اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. آبان 1395 - 13:45   |   کد مطلب: 21543
دانشمند برتر جهان اسلام با ارائه طرحی با عنوان «ساختارهای دانش‌مدار، آموزش و پژوهش هدفمند، پیشتاز اقتصاد مقاومتی» گفت: ایجاد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با هدف جمع‎آوری ایده‎های برتر از نتایج این طرح خواهد بود.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، محمدعلی زلفی‌گل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه برای تحقق تولید ثروت از دانش، کلیدی‌ترین راهبرد علمی، آموزش و پژوهش است، اظهار کرد: آموزش و پژوهش هدفمند در بستر ساختارهای دانش‌مدار مقدور و میسر است.

وی جراحی ساختارها و برنامه‎های قدیمی را موثر دانست و افزود: طراحی ساختارهای دانش‎مدار نوین باید با پژوهش، نوآوری و مطالعه تطبیقی فراملی انجام پذیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا ساختارهای دانش‎مدار نوینی را مد نظر دانست که علاوه بر هدایت، حمایت و نظارت تحقیقات در راستای نیازهای جامعه باشد و ادامه داد: در این شرایط سرعت تبدیل ایده به پدیده تسریع می‎یابد.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت ساختارهای موجود استفاده کرد و افزود: ساختارهای دانش‎مدار را می‌توان در میان ساختارهای موجود ایجاد کرد.

زلفی‎گل با ارائه این پیشنهاد که می‌توان یک پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تمام ایده‎های نخبگان را در آن جمع کرده و از آن برای پیشبرد بهتر امور و عملیاتی شدن آن بهره برد، اظهار کرد: باید به سمتی برویم که نیازها، ایده‎ها و اولویت‎های تحقیقاتی سازمان‎ها، وزارتخانه‎ها، صنایع خصوصی و دولتی به این پایگاه علمی ارسال، ثبت و نمایه شود.

وی گفت: در این شرایط با طراحی فرآیندهای ساده جمع‌آوری و داوری علمی، امکان ثبت نیازها، ایده‎ها و پیشنهادات برای تمام شهروندان صورت می‌گیرد.

این دانشمند برتر جهان اسلام تصریح کرد: موضوعات تایید شده از این طریق می‎تواند در معرض دید دانشمندان، اندیشمندان و دانش‎پژوهان و متفکران تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات آموزشی، پژوهشی، فناوری، تولیدی، سیاستی و اقتصادی باید به گونه‎ای تدوین، تصویب و اجرا شود که ظرفیت مادی و معنوی لازم در راستای برآورده کردن نیازها، پیشنهادات و عملیاتی کردن ایده‎های بانک ایده تأیید و ثبت شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، هدایت، حمایت و نظارت شوند.

زلفی‎گل تاکید کرد: با تحقق این ایده با دانشمندان، اندیشمندانی و دانش آموختگانی در آینده مواجه خواهیم بود که به جای کارجویی به دنبال کارآفرینی هستند.

وی کارآفرینی را امری با فضیلت و جهادی دانست و افزود: تولیدات دانش‎بنیان تبدیل علم به ثروت، قدرت، امنیت، سلامت، و آرامش را ممکن می‎سازد و زمینه ایجاد اشتغال، ازدواج و اقتصاد مقاومتی را نهادینه خواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه با این طرح امکان بارش فکری و طوفان مغزی ملی مهیا می‎شود، گفت: این طرح کم‎هزینه بوده و با استفاده از امکانات موجود مشارکت و مسؤولیت‌پذیری همگانی در ابعاد ملی و حتی فراملی، در راستای تأمین نیازهای کشورهای مسلمان را موجب خواهد شد.

انتهای پیام/.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان