اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. مهر 1395 - 14:12   |   کد مطلب: 20364
سپرده‎گذاران موسسه میزان خراسان جنوبی نگران سپرده‎های خود هستند و مسؤولان بانک صادرات نیز پاسخگوی مشکل مردم نیستند.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، با انتشار خبر ورشکستگی موسسه میزان افرادی که در این موسسه سرمایه‌گذاری کرده بودند دچار نگرانی و تشویش شدند و مدت‌ها بود که جلوی شعبه‌های این موسسه صف‌های طولانی به وجود آمد تا شاید بتوانند سپرده‌های خود را از این موسسه بازپس بگیرند.

این مشکل، سپرده‌گذاران خراسان جنوبی را نیز درگیر کرده بود و سپرده‌گذاران وقت و زندگی خود را رها کرده و به دنبال گرفتن سپرده‌های خود از این موسسه بودند تا اینکه بانک صادرات تعهد کرد تا سپرده‌های مردم را به آنها تحویل دهد ولی انگار در این امر موفق نبوده است و تعداد کثیری از سپرده‌گذاران تاکنون پول خود را دریافت نکرده‌اند.

پیش از این نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خواسته و مشکلات سپرده‎گذاران موسسه میزان و سهامداران شرکت پدیده شاندیز، اظهار داشت: در بحث موسسه میزان دولت نظارت خوبی نداشته است و بانک مرکزی مقصر اصلی است، زیرا جایگاه حقوقی خود را به درستی ایفا نکرده و بعد از منحل شدن موسسه میزان، بانک صادرات رویه و ادامه‎کار را در دست گرفته است، اما در بازپرداخت پول‎های مردم هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

حجت‎الاسلام والمسلمین سید محمدباقر عبادی در هشتم مهرماه سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور مسؤولان بانک مرکزی و مدیرعامل بانک صادرات برگزار شد، گفت: در این کمیسیون نیز برای تسریع در اجرای مصوبات قبلی و پرداخت سپرده‌های مردم در موسسه میزان از مسؤولان مربوطه سئوال کردم که آنها در پاسخ اعلام داشتند، یک بانک جدید تأسیس و با همکاری و پشتیبانی بانک صادرات سپرده‎های مردم در موسسه میزان را پرداخت می‎کند.

وی افزود: مجوز بانک جدید را بانک مرکزی صادر می‎کند و بانک صادرات نیز منابع مالی مورد نیاز بانک جدیدالتأسیس را تأمین و پشتیبانی می‎کند.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مسؤولان قول داده‎اند حداکثر طی دو ماه تمامی طلب مردم از موسسه میزان را پرداخت کنند.

عبادی در 25 مردادماه سال گذشته گفته چنانچه تکلیف موسسه میزان روشن نشود و تسریع در حل مشکل سپرده‌گذاران صورت نگیرد، استیضاح وزیر اقتصاد قطعی است.

در همین راستا با تعدادی از آنها گفت‌و‌گویی داشتیم تا از دل مشغولی‌های آنها باخبر شویم.

یکی از سپرده‌گذاران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: سپرده‌گذاران تا چه زمانی باید بلاتکلیف باشند.

وی با بیان اینکه تمام سرمایه زندگی ما در موسسه میزان بلوکه شده است، تصریح کرد: با ورود بانک صادرات ما از چاله به چاه افتادیم.

این سپرده‎گذار با بیان اینکه پرداخت پلکانی سپرده‎گذاران جز بدبختی چیزی ندارد، یادآور شد: از مسؤولان تقاضا دارم این فشار، استرس و ناراحتی روحی و روانی را از ما دور کنند.

یکی دیگر از سپرده‎گذاران اظهار داشت: در طول 28 سال خدمت در آموزش و پرورش تنها یک منزل کلنگی داشتم که سال 93 با تصمیم اعضای خانواده آن را به مبلغ 92 میلیون تومان فروختم و از این مبلغ 12 میلیون تومان را صرف عروسی پسرم کردم.

وی با بیان اینکه بقیه پول را به صورت روز شمار با سود 20 درصد در موسسه اعتباری میزان گذاشتم، ادامه داد: ماهانه مبلغ یک‎میلیون و 400 هزار تومان به من پرداخت می‎شد و به همین سبب در بازار 20 میلیون تومان خرید جهیزیه انجام دادم.

این سپرده‎گذار گفت: با گذشت پنج ماه موسسه به هم خورد حالا من کرایه‌نشین هستم و دارای کلی اقساط و قرض شده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی مسؤولان رده بالای کشور تقاضا دارم پولی که با هزار بدبختی بدست آوردم، بانک صادرات که عهده‌دار آن شده است به من برگرداند.

این سپرده‌گذار ادامه می‌دهد: چرا گفته نمی‌شود؟ هنوز بیش از 35 درصد تعهدات بانک صادرات باقی مانده و چرا کسی پاسخگوی سپرده‌گذاران با مبالغ بالاتر نیست؟ و چرا هیچ مرجعی جوابگو نیست؟ چه بسا دستگاه قضایی شکایات ما سپرده‌گذاران رو قبول نیز نمی‌کند.

یکی دیگر از سپرده‌گذاران اظهار می‌کند: من یکی از سپرده‌گذاران موسسه میزان هستم، و مبلغ سپرده‌ام بالاى 50 میلیون تومان بوده و بانک صادرات پرداختی‌ها را موکول به پدیده کرده است و اعلام کرده: "بدهى پدیده به میزان مبلغ یک‌هزار و 200 میلیارد تومان است که هر زمان آن را گرفت بقیه سپرده‌گذارها به پول خود می‌رسند.

وی با بیان اینکه اکنون 20 ماه است که بلاتکلیف هستیم، یادآور شد: حدود 10 ماه است که به بانک صادرات واگذار شده و این بانک خلاف تعهد خود، نه اصل پول را می‌دهد و نه سود آن را، برعکس به بهانه‌هاى مختلف آن را کسرهم می‌کند.

این سپرده‌گذار با بیان اینکه ما جمعیت زیادی از سپرده‎گذاران موسسه میزان خواهان مطالبه حقمان از بانک صادرات هستیم، ادامه داد: با یک برنامه عالی و جامع مشکلات ما را عنوان کرده و پیگیری کنید.

یکی دیگر از سپرده‌گذاران می‌گوید: من یکی از سپرده‎گذاران موسسه میزان هستم که با مشارکت 4 هزار نفر از قضات و کارمندان دادگستری و مجوزهای بانک مرکزی 15 سال پیش به وجود آمد و به اعتماد همین مجوزها و آرم قوه قضائیه و تحت نظر بانک مرکزی بودن آن نتیجه یک عمر تلاش خودم را در آن سپرده کردم تا بتوانم یک آپارتمان کوچک تهیه کنم.

وی با بیان اینکه اکنون به خاطر سیاست‎های غلط دولت نزدیک 19 ماه است، ما را بیچاره کردن و با منحل کردن موسسه میزان و سپردن آن به بانک صادرات از چاله به چاه افتادیم، متذکر شد: برای پرداخت‎های بالای 50 میلیون تومان هیچ برنامه‎ای را اعلام نمی‎کنند.

این سپرده‎گذار افزود: از نمایندگان استان خواهش دارم که وزیر اقتصاد را از طریق تریبون مجلس مورد سئوال قرار دهند تا حقوق تضییع شده سپرده‌گذاران هر چه سریعتر مرتفع شود.

یکی دیگر از سپرده‎گذاران اظهار کرد: چرا باید بانک صادرات تا 40 درصد از بابت اموال و تسهیلات موسسه میزان ذخیره‎گیری کند؟

وی با بیان اینکه اگر یک وام 100 میلیون تومان را بانک صادرات بخواهد بردارد در عوض 60 میلیون تومان پرداخت می‎کند، یادآور شد: میزان 40 درصد را برای ریسک کار نگه می‎دارد.

این سپرده‎گذار اضافه کرد: اگر این‎گونه پیش برود تراز میزان منفی می‎شود و آن وقت وای به حال آنها که مبالغ‌های آنها بالا است.

یکی دیگر از سپرده‎گذاران اظهار کرد: چگونه می‎شود یک موسسه با 15 سال فعالیت با آرم بالاترین مرجع قضائیه به یک بار می‎شود غیرمجاز و مردم هم مال باخته و مجرم می‎شوند.

وی با بیان اینکه مردم اعتماد به آرم قوه قضائیه کردند و اعتماد به نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند، تصریح کرد: حالا یک مسؤول ارشد دولت و بانک مرکزی مردم را مجرم و مال باخته می‎خواند.

گفتنی است: بر آن شدیم تا پاسخ مشکلات مردم را از بانک صادرات خراسان جنوبی جویا شویم و با پیگیری‎های مکرر خبرنگار فارس و ارسال نامه به شماره: 87-2248-1395 در تاریخ 29 شهریورماه سال جاری به بانک صادرات موفق به دریافت پاسخ نشد و اعلام گردید: سئوالات را باید از گروه تسویه در مشهد پیگیری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان