اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. شهريور 1395 - 22:34   |   کد مطلب: 19668
تاکنون حدود نیمی از سیب زمینی شهرستان بهار برداشت شده و این در حالی است که قیمت پایین این محصول رغبتی در کشاورزان برای برداشت محصول باقی نگذاشته است.

به گزارش صبح الوند به نقل از بهارانه، امسال دومین سالی است که سیب زمینی با قیمت پایین عرضه می شود و زمین زیر کشت این محصول امسال در شهرستان بهار 2000 هکتار کاهش داشت که این را می توان از اثرات قیمت پایین سیب زمینی در سال قبل برشمرد.

گفتگویی با یکی از کشاورزان داشتیم ، وی با ابراز نارضایتی از قیمت پایین سیب زمینی گفت: قیمت کنونی سیب زمینی 450 تومان است که تقریبا با قیمت تمام شده برابری می کند و این قیمت هیچ نفعی برای کشاورزان ندارد و حتی کشاورزانی که در زمین های اجاره ای کار می کنند ضرر هم باید بدهند.

وی در پاسخ به سوال "با این وضعیت سال بعد هم کشت سیب زمینی خواهید داشت؟"  گفت: شغل ما همین است اگر این را نکاریم چه کنیم. ما سعی کرده ایم قسمت هایی از زمین های خود را تبدیل به باغ میوه کنیم ، اما تمرکز اصلی ما روی کشت سیب زمینی است و نمی توانیم به یکباره کشت را تغییر دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار در مورد قیمت سیب زمینی گفت: هم اکنون قیمت بین 450 و 500 تومان است که کمی از قیمت تمام شده بیشتر است ، اما الان مدت یک هفته ای هست که صادرات به عراق و افغانستان شروع شده که همین باعث شده مقداری قیمت ها افزایش یابد.

کرمی اضافه کرد:  برنامه دولت برای کشاورزان ، خرید تضمینی سیب زمینی قبل از ارزان شدن آن است که البته سال قبل این قیمت 360 تومان بود و از سوی کشاورزان استقبال نشد و امسال هم هنوز قیمتی برای آن تعیین نشده است.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به پر هزینه بودن کشت سیب زمینی و مقدار آب مصرفی این محصول گفت: مقدار آب مصرفی این محصول بالاست و چندین سال است که کشاورزان را به تغییر کشت تشویق می کنند تا کشاورزان به کشت محصولات کم آب بر روی بیاورند ؛ اما متاسفانه این تشویق ها مثمر ثمر نبوده و چندان توفیق نداشته است؛ حال در چنین شرایطی تنها پایین بودن قیمت ها ممکن است که موجب ترغیب کشاورزان به تغییر کشت شود.

این کارشناس گفت: این طور به نظر می رسد که پایین بودن قیمت این محصول راهی است که دولت در پیش گرفته تا کشاورزان را به تغییر کشت ترغیب کند؛ چرا که هر چه محصولی بیشتر عرضه شود قیمتش کاهش یافته و هر چه کمتر باشد قیمتش افزایش می یابد و این یک اصل است.

وی ادامه داد: طبق نظر جامعه شناسان ، مردم در مقابل تغییر سبک زندگی جبهه می گیرند و چون مردم بهار که از قدیم الایام کشاورز و سیب زمینی کار بوده اند به سختی می توان سبک کارشان را تغییر داد و این در دو حالت امکان پذیر است یا اینکه به کشاورزان انگیزه و تسهیلاتی برای تشویق در تغییر کشت داده شود و عامل بعدی ایجاد چشم و هم چشمی در بین کشاورزان است؛ چرا که این باعث می شود کشاورزان خود به خود با الگوبرداری از هم به تغییر کشت مبادرت ورزند.

شایان ذکر است که هم اکنون شهرستان بهار حدود 26 درصد از کشت سیب زمینی استان را به خود اختصاص داده و استان همدان نیز در مجموع 19 درصد از سیب زمینی کل کشور را تولید می کند و شغل بخش اعظمی از شهروندان بهاری کشاورزی است و این پایین بودن قیمت سیب زمینی تاثیر مستقیم بر اقتصاد شهرستان خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان