اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. شهريور 1395 - 20:10   |   کد مطلب: 20178
بعد از حدود یکسال از اختلال در فعالیت تعاونی اعتباری غیرمجاز ثامن‌الحجج و در ادامه واگذاری تعهدات این موسسه به بانک پارسیان، تازه ترین اخبار حاکی از ورود برای تعیین تکلیف سپرده‌های کلان این موسسه است؛ موضوعی که در طول این مدت از چالش‌های حل و فصل بدهی‌های ثامن‌الحجج بود.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، از بهمن ماه سال گذشته بود که بانک پارسیان به عنوان کانال بانک مرکزی برای تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی از هم پاشیده ثامن الحجج، شروع به بررسی پرونده‌های سپرده گذاران این موسسه و پرداخت وجوه آنها کرد. این پرداخت‌ها طی فرایندی مرحله‌ای و با وجوه سه، پنج و 10 میلیون تومانی در شعب بانک عامل آغاز شد و در ادامه تا 35 میلیون تومان و برای مدتی تا 100 میلیون تومان هم پیش رفت.

این در حالی است که آخرین آمارهای منتشره نشان داد که بخش عمده‌ای از سپرده گذاران، خرد بودند به طوری که تا حدود 97 درصد از پرونده های این موسسه تعدادی بیش از یک میلیون فقره تا ارقامی کمتر از 100 میلیون تومان تعیین تکلیف شد.

در شرایطی صاحبان وجوه کلان که ظاهرا کمتر از پنج درصد سپرده گذاران ثامن‌الحجج را در بر می گیرند در این مدت در انتظار بوده و بارها از سوی بانک مرکزی و بانک پارسیان وعده رسیدگی به پرونده‌های خود را گرفته بودند که به نظر می رسد در دوره تازه پرداخت نوبت به آنها رسیده باشد.

این در حالی است که تازه ترین اعلام وضعیت تعاونی اعتبار ثامن الحجج از سوی بانک مرکزی از این حکایت دارد که در ادامه فاز دوم طرح تعیین تکلیف و بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران، پس از تعیین تکلیف حساب‌های تا سقف 100 میلیون تومان، با تصمیم کارگروه ویژه سامان‌دهی این تعاونی و موافقتی که از سوی مرجع قضایی انجام شده قرار است تا سقف رسیدگی‌ها تا 200 و 300 میلیون تومان افزوده شود.

بر این اساس از هفدهم مهرماه سال جاری، تعیین تکلیف سپرده‌های تا سقف 200 میلیون تومان و در ادامه از بیست و هفتم مهرماه ارقام تا 300 میلیون تومان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جزئیات بیشتری از روند رسیدگی به پرونده سپرده گذاران ثامن‌الحجج بر این تاکید دارد که در مرحله جدید تا سقف قابل پرداخت قبلی یعنی 35 میلیون تومان به هر مشتری پرداخت می شود، مشروط بر اینکه مشتریان، تعهدی مبنی بر عدم مطالبه باقیمانده وجوه خود طی بازه زمانی مشخص یعنی به ترتیب 14 ماه برای حساب‌های تا سقف 200 میلیون تومان و 17 ماه برای حساب‌های تا سقف 300 میلیون تومان به بانک عامل(پارسیان) ارائه کنند تا فرصت کافی برای تبدیل دارایی‌های تعاونی و تامین وجوه نقد مورد نیاز برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران در اختیار آن بانک قرار گیرد.

همچنین مانند مراحل گذشته، هرگونه تصمیم‌گیری در مورد پرداخت سود به قراردادهای مشتریان در بانک عامل به پس از نتایج ارزیابی املاک تعاونی و حصول اطمینان از کافی بودن دارایی‌ها برای بازپرداخت اصل وجوه حساب‌های سپرده‌گذاران و اخذ مجوزهای لازم موکول می‌شود.

درباره مشتریانی که در قبال سپرده، تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز شرایط به این ترتیب است که ابتدا باید با مراجعه به شعب تعاونی، نسبت به تهاتر سپرده و تسهیلات اقدام و خالص مطالبات خود را به صورت گواهی تسویه حساب برای انتقال به بانک عامل ارائه کنند. البته در این مورد بانک مرکزی تضمین داده و اعلام کرده که تمهیدات لازم برای تسریع در کار و کاهش مشکلات احتمالی مشتریان از قبیل رفع مغایرت‌های هویتی، حساب‌های مشترک و تسهیلات تهاتر شده در قالب ویرایش جدید شیوه نامه اندیشیده شده و به بانک عامل و تعاونی ابلاغ خواهد شد.

بر اساس آخرین آمارها، آز آغاز رسیدگی به تعهدات ثامن الحجج تا کنون حساب‌های این تعاونی از یک میلیون و 257 هزار به 33 هزار فقره کاهش یافته و بیش از 97 درصد حساب‌های تعاونی تاکنون تعیین تکلیف شده است. این در حالی است که انتظار سازمان های ذیربط این است که با احتساب سقف جدید اعلام شده، تعداد پرونده های تعیین تکلیف شده از 99 درصد فراتر رود.

اما با توجه به عدم نقدینگی کافی در ثامن الحجج برای پرداخت وجوه سپرده‌گذاران، در این مدت منابع لازم از طریق خط اعتباری بانک مرکزی که به بیش از 2000 میلیارد تومان می رسد تامین شده و این منابع زمانی به این بانک برخواهد گشت که بتوان املاک موسسه را در زمان رونق بازار بفروش رساند. این در شرایطی است که تا کنون به منظور کاهش هزینه‌های غیر ضروری و جلوگیری از اتلاف منابع، حدود 400 شعبه تعاونی تعطیل شده و از 481 به 75 شعبه کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان