اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. مرداد 1395 - 18:59   |   کد مطلب: 19122
تکانه های پس از کودتای نافرجام ،
ترکیه / پاکسازی ها به ایستگاه اقتصادی و صنعت رسید!
پاکسازی در ترکیه با تحت نظر قرار گرفتن سه تاجر طراز اول بخش صنعت به مراکز تجاری گسترش پیدا کرد.

به گزارش صبح الوند به نقل از خبرگزاری صداو سیما،  تغییرات اساسی در ارتش ترکیه بعد از برکناری حدود نیمی از ژنرال ها با اعلام تغییرات در سطح فرماندهی عالی در پایان نشست شورای عالی نظامی در آنکارا تکمیل شد.

ابراهیم کالین سخنگوی کاخ ریاست جمهوری ترکیه اواخر پنجشنبه از انتصاب ژنرال یاشار گولر معاون ستاد مشترک ارتش به عنوان فرمانده ژاندارمری و ژنرال اومیت دوندر به عنوان جانشین ستاد مشترک ارتش خبر داد.
کالین همچنین اعلام کرد ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش که در کودتای نافرجام 15 ژوئیه گروگان گرفته شده بود و فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی در سمت های خود ابقا شدند.
افسران رده پایین نیز خیلی سریع ارتقا یافتند تا خلاء ایجاد شده در سلسله مراتب ارتش را پر کنند.
ارتش ترکیه که در بین کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در رده دوم قرار دارد بعد از کودتای نافرجام، 149 ژنرال خود را از دست داده است.
بر اساس بیانیه ای که روز جمعه در خبرگزاری دولتی آناتولی منتشر شد 99 سرهنگ به درجه ژنرال و دریادار ارتقا یافتند و 47 ژنرال و دریادار بازنشسته شدند.
طبق گزارش تلویزیون های دولتی، فرماندهان ارتش روز جمعه در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور دیدار کردند.
پاکسازی طرفداران گولن بعد از کودتای نافرجام ارتش، رسانه ها، دستگاه قضایی و بخش آموزشی را فرا گرفته است.
فتح اله گولن خطیب حدود 70 ساله که در آمریکا زندگی می کند هر نوع نقش خود در کودتای نافرجام را رد کرده است.
 
تاجرها و فعالان اقتصادی تحت نظرند !
ترکیه که انتقادهای بین المللی از گستردگی و بی رحمانه بودن اقدامات خود بعد از کودتا را نادیده گرفته است روز جمعه پاکسازی طرفداران گولن را به شرکت ها کشاند و امیدوار است با این کار همه بخش ها و صنایع را پاکسازی کند.
پاکسازی پس از کودتای نافرجام در ترکیه با تحت نظر قرار گرفتن سه تاجر طراز اول بخش صنعت در چارچوب تحقیقات گسترده درباره شبکه های فتح الله گولن، به مراکز تجاری گسترش پیدا کرد.
آناتولی گزارش داد نیروهای امنیتی مصطفی بویداک رئیس شرکت خانوادگی بویداک هلدینگ Boydak Holding  و دو تن از رؤسای این شرکت را در کایسری در مرکز این کشور بازداشت کردند.
این دو نفر شکری بویداک و حالیت بویداک در خانه های خود دستگیر شدند. پلیس در تعقیب حاجی بویداک رئیس سابق این شرکت و همچنین ایلیاس و باکر بویداک بود که حکم بازداشت آنها نیز صادر شده است.
شرکت بویداک هلدینگ در بخش انرژی، مالی و مسکن فعال است و نشان های معروف استقبال و بلونا را در اختیار دارد.
این دستگیری ها ظاهرا نخستین دستگیری ها در بخش های اقتصادی ترکیه به حساب می آید.
مصطفی بویداک همچنین رئیس اتاق بازرگانی کایسری است شهری که از سال 2003 خیلی سریع توسعه یافته است.
 
شرکت های خانوادگی
بخش بزرگی از اقتصاد ترکیه به شرکت های خانوادگی وابسته است که نشان های بزرگ این کشور را در اختیار دارند و در ترقی سیاسی اردوغان مشارکت گسترده ای داشتند.
بعد از کودتا 16 هزار نفر تحت نظر قرار گرفتند و  بر اساس وضع فوق العاده که بعد از کودتای نافرجام برقرار شد احتمال دارد این دوره تا 30 روز تمدید شود.
رسانه ها نیز مثل ارتش در خط مقدم این پاکسازی قرار گرفتند.
آناتولی گزارش داد 21 خبرنگاری که تحت نظر قرار گرفتند روز جمعه در دادگاهی در استانبول حاضر شدند.
خبرنگاران در توییتر از تجمع مقابل این دادگاه به منظور حمایت از همکاران خود خبر داده بودند.
نازلی ایلیجاک نماینده سابق از جمله این افراد است که سال 2013 بعد از انتقاد از وزرای دخیل در رسوایی فساد مالی از روزنامه دولتی صباح اخراج شد.
انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان