اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. مرداد 1395 - 23:21   |   کد مطلب: 19565
جروزالم پست در مطلبی به همکاری نظامی ایران و روسیه و پیامدهای آن برای منطقه پرداخت.

به گزارش صبح الوند به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی نوشت: دو هفته پیش، باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – با بیان اینکه اکنون مقامات اسرائیل نیز از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند، خشم "آویگدور لیبرمن" – وزیر جنگ اسرائیل – را برانگیخت.

 
اوباما در یک نشست خبری گفته بود ارتش اسرائیل و دستگاه اطلاعاتی آن، تصدیق کرده اند توافق هسته‌ای ایران بازی در خاورمیانه را تغییر خواهد داد. وی همچنین گفته بود این در حالی است که اسرائیل مخالف حصول این توافق بوده است.
 
حال، پرواز جنگنده‌های روس از پایگاه هوایی ایرانی برای هدف قرار دادن مواضع داعش در روز سه شنبه این هفته، نشان داد بازی در خاورمیانه تغییر کرده است. اما این تغییر، آن‌گونه که اوباما تصور می‌کرد، نیست.
 
همانگونه که "یاکوف امیدور" – یک مقام اسبق اسرائیلی – روز چهارشنبه در رادیو اسرائیل گفت، علاوه بر ساده‌تر و موثرتر بودن حملات جنگنده‌‌های روس از ایران به سوریه، انتخاب ایران برای این امر نماد سیاسی بزرگی به حساب می‌آید.
 
امیدور معتقد است این امر تنها یک مکانیزم جلوگیری از نزاع -- مانند آنچه اسرائیل و روسیه در سپتامبر سال گذشته اختیار کردند تا از شلیک تصادفی جنگنده‌هایشان به یکدیگر جلوگیری شود – نبوده است. اعزام جنگنده‌های روسیه به پایگاه هوایی ایرانی، همکاری این دو کشور را تکمیل کرده است. توافق هسته‌ای ایران، این سطح همکاری بین ایران و روسیه را ممکن کرده است.
 
نویسنده این مطلب ادعا کرد: مخالفت سرسختانه بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر اسرائیل – با توافق هسته‌ای ایران در سال گذشته میلادی تنها به دلیل نگرانی‌ها از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نبوده است. وی از قدرت گرفتن ایران در زمینه‌های سیاسی و مالی تا جایی که خود در منطقه به طراحی برنامه‌‎های بی‌ثبات کننده بپردازد، بیم داشت.
 
علاوه بر آن، در دوران تحریم ایران، روسیه به این کشور کمک می‌کرد. مسکو تصمیم گرفت سامانه دفاع موشکی اس-300 را به ایران تحویل دهد. اما به دلیل تحریم‌ها، ارسال آن به ایران سال‌ها به طول انجامید. 
 
از دید مسکو، این موضوع کاملا مهم بوده است: حال که تحریم‌ها لغو شده اند، چرا به این کشور سامانه‌های دفاعی ندهیم؟ استفاده روسیه از پایگاه‌های ایران در جنگ با داعش نیز از همین نگرش پیروی می‌کند: در شرایطی که ایران دیگر کشوری منزوی نیست و می‌توان با آن روابط عادی برقرار کرد، چرا از نهایت اختیارات ممکن استفاده نکنیم و از پایگاه‌های ایرانی برای دستیابی به اهداف خودمان بهره نبریم؟ باور اینکه روسیه می‌توانست پیش از لغو تحریم‌ها چنین محاسباتی انجام دهد بسیار دشوار است.
 
در انتهای این مطلب آمده است: این سطح از همکاری نظامی میان ایران و روسیه اهمیت ویژه‌ای برای خاورمیانه دارد. این موضوع به تمام منطقه پیامی می‌فرستد. پیام روسیه روشن است: کشورهای منطقه تا چه حد طرفدار روسیه هستند؟ و  آن‌ها تا چه حد حاضرند برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند؟
 
همانطور که اوباما گفت، بازی در خاورمیانه تغییر کرده است. اما این تغییر به نفع آمریکا، متحدان عربی این کشور و همچنین اسرائیل، نخواهد بود.
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان