اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. اسفند 1395 - 23:10   |   کد مطلب: 24170
سرپرست سازمان حج و زیارت درباره روند مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج گفت: در مذاکرات پیشرفت خوبی داشته ایم و اگر در بقیه مسائل هم به نتیجه برسیم قطعاً امسال زائران به حج مشرف می شوند.
زائران ایرانی امسال به حج میروند؟

به گزارش صبح الوند به نقل از صدا وسیما، حمید محمدی افزود: شرایط ویژه، موضوعات مختلف و متعددی با توجه به قطع رابطه دو جانبه ایران و عربستان و محرومیت ایران از حضور در حج پارسال در مذاکرات وجود داشت.
 
وی گفت: برای طرح مطالبات و انتظارات جمهوری اسلامی ایران و حجاج ایرانی جلسات متعددی در عربستان در سطح وزیر حج عربستان و کارشناسی برگزار شد.
 
محمدی با اشاره به اینکه در این جلسات موضوع انتظارات جمهوری اسلامی ایران چون عزت و کرامت زائرین، خدمات پزشکی، خدمات کنسولی و مسائل متعدد شفاف و قاطع مطرح شد که برخی از آنها قبلاً به اطلاع ملت شریف ایران رسیده است، افزود: در این جلسات پیشرفت های نسبتاً خوبی حاصل شده است.
 
وی گفت: بخش هایی از مواردی را که در این جلسات مطرح شد وزارت حج و وزیر حج عربستان پذیرفتند که مطالبات و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را تأمین کنند.
 
وی با تأکید بر اینکه یکی از انتظارات به حق جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان محاکمه دو پلیس خاطی در فرودگاه جده بود گفت: درباره وضع این دو پلیس خاطی ابهام وجود داشت که عربستان رسماً اعلام کرد که این دو خاطی محاکمه شده اند و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند که یکی از دستاوردهای این مذاکرات است.
 
سرپرست سازمان حج و زیارت همچنین افزود: برای ارائه خدمات پزشکی به حجاج ایرانی محرومیت و محدودیت هایی به ویژه در مشاعر مقدسه وجود داشت و مشکلاتی را برای زائران ایجاد می کرد که هم اکنون این محدودیت ها رفع شده است.
 
محمدی درباره ارائه خدمات کنسولی هم گفت: با توجه به نبود رابطه دو جانبه و فعال نبودن کنسولگری ایران در جده، کلیت ارائه خدمات کنسولی و حضور کارشناسان کنسولی پذیرفته شد که بر روی راهکارهای اجرایی مذاکره می کنیم.
 
وی با بیان اینکه حفظ عزت، کرامت و حرمت حجاج ایرانی که یکی از مسائل بسیار مهم به شمار می آید و در سال های گذشته شاهد برخوردهای ناشایست به خصوص در فرودگاه ها و مبادی ورودی بوده ایم افزود: تأکید کردیم که اصل حفظ عزت، کرامت و حرمت حجاج ایرانی به عنوان وظیفه و رسالتی که بر عهده دارند رعایت شود و تدابیری در این خصوص اندیشیده شد.

انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان