اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. آبان 1395 - 6:18   |   کد مطلب: 21607
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه 192 هزار تن سیب‌زمینی در سال جاری برداشت شده است،‌ گفت: این میزان برداشت از 4 هزار و 800 هکتار از اراضی زیر کشت سیب زمینی صورت گرفته است.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، جواد رشیدی ظهر امروز در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی شهرستان با اشاره به مصوبات جلسه قبل این کارگروه، اظهار کرد: اکنون صدور پروانه در بحث گلخانه انجام می‌شود و سرعت گرفته که حداقل زمان موردنیاز نیز سه ماه است.

وی با بیان اینکه برای بهره‌بردار در بین ادارات سرگردانی ایجاد کرده‌ایم،‌ گفت: پیشنهاد ارائه شده این نبود که ادارات 11گانه مسؤولیت را به نظام مهندسی واگذار کنند، بلکه باید هماهنگی لازم بین ادارات صورت گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان بیان کرد: بیان کردیم که کارشناس نظام مهندسی متولی هماهنگی با ادارات شود و سرعت کار بالا برود.

وی با تأکید بر اینکه می‌خواهیم به جایی برسیم که نقشه واحد و جامع با کاداستر واحد ارائه شود، افزود: سال گذشته 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش نقشه‌برداری قرار گرفتند و امیدواریم این مشکل رفع شود.

رشیدی خواستار هماهنگی نظام مهندسی با ادارات 11گانه درخصوص صدور پروانه شد و تصریح کرد: نظام مهندسی تعداد قابل توجهی کارشناس دوره‎دیده دارد و اولین کار کارشناسان تهیه نقشه UTM محل است.

وی به دستور ارائه اخطار کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به دستورالعمل شماره دوی اجرای احکام، باید افراد خاطی شناسایی و معرفی شوند و حکم صادره از احکام اجرا شود.

*35 مورد محکومیت در حال اجراست

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان اظهار کرد: تاکنون 28 مورد محکومیت در مناطق مختلف حیدره و 40 مورد محکومیت در تفریجان اجرا شده و امروز نیز 35 مورد محکومیت در حال اجراست.

وی با تأکید بر اینکه در مورد تغییرات کاربری به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم، یادآور شد: به این موارد به طور حتم رسیدگی و پس از بررسی اعاده و به حالت اول برمی‌گردد.

رشیدی با بیان اینکه در صورت عملی شدن طرح کشت کاملینا دیگر زمین آیش نخواهیم داشت، تأکید کرد: در شهر همدان 30 هکتار زمین آیش داریم و امنیت غذایی و درآمدزایی نیز با کشت کاملینا محقق خواهد شد.

وی به کشت کاملینا با توجه به تقسیم‌بندی توسط کارشناسان در ارضی دیم اشاره کرد و گفت: در بهترین اراضی دیم در حیران 15 هکتار و در بدترین اراضی در قهاوند 25 هکتار کشت کاملینا در نظر گرفته شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان تصریح کرد: با توجه به تقویم آب و هوایی کشت کاملینا از نیمه مهر آغاز می‌شود و تا نیمه آبان زمان دارد.

وی با بیان اینکه تنها مزیت کشت زودهنگام این است که زمان برداشت بهتر می‌شود، گفت: حداقل تناژ این محصول یک تن در هکتار است که مناسب اراضی دیم است.

رشیدی با اشاره به درخواست از وزراتخانه برای انعقاد قرارداد حمایتی و خرید کاملینا اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه شاید انعقاد این قرارداد طولانی شود قرارداد دیگری با مجری طرح تنظیم کردیم و برای اولین بار قیمت خرید دانه کاملینا را هم قیمت خرید تضمینی گندم گذاشتیم.

وی با بیان اینکه در برنامه هست که قیمت کود آزاد شود، اظهار کرد: نکته اساسی در کشاورزی این است که کود قابلیت حذف از کشاورزی را ندارد و مشکل اساسی در کشاورزی نیز این است که هوموس خاک را رعایت نمی‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان خواستار حضور کشاورزان در کلاس‌های ترویجی شد و یادآور شد: این کلاس‌ها در راستای استفاده از کود شیمیایی و آزمایش خاک برگزار می‌شود و درصدد هستیم کشت اراضی سیب‌زمینی را به سمت کشت گندم آبی و کشت‌های کم‌آب‌بر سوق دهیم.

وی بیان کرد: 76 میلیارد ریال اعتبار شناور آبیاری تحت فشار در اختیار صندوق توسعه کشاورزی قرار گرفته که هر شهرستانی بتواند بیشتر اعتبار جذب کند مانعی نیست.

رشیدی ادامه داد: یکی از امیدواری‌ها این است که باغداران باغ‌های زیر یک هکتار توافق کنند و با به هکتار رساندن باغ‌ها، آبیاری قطره‌ای را اجرا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه در مورد سوخت در کشاورزی مشکل داریم، تصریح کرد: میزانی سوخت برای بهره‌بردار تعیین می‌کنیم که شرکت نفت نیمی از آن را می‌دهد و بهره‌بردار برای دریافت نیم دیگر باید مراحل را سپری کند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان در خصوص سوخت تراکتورها در بهار امسال، یادآور شد: در بهار امسال میزان سوخت تراکتورها تا سه ماه اندازه مشخصی تعیین نشده بود و برای سال آینده باید از اکنون برنامه‌ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: با وجود تلاش بسیار زیاد در استان برای پلاک دارد کردن ماشین‌های کشاورزی هنوز تعداد زیادی فاقد پلاک هستند.

رشیدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امسال بذور گواهی شده زیاد شد، افزود: این موضوع در مورد بذور مادر، بذور خودمصرفی و کودهای شیمیایی محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: در برقی کردن چاه‌ها تا مادامی که زیر پوشش آبیاری مکانیزه نروند برق هم به آنها تعلق نمی‌گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه امسال در 4 هزار و 800 هکتار از اراضی کشت سیب زمینی داشتیم، گفت: در مجموع 192 هزار تن از این اراضی سیب زمینی برداشت شد.

وی با بیان اینکه از 190 هکتار اراضی سبزی‌کاری 112 هکتار اراضی با فاضلاب خام آبیاری می‎شد که امحا شدند، افزود: قرار است دو حلقه چاه به آبیاری سبزی‌کاری‌ها اختصاص یابد و در درازمدت نیز شهرک گلخانه‌ای و سبزی‌کاری با پیگیری‌ها محقق شود.

رشیدی به کشت غلات در 63 هزار و 500 هکتار از اراضی اشاره کرد و افزود: 7 هزار و 600 هکتار سطح زیرکشت گندم آبی، 45 هزار و 400 هکتار سطح زیر کشت گندم دیم، 5 هزار و 900 هکتار سطح زیر کشت جو دیم و 4 هزار و 600 هکتار نیز سطح زیر کشت جو آبی داریم.

وی با اشاره به ایجاد گلخانه‌ها در شهرستان،‌ تصریح کرد: از درخواست احداث 586 هزار و 200 متر مربع گلخانه در سال جاری تاکنون 6 پروانه احداث گلخانه به مساحت 291 هزار و 741 متر مربع صادر شده و با 6 درخواست به مساحت 281 هزار متر مربع موافقت اصولی شده است.

*آغاز عملیات اجرایی تولید گل «آلسترومریا» در وسعت 3 هزار و 600 مترمربع

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان به آغاز عملیات اجرایی تولید گل «آلسترومریا» در وسعت 3 هزار و 600 متر مربع اشاره کرد و ادامه داد: تولید توت‌فرنگی هیدروپونیک به مساحت 3 هزار متر مربع و رهاسازی زنبور «بامبوس» در 2 هزار و 500 متر مربع در یکی از گلخانه‌های همدان از اقدامات صورت گرفته است.

وی بیان کرد: آموزش 480 نفر روز در قالب کارگاه در راستای اجرای آبیاری تحت فشار و طرح سرشماری کلونی‌های زنبورعسل با 180 نفر زنبوردار و 16 هزار فروند زنبورعسل انجام شد.

رشیدی کل مصرف بذور در غلات را 9 هزار تن دانست و یادآور شد: امسال 2 هزار و 800 تن بذور گواهی شده و 400 تن بذور مادری بوده که بیش از 30 درصد بذور را از این طریق تأمین کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بذور مادری و گواهی شده 850 تن بود که امسال چهار برابر شده است، خاطرنشان کرد: 6 هزار تن بذور باقیمانده را از سموم ضد عفونی استفاده کردیم که حدود 12 هزار کیلوگرم سموم ضد عفونی استفاده شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه بیمه محصولات تاکنون در 8 هزار و 788 هکتار انجام شده است، گفت: در مجموع 302 نفر در غلات و کلزا بیمه محصولات داشتند.

انتهای پیام/.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان