاطر بحث انتخابات شورای فیفا و مذاکره در این خصوص به ایران آمده‌اید.

این موضوع اصلاً صحت نداشته و سفر من به ایران ارتباطی به این موضوع ندارد.

فارس: برخی‌ها نیز این‌گونه مطرح کرده‌اند که فدراسیون ایران فقط با کشورهایی مثل نروژ، هلند و... تفاهم‌نامه امضا می‌کند اما این تفاهم‌نامه هیچ‌گاه عملی نشده و خروجی خاصی برای فوتبال ایران ندارد.

من نمی‌دانم چه تفاهمی بین نروژ و ایران انجام شده است، این در حالی است که کشوری مثل هلند دستاوردهای زیادی برای کشورهایی مثل آلمان، اسپانیا و ایتالیا دارد، ضمن اینکه این تفاهم‌نامه باید اجرا شود و در صورت عدم اجرایی شدن آن، این موضوع اصلاً برای فدراسیون دو کشور خوب نخواهد بود، البته نمی‌توان گارانتی خاصی داد، چون این همکاری باید از دو طرف باشد و فوتبال ایران هم باید در این زمینه خواستن را معنا کند. به‌طور مثال ما اگر بخواهیم با مدرسان هلندی فیفا به ایران سفر کنیم، فدراسیون ایران باید از این موضوع استقبال کرده و آمادگی خودش را در این زمینه اعلام کند، حتی در این مورد علاقه‌مندی‌اش را اعلام کند که مربیان ایرانی در این زمینه آماده هستند. اگر این موضوع اتفاق نیفتد، یعنی ما خواسته‌ایم و فدراسیون ایران نخواسته است و یا حتی برعکس، اما مطمئنم این تفاهم‌نامه با توجه به تجربیاتی که دارم صد درصد اجرایی خواهد شد.

فارس: به نظر بازی تیم‌های ملی ایران و هلند با توجه به بسته شدن تقویم فوتبال کشورتان در سال آینده به این زودی‌ها محقق نمی‌شود اما می‌توان امیدوار بود در سایر بخش‌ها و رده‌های سنی دو کشور مقابل هم به میدان بروند؟

برای دو سال آینده تقویم ما برای تیم‌های بزرگسالان پُر است چون همه دنیا دوست دارند با تیم ملی هلند بازی کنند، اما اولین جای خالی که باز شود سعی می‌کنیم آن را برای ایران رزرو کنیم، اما در خصوص تیم‌های پایه و یا تیم‌های ملی بانوان و یا حتی فوتسال راحت‌تر می‌توان برنامه‌ریزی کرده و تیم‌های ایران را جایگزین برخی حریفان کرد. این موضوع حتی مرا خوشحال می‌کند چون تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان راهی جام جهانی شده و باید برای هلند افتخاری باشد که جلوی این تیم‌ها از ایران بازی کند.

 

فارس: چه شناختی از فوتبال ایران دارید؟ از گذشته تا به امروز، می‌توان به بازی دو کشور در جام جهانی 78 آرژانتین و تا به امروز به حضور دو بازیکن خوب ایرانی در لیگ برتر هلند اشاره کرد.

شناخت من از فوتبال ایران به آن چیزی مربوط می‌شود که در رسانه‌ها خوانده یا دیده‌ام. همچنین از علیرضا جهانبخش لژیونر ایرانی در هلند شناخت خوبی دارم که او می‌تواند یک نمونه بارز از روحیه ورزشی قوی ایرانی‌ها باشد و این موضوع بسیار من را تحت‌تأثیر قرار داده است. در کنار آن انگیزه بالایی که ایرانی‌ها دارند و نتایج تیم ملی فوتبال گویای همه‌چیز است. وقتی نتایج تیم ملی ایران را می‌بینم و در کنار آن صعود تیم‌های رده‌های سنی به جام جهانی و همچنین درخشش فوتسال و فوتبال ساحلی ایران در جهان، این یک شناخت ویژه از فوتبال ایران به من می‌دهد و به من می‌گوید که پتانسیل بالایی در فوتبال ایران وجود دارد.

فارس: فوتبال هلند به‌نوعی در فوتبال جهان سردمدار است و بسیاری از کشورها برای تغییر سبک فوتبالی خود به مربیان هلندی روی آورده‌اند. به‌عنوان مرد اول فوتبال کشوری که پیشرو است، چه توصیه‌ای برای پیشرفت فوتبال ایران دارید؟

ما در هلند یک مثال داریم که می‌گوید مربیانی بزرگ هستند که بازیکنان بزرگ را می‌سازند. ما فقط 3 هزار و 500 باشگاه آماتور در هلند داریم و در تمام هلند ما یک میلیون و 200 هزار فوتبالیست ثبت‌شده داریم که دراین‌بین 900 هزار فوتبالیست فعال هستند. شما در نظر بگیرید که تمام مربیان این 900 هزار نفر مجوز مربیگری دارند و یک مربی فاقد مدرک در هلند نمی‌بینید، به همین دلیل است که فوتبال هلند استعدادهای زیادی را معرفی می‌کند که البته امروز متأسفانه با سنین کم به سایر لیگ‌های اروپایی رفته و خراب می‌شوند و برمی‌گردند. معتقدم که آموزش مربیان باعث این مسئله شده است و معتقدم که آموزش مربیان به‌اندازه‌ای حرفه‌ای و دشوار است که ورود به کلاس‌های سطح بالای مربیگری در هلند از ورود به دانشگاه هم سخت‌تر است، چون سرمایه‌گذاری و فکر زیادی در این زمینه انجام شده و سیاست‌های خاصی را در این مورد داریم که معتقدم این موضوع می‌تواند به فوتبال ایران و مربیان ایرانی خیلی کمک کند. معتقدم هر مربی استعدادی دارد که باید در کنار آن استعداد به‌صورت سیستماتیک نیز کار را یاد بگیرد. برنامه‌ریزی کردن تمرینات، کوچ کردن و آنالیز حریفان و هر چیزی که به فوتبال مربوط می‌شود. از سوی دیگر مدیریت در فوتبال از هر چیزی مهم‌تر است و فکر می‌کنم اگر این موضوع در درازمدت ادامه پیدا کند و پرورش مربیان در ایران از سنین پایه تا سطح بالا ادامه پیدا کند،‌ صد درصد تأثیر مثبتی خواهد داشت.

فارس: بازیکنان زیادی از فوتبال ایران مثل علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و... در فوتبال اروپا بازی کرده‌اند، از آنها چقدر شناخت دارید؟

علی دایی را به‌طور کامل می‌شناسم و زمانی که به کمپ تیم‌های ملی رفتم، یکی‌، دو عکس از او را در آکادمی ملی ایران دیدم، اما یوهان فان خاین، رئیس روابط بین‌الملل و آموزش مربیان بین‌المللی فدراسیون فوتبال هلند که به همراه من به ایران سفر کرده بود بیشتر بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا را می‌شناخت و جالب اینکه عکس آنها را به من نشان داده و توضیحاتی در خصوص آنها می‌داد، ضمن اینکه او علاقه زیادی به فوتبال ایران دارد و از طرفداران پروپاقرص علیرضا جهانبخش محسوب می‌شود.

 

فارس: فکر می‌کنید تیم‌های ملی ایران و هلند بتوانند به جام جهانی روسیه صعود کنند؟

خیلی احتمال می‌دهم هلند به جام جهانی برود، اما مطمئن باشید که ایران حتماً به جام جهانی 2018 صعود خواهد کرد.

فارس: از کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران چه اندازه شناخت دارید؟

شناخت خوبی از این سرمربی پرتغالی دارم. او یکی از مربیان باثبات و با دیسیپلین فوتبال دنیا به شمار می‌رود و او در تیم‌هایی کار کرده که نمی‌توان به‌صورت شانسی و یا باری به هر جهت در آنها مربیگری کرد. مطمئنم که تیم ملی ایران با کی‌روش امکان ندارد روزی به سرازیری بیفتد و مطمئن باشید هر روز نسبت به قبل پیشرفت خواهد کرد.

فارس: کشور ایران در خصوص بحث زمین چمن همواره مشکل داشته که البته این موضوع گلایه‌های کی‌روش را هم همیشه به همراه داشته است. این در حالی است که هلند از لحاظ سخت‌افزاری یکی از بهترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود. در این خصوص چه کمکی به فوتبال ایران خواهید کرد.

در این مورد صحبت‌های لازم انجام شد و ما صد درصد قول مساعدت دادیم. دراین‌بین چیزی که خیلی توجه ما را در آکادمی جلب کرد؛ یکی، دو ساختمان جدیدی بود که در کمپ تیم‌های ملی ساخته شده بود که ازجمله آنها مرکز سلامتی بازیکنان بود. از این قسمت به‌صورت ویژه روز گذشته بازدید به  عمل آوردم و وجود چنین امکاناتی برایم در فوتبال ایران بسیار جالب بود. حتی برخی تکنولوژی‌هایی که در این مرکز شما برای تیم ملی کشورتان استفاده می‌کنید شاید ما در هلند هم نداشته باشیم. این موضوع بسیار برایم جالب بود.

فارس:‌ با این‌حال امکانات فوتبال دو کشور اصلاً قابل مقایسه با هم نیست.

ما به این شکل به این قضایا نگاه نمی‌کنیم، هر کشوری بر اساس فرهنگ، آموزش و تدارکاتی که دارد باید جلو برود. ما وقتی‌که در هلند هستیم، زمانی که برخی از ایران صحبت می‌کنند، یک تصور دیگر را به شما می‌دهند، اما وقتی خودم به ایران آمدم و از نزدیک کشور شما را می‌بینم، شوکه شدم وقتی می‌بینم شما ایرانی‌ها از لحاظ علمی خیلی تکنولوژی‌های روز را دارید. شما شاید یک تکنولوژی را به کشورتان بیاورید اما باید علم استفاده از آن را داشته باشید. درهرصورت این علم در فوتبال ایران وجود دارد و باعث خوشحالی است.

 

فارس: فوتبال آسیا به‌واسطه سیاست‌های غلطی که آن را اداره می‌کند، سال‌هاست که در یک سطح مانده و پیشرفتی نمی‌کند. حتی در انتخابات اخیر شورای فیفا نیز به‌وضوح می‌توانستیم دست‌های پشت‌پرده و اتفاقات غیرفوتبالی را ببینیم. تحلیل‌تان از این موضوع چیست این در حالی است که به نظر می‌رسد حضور تؤامان شیخ سلمان بحرینی در مسند ریاست AFC و فدراسیون فوتبال بحرین کمی عجیب است.

نمی‌خواهم خیلی به این موضوع ورود کنم، اما من معتقدم اگر یک نفر از فدراسیون یک کشور رئیس AFC یا یوفا و یا فیفا می‌شود باید فعالیتش را در کشور خود متوقف کند.

فارس:‌ به فوتبال هلند برگردیم، چرا آژاکس با دوران طلایی‌اش خداحافظی کرده، هرگز نتوانسته است دوباره آن خاطرات قهرمانی‌های مختلف در رقابت‌های معتبر اروپایی را تکرار کند؟

13 سال رئیس باشگاه آژاکس بودم و دوران خوبی را در این باشگاه سپری کردم. بزرگ‌ترین ایرادی که برای تیم ملی فوتبال هلند و باشگاه‌هایی مثل آژاکس،‌ فاینورد و آیندهون به وجود آمده این است که یک زمانی بازیکنانی مثل روبن، فن در فارت و... وقتی به لیگ‌های دیگر اروپایی می‌رفتند، در اوج پختگی و کامل بودن یک بازیکن ترانسفر می‌شدند. یعنی سیستم آموزشی باشگاهی مثل آژاکس بازیکن را کامل کرده و سپس انتقال می‌داد، اما متأسفانه در چند سال اخیر پای پول‌های کلان به فوتبال هلند باز شده و بازیکنان 18 تا 20 سال را با پول‌های زیاد می‌خرند و چون این دسته از بازیکنان هنوز کامل نشده‌اند، در تیم‌های بزرگ فقط چند دقیقه از آنها استفاده شده و نیمکت‌نشین می‌شوند. درنهایت این موضوع به ضرر باشگاه‌های هلند و تیم‌های ملی این کشور می‌شود و همین موضوع برای آژاکس رخ داده و بازیکنانی که به پول گرایش پیدا کرده‌اند، زمانی از سیستم آموزشی این باشگاه بیرون می‌آیند که هنوز برایشان زود است.

فارس: فوتبال هلند طی یک سال گذشته یکی از اسطوره‌های خودش یعنی یوهان کرایف را از دست داد و از سوی دیگر در فوتبال ایران نیز طی چند سال اخیر اسطوره‌های زیادی مثل پورحیدری، بهزادی، مظلومی و... از دست رفتند. شما در هلند چطور از مقام پیشکسوتان و اسطوره‌هایتان تجلیل می‌کنید و چطور زمانی که فوت می‌کنند، در شأن آنها مراسم برگزار می‌کنید؟

وقتی کرایف مُرد، هیچ‌کس بر سرش نزد که چرا او مُرده است. شاید مردم اشک ریختند و ناراحت شدند. در فوتبال هلند کسی که معروف می‌شود و تاریخ یک باشگاه را می‌سازد تا وقتی‌که زنده است، ارزش‌های او را به بهترین شکل به وی می‌دهند. به‌طور مثال نمی‌خواهم باشگاه‌های بزرگ را مثال بزنم، در باشگاهی مثل آلکمار وقتی در راهروی پایین رختکن این باشگاه راه می‌روید، هر رختکن و راهرو را به اسم یک فوتبالیست قدیمی نام‌گذاری کرده‌اند و در سایر باشگاه‌ها نیز به همین شکل رفتار می‌کنند. باشگاه آژاکس یکی از جایگاه‌های VIP خود را به نام فن‌خال کرده و یا جایگاه دیگر را به اسم فان باسن، در این‌ بین بازی‌های خداحافظی به‌موقع برای این بازیکنان خوب برگزار می‌شود. یعنی وقتی این اسطوره‌ها زنده هستند از آنها قدردانی می‌شود و وقتی‌که این افراد زنده هستند می‌توانند با تمام وجود این ارزش‌ها را لمس کرده، از آن انگیزه گرفته و لذت ببرند و به فوتبال این کشور دوباره کمک کنند. زمانی که کرایف فوت کرد مراسم یادبود او به‌صورت بین‌المللی برگزار شد و حتی بزرگان سیاسی جهان نیز در مراسم او شرکت کرده و برنامه‌های خوبی ساخته شد. این موضوع یک جلوه دیگری داشت اما مهم‌تر از آن این بود که کرایف قبل از آنکه بمیرد می‌دانست که چقدر ارزش او زیاد است و این مهم‌ترین مسئله است. یعنی کسی که قبل از اینکه از بین برود، چقدر برای آن کشور ارزش داشته است.

فارس: با سیاست‌های اینفانتینیو رئیس فیفا تا چه اندازه موافق هستید و چقدر او را قبول دارید.

بسیار زیاد. چندین سال با او در یوفا همکار بودم و بسیار خوشحالم که او رئیس فیفا شده است ضمن اینکه اعتماد بسیار زیادی به وی دارم. او فردی است که فیفا را به طرف فوتبال هدایت می‌کند. فیفا پیش از این کارهای فنی فوتبال را کمتر انجام می‌داد، اما اینفانتینیو به سمت مسائل فنی حرکت کرده و به‌طور مثال مارکو فان باسن را از فوتبال هلند گرفته تا بتواند به واسطه او تکنولوژی فوتبال را پیشرفت دهد.

فارس:‌ چرا به‌عنوان رئیس یوفا انتخاب نشدید، شما هم مثل آسیا گرفتار دست‌های پشت پرده شدید.

خیر، تا یک سنی می‌توان در برخی نهادها مدیریت را برعهده گرفت و من از لحاظ سنی محدودیت داشتم. بنابراین با همکاران تصمیم گرفتیم تا فردی انتخاب شود که حداکثر اگر به‌خوبی از پس کارها برآید تا 12 سال آینده رئیس یوفا باقی بماند و به مسیرش ادامه دهد. یوفا به دنبال آن نیست که یک نفر را گرفته و 2 سال بعد مجبور شود او را کنار بگذارد، بلکه در اروپا نیز به دنبال ثبات بوده و با یک برنامه‌ریزی بلندمدت می‌توان کارها را بهتر پیش برد.

 

فارس: برترین بازیکن تاریخ هلند از نگاه شما کیست؟

بدون شک یوهان کرایف.

فارس:‌ آیا بازی هلند و آلمان در دنیای فوتبال و مثال سال های نه چندان دور همچنان یک بازی سیاسی محسوب می‌شود؟

به هیچ عنوان این‌طور نیست. این بازی هیجان دارد. ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

فارس: فکر می‌کنید هلندی‌ها چه زمانی دوباره بتوانند در فوتبال دنیا حرف اول را زده و پیشتاز شوند؟

اگر این نسل جدید و جوان فعلی را بتوان به بهترین شکل سوق و پرورش داد و‌ از لحاظ ذهنی آنها را در سطح بالایی نگه داشت، اطمینان می‌دهم که هلند ظرف 6-5 سال آینده یک بار دیگر افتخارات گذشته را تکرار کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان