اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. شهريور 1395 - 0:09   |   کد مطلب: 20031
رئیس سازمان حج و زیارت، تشکیل کمیته حقیقت یاب را از خواسته های جدی ایران در موضوع فاجعه منا عنوان کرد و اظهار داشت: اگر کمیته حقیقت یاب تشکیل شود، واقعیت های بسیاری از این فاجعه تلخ که در طول تاریخ اسلام بی سابقه بوده است، افشا خواهد شد.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایرنا، «سعید اوحدی» شامگاه شنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان گیلان در رشت، با بیان اینکه کمیته حقیقت یاب همه اسناد را در اختیار دارد، افزود: باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا واقعیت این فاجعه مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه دولت عربستان تا امروز برای تشکیل کمیته حقیقت یاب تمکین نکرده و نپذیرفته است، اظهار کرد: اگر کمیته حقیقت یاب تشکیل شود، واقعیت های بسیاری از این فاجعه تلخ که در طول تاریخ اسلام بی سابقه بوده است، افشا خواهد شد
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات انجام شده برای استیفای حقوق شهدای مظلوم منا طی یکسال گذشته گفت: مسئولیت پیگیری حقوقی فاجعه منا براساس مصوبات هیات دولت و تکلیفی که مقام معظم رهبری فرمودند بر عهده وزارت امور خارجه گذاشته شد.
اوحدی افزود: جلسات متعددی طی یکسال گذشته هم در وزارت امورخارجه و هم دادستانی کل کشور برگزار و چندین کار بزرگ انجام شد.
وی ادامه داد: حدود 450 وکالتنامه تام از خانواده شهدا توسط سازمان حج و زیارت از طریق شعبات قوه قضائیه در ادارات کل حج و زیارت استان ها و تهران در محل اداره کل گرفته شد که دیگر نیازی به تردد خانواده ها نباشد.
وی اضافه کرد: این وکالت نامه ها در اختیار معاونت کنسولی وزارت امورخارجه قرار گرفت و به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه رسمی شد تا وزارت امورخارجه بتواند شکایت نامه اصلی خودشان را روی این وکالتنامه بگذارند و در هر محاکم قضایی علیه دولت عربستان ادعای شکایت داشته باشند.
اوحدی تصریح کرد: هر اقدام قضایی علیه دولت عربستان نیاز به مستندات محکمه پسند دارد که در همین راستا، بیش از 900 مصاحبه با شاهدان عینی انجام و به زبان های بین المللی نیز ترجمه شده است.
وی گفت: علاوه بر این، هر آنچه فیلم و عکس تصویری داشتیم ، همه این مستندات را در قالب یک بسته به عنوان پشتیبانی مستندات حقوقی در اختیار وزارت امور خارجه قرار می دهیم.
وی با بیان اینکه قبل از قطع رابطه سیاسی هشت وکیل نیز به وزارت امورخارجه برای مشورت دادن به ادعای دعاوی که مطرح می کنیم ، معرفی شدند، تصریح کرد: متاسفانه تمامی این وکیل ها بدلیل ترس از دولت عربستان انصراف دادند.
وی افزود: دو وکیل از عربستان حاضر شدند که مشورت دهند اما آنها نیز یکماه قبل با ترس و وحشت اعلام کردند که در یک کشور ثالثی می توانیم به شما مشورت دهیم.
اوحدی بیان کرد: ظرفیت هایی را در کشورهای دیگر دنیا هم وزارت امورخارجه و هم قوه قضائیه بدنبال آن بودند که بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه فرآیند فعلی حقوقی شهدای منا به دو علت با کندی مواجه شده است، اظهار کرد: بدلیل قطع سیاسی روابط با عربستان و اینکه کشور عربستان به علت نوع نگاه غلط و انحرافی خود به مسائل مذهبی و از دریچه نگاه انحرافی به مسائل حقوقی در بسیاری از کنواسیون های بین الملی عضو نیست که این موضوعات موجب کندی فرآیند حقوقی شهدای منا شده است.
وی خاطرنشان کرد: در جلسات مختلفی که با حضور دستگاه ها و سازمان های مربوطه تشکیل شد، تاکید شده که از هر روزنه ای در هر جای دنیا برای پیگیری حقوقی از آن باید بهره گرفت که متاسفانه تا امروز نتیجه قطعی این پیگیری های حقوقی نداشته است.
رئیس سازمان حج و زیارت یادآورشد: همچنین در راستای پیگیری حقوقی شهدای فاجعه منا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هفته قبل با همکاری سازمان حج و زیارت ، قوه قضائیه و وزارت امورخارجه یک شکایتی را هم به پلیس اینترپل تنظیم کرده بود.
وی ادامه داد: شکایت علیه دولت عربستان برای به شهادت رساندن 477 از حجاج مان و درخواستی از پلیس اینترپل نسبت به واکاوی این جنایت شده است تا آنها نیز اقدامات خود را داشته باشند.
اوحدی با اشاره به یادآوری اتفاقاتی که در فاجعه منا روی داد، با ارائه مستنداتی بی کفایتی دولت عربستان را در برگزاری این مراسم یادآورشد و گفت: اگر امکانات کافی درمانی در بیمارستان های عربستان وجود داشت و یا از امکانات درمانی بعثه های کشورهای مختلف و هلال احمر استفاده می شد، 60 درصد شهدای این فاجعه در قید حیات بودند.
وی تصریح کرد: آشفتگی مدیریت، بی لیاقتی، بی کفایتی، دیده شد که قصور و کوتاهی، عدم رسیدگی به مجروحان، عدم حضور به موقع امدادگران، همکاری نکردن با هیات های پزشکی کشور های مختلف به مجرم بودن کشور عربستان در فاجعه منا کفایت می کند .
وی ادامه داد: متاسفانه تا کنون به صورت وقیحانه و بی شرمانه دولت عربستان نه عذرخواهی کرد و نه حاضر است بپذیرد که اتفاقی با این ابعاد گسترده روی داده است و ادعا دارد که 700 نفر در این حادثه به شهادت رسیده اند.
اوحدی گفت: تنها صدای رسایی که در عربستان بلند شد و توانست در مدت کوتاهی وضعیت شهدا و مجروحان خود را مشخص کند جمهوری اسلامی ایران بوده است که توانست این موضوع را مدیریت کند و پیکرهای شهدایی را که در خواست خانواده ها بود، به کشور منتقل کند.
وی یادآورشد: پیکر 79 شهید از شهدای فاجعه منا را دولت عربستان با بی کفایتی به همراه شش هزار شهید از کشورهای دیگر در عربستان دفن کرده است که سه خانواده ایرانی خواستار بازگشت پیکرهای شهدای خود هستند که بدلیل قطع رابطه سیاسی دولت عربستان همکاری لازم را انجام نمی دهد.
وی گفت: متاسفانه دولت عربستان با وجود بسیاری از توافقاتی که در جلسات مشترک داشته ایم به وعده های خود عمل نکرده است.
اوحدی تصریح کرد: باید هر روزنه ای که دیدیم که احتمال پیگیری حقوقی دارد ، به سمتش برویم تا حتی درصورت نرسیدن به نتیجه به طور یقین افشاگری اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: امسال دولت عربستان مسلمانان را از کشورهایی همچون ایران، سوریه، یمن و بخشی از عراق از رفتن به حج محروم کرد .
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به حوادث مکرر خونبار در مراسم حج و بیش از 13 هزار قربانی طی 15 سال گذشته در این مراسم گفت: تکرار این حوادث نشاندهنده بی لیاقتی دولت عربستان و عدم مسئولیت پذیری و بی کفایتی برای اجرا بوده که تفکر وهابیت هم اجازه مشورت نمی دهد.
وی با بیان اینکه وزرای عربستان فاجعه منا را قضا و قدر الهی عنوان کرده اند، گفت: وزرای عربستان می گفتند اگر کمیته حقیقت یاب درست کنیم در قضا و قدرالهی دخالت کرده ایم .
وی اضافه کرد: این تفکر متحجر نمی تواند حافظ حقوق مسلمانان در مراسم حج باشد.

** برگزاری مراسم عرفه در فردا
وی در ادامه از برگزاری مراسم دعای عرفه خبر داد و گفت: این مراسم ساعت 15 فردا ( یکشنبه) در سراسر کشور برگزار می شود.
وی گفت: در شهرستان ها این مراسم در گلزار شهدای منا و در مراکز استان ها در مصلی بزرگ برگزار می شود.
وی ادامه داد: این مراسم در تهران در مصلی بزرگ تهران برگزار می شود و از ساعت 14 درهای مصلی برای ورود مردم باز می شود .
اوحدی از تمامی اقشار مختلف مردم و دستگاه های اجرایی و سازمان ها دعوت کرد برای نشان دادن انزجار از موضع گیری های اخیر حکام سعودی نسبت به جمهوری اسلامی در این مراسم شرکت کنند.
نخستین مراسم نکوداشت شهدای گیلانی فاجعه منا، امروز (شنبه) با حضور رئیس سازمان حج و زیارت ،مسئولان، اقشار مختلف مردم و خانواده های معظم شهدای این واقعه تلخ در مصلی امام خمینی (ره) رشت برگزار شد.
در فاجعه منا 461 حاجی ایرانی به شهادت رسیدند که از این تعداد، 16 حاجی از گیلان و همه از یک کاروان بودند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان