اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. آبان 1395 - 10:23   |   کد مطلب: 20943
شفافیت سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین و در نتیجه کارآمدترین راه‌حل برای توانمندسازی حاکمیت، افزایش مشارکت عموم مردم در حل مسائل کشور، افزایش سرمایه اجتماعی حاکمیت، کاهش سریع و کارآمد هزینه‌ها و نیز مبارزه با فساد است. این ادعا یک کلیشه نیست، بلکه انبوهی از شواهد و مدارک عینی و تجربه شده ملی و بین‌المللی، آنرا تأیید می‌کنند.

به گزارش صبح الوند، هر چند شفافیت در دنیای بسیار حائز اهمیت و رو به گسترش است اما شورای شهر همدان در دوره چهارم به این مسئله اهمیت کمتری داده است. دفتر مطالبه عدالت جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا  بعنوان یک مجموعه دانشگاهی در اردیبهشت95 گزارشی را منتشر کرد که عدم شفافیت کافی در شورای شهر همدان به چشم میخورد.

از میان حوزه های مختلف شفافیت و داده باز، شفافیت مالی حوزه مدیریت شهری بهانه ای شد تا به گفتگو با علی اکبر نظری، عضو شورای شهر همدان بپردازیم. نظری بازنشسته سپاه پاسداران است و بمدت دو سال ریاست شورای شهر از شهریور93تا شهریور95 را برعهده داشته است.

ساعت9 صبح پنج شنبه 29مهر در ساختمان شورای شهر همدان به گفتگو با او نشستیم. مصاحبه از آن چیزی که انتظار میرفت طولانی شد اما نکات بسیار حائز اهمیت گفته شد.  

آنچه را که در ادامه میخوانید متن کامل مصاحبه اختصاصی نافع با علی اکبر نظری، عضو شورای شهر همدان است.

 

 

برای شروع مصاحبه بهتر است بپرسم که در دوره چهارم شورای شهر چه مدت در ریاست شورای شهر بودید؟

دوره یکساله اول شورای شهر در دوره چهارم که از سال 92شروع شد، ریاست برعهده آقای رضا میرزایی بود و در دو ساله بعدی یعنی از شهریور  93تا شهریور 95 ریاست شورا بر عهده بنده بود و در انتخابات اوایل شهریور باز آقای رضا میرزایی جایگزین بنده شد و هم اکنون ریاست شورا بر عهده ایشان است.

 

طبق بند31 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، شورای شهر موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید. خبرنگار نافع، وب سایت رسمی شورای شهرهمدان را بررسی کرده اما هیچگاه چنین مسئله در شورای شهر همدان اتفاق نیافتاده است. در دوران دوساله ریاست شما چرا این قانون اجرایی نشد؟

در این قضایا چند پارامتر وجود دارد، یکی بودجه مصوب خود شورای شهر می باشد که طبیعتا در دست امور مالی بوده است وآنچه را که مربوط به زمان ریاست بنده بوده ، دستور شفاف سازی کلیه موارد و اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی را داشته ایم.

 

یعنی شما بعنوان رئیس شورای شهر همدان دستور این موضوع را داده بودید؟

قطعا، یکی از نکته هایی که به مسئولین امور مالی شورای شهر گفته بودم نه فقط این مسئله ی صورت بودجه و هزینه های شورای شهر بلکه در سایر موارد نیز بوده است. اعتقاد بنده نیز بر این بوده و هست که نباید چیز پنهانی از مردم وجود داشته باشد اما نکته ای که دراین میان وجود دارد این است که برخی از دوستان ما مایل به این شفاف سازی نبودند.

 

این دوستان که میفرمایید، منظورتان چه کسانی هستند؟

منظورم اعضای شورای شهر است. خیلی از دوستان که مدعی شفافیت و عملکرد باز هستند  در مورد مسئله ورود خبرنگاران به جلسات شورای شهر مخالفت جدی داشتند.

 

این خیلی ها که از آن صحبت میکنید، یعنی اکثریت اعضا؟

اکثریت اعضا با این مسئله مخالف بودند که خبرنگاران در جلسات شورای شهر حضور یابند که ما تاکید کردیم که جلسات شورای شهر طبق قانون علنی است مگر در موارد خاص که بصورت غیرعلنی برگزار میشود. وقتی جلسه علنی شد اسمش با خودش است و همه آحاد مردم میتوانند در جلسات شورای شهر حضور یابند.

 

بند10 ماده 71قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تاکید دارد صورت جامع درآمد و هزینه های شهرداری باید هر شش ماه یکبار به تایید شورای شهر برسد و انتشار عمومی یابد. آیا اعضای شورای شهر همدان برای این موضوع نیز مخالفت میکردند؟

البته ما این را داشته ایم و حتی اگر شما به روابط عمومی شورا مراجعه کنید بنده رسما نوشته ام که گزارش ها را برای مردم اطلاع رسانی عمومی کنید. گزارش هایی هم که آن زمان وجود داشت، گزارش هایی بود که خیلی وجه ی شفاف سازی نداشت و بصورت کلی نوشته شده بود و بنده آن زمان خواستم که گزارش های بهتری منتشر شود حتی راه کارهای آن را نیز به دوستان در این باره گفتم.

 

اینجا تناقض وجود دارد. از یک سو قانون تاکید صریح دارد که صورت بودجه و هزینه های شورای شهر و شهرداری در بازه های شش ماهه و یکساله انتشار عمومی یابد اما در این سوی ماجرا شما بعنوان کسی که دو سال ریاست شورای شهر همدان را داشتید میگویید که اکثریت اعضای شورای شهر با انتشار عمومی این هزینه های مخالفت میکردند. آیا اعضای شورای شهر میتوانند با یک انتشار یک مسئله که الزام قانونی دارد مخالفت کنند؟

خیر

 

اگر نمیتوانند پس چرا منتشر نمیشود؟

البته در حوزه شهرداری ما این مسائل را انجام داده ایم. شما اگر پروژه های را نگاه کنید این مسئله انجام شده است و اگر بررسی کنید میبینید که بعد از تصویب بودجه شهرداری، ما آن را ابلاغ عمومی میکنیم اما مسئله ما در برخی از حوزه ها از جمله بودجه شورای شهر است و خیلی تمایل بر این قضیه نیست. البته بودجه شورای شهر هم چیز خاصی نیست اما این مسئله امری ثابت شده است که هر چقدر ما شفاف تر باشیم کمتر زیر سوال خواهیم رفت.

 

رهبرانقلاب اسلامی در پیام خود به شوراهای شهر کشور تاکید دارند که اعضا از سفرهای غیرضروری و تجمل گرایانه پرهیز کنند. در دوساله ای که جنابعالی ریاست شورای شهر را داشته اید وضعیت این مسئله چطور بوده است؟

ما سفر تجمل گرایانه به آن معنا نداشته ایم و سفرهای کاری بوده است، گرچه ممکن است برخی از افراد با توجه به نوع نگاه و تفکری که دارند در برخی موارد این مسائلی وجود داشته اما اصل مسئله برای امور شهری و کاری بوده است و خود بنده به خیلی به آن معنا سفر تجمل گرایانه ندیدم.

 

اوایل شهریور سال جاری و بعد از تغییر ریاست شورای شهر، شما نطق جنجالی در شورای شهر داشتید و بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه ها بخصوص شبکه های اجتماعی داشت. شما از لفظ قدرتمندان بی بصیرت  استفاده کرده بودید و گفته بودید عده ای یک ماه است برای تغییر ریاست شورا اردو زده اند و در انتها سفارش کرده بودید که اعضای شورای شهر برای زر، زور و تزویر کار نکنند. علت این اظهارات چه چیزی بود؟

من معتقدم ما برخی افراد را داریم که منفعت طلب و قدرت طلب هستند و ممکن است در شورای شهر همدان هم باشند اما برخی افراد در سطح شهر داریم که با اعضای شورای شهر مرتبط هستند و شاید یکی از نکته هایی که تلاش شد که بنده برای دوره جدید رای نیاورم، همین جریان بود. بنده با کسی تعارفی ندارم و برای کسی جز رضای خدا کار نمیکنم. روی همین جریان از این جهت که ما جلوی منفعت طلبی برخی افراد خارج از شورا را گرفته بودیم، به آنها برخورده بود.

این افراد خارج از شورا که از آنها صحبت میکنید، منظورتان کدام دسته است؟

ما در این مسئله با سه گروه مواجه بودیم. دسته اول قدرت طلبان بی بصیرت بودند که خارج از شورا و برخی در مسند قدرت بودند. دسته دوم متاسفانه بعضی افرادی متحجرند و تحجر عامل بی بصیرتی آن هاست.

از تحجر که صحبت میکنید منظورتان چیست؟

خیلی ما نمیخواهیم قضایا را باز کنیم

فقط یک مصداق تحجر را بفرمایید که برای مردم این مسئله روشن شود؟

ببینید طبیعتا کسی در وجودش بستگی وجود داشت و نمیتواند با یک دیدگاه هایی با ظرفیت بالایی هماهنگ کند و نگرش های کهنه ای دارد و این ها هم دسته دوم بودند که هم در داخل شورا و هم بیرون از شورا بودند.

 

پس ما با سه گروه مواجه بودیم. ابتدا قدرت طلبان بی بصیرت که در بیرون از شورا بودند. دوم متحجرین که در هم در داخل شورا بودند و هم بیرون از آن. دسته سوم چه کسانی بودند؟

بنده اسم این دسته سوم را دگماتیسم های نقابدار گذاشته بودم. افرادی بودند که با نقاب می آیند و چهره خود را شفاف نمیکنند که مردم آنها را ببینند. این گروه هم کسانی بودند که به شدت داشتند کار میکردند که این دسته افراد، هم در داخل شورا بودند و هم در بیرون از شورای شهر که بعضی ها متصل به قدرت هم بودند.

آنچه را که گفتم نه از این باب که چرا بنده از ریاست شورا کنار رفتم، نه؛ بلکه از این باب که بجای اینکه همیار کسانی باشند که به مردم خدمت میکنند دقیقا سد راه شده بودند که تو چرا خدمت میکنی؟ چرا جلوی رانت و قدرت را میگیری؟

به هر حال اینها عواملی بود که در این جریان وجود داشت.

 

مصاحبه از امیرعباس امیدیان

پایان/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان