اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. تير 1395 - 19:17   |   کد مطلب: 18839
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب همدان هشدار داد
احتمال ایجاد فروچاله در نیروگاه مفتح همدان
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب همدان با اعلام اینکه احداث شهرک صنعتی در دشت جهان‌آباد به سبب ایجاد فروچاله مقرون به صرفه نیست، گفت: احتمال ایجاد فروچاله در نیروگاه مفتح همدان وجود دارد.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، مهرداد عباس معین  در جریان بازدید خبرنگاران و سازمان‌های مردم‌نهاد استان همدان از فروچاله‌های دشت کبودراهنگ اظهار داشت: در سالیان متمادی فروچاله‌هایی در روستاهای کبودراهنگ و فامنین ایجاد شده ‌که احتمال ایجاد آن هنوز وجود دارد.

وی بیان کرد: فروچاله یک پدیده زمین‌شناسی است که به صورت ناگهانی در زمین‌هایی که سنگ کف منطقه آهکی است به وجود می‌آید ولی فرونشست که در دشت کبودراهنگ نیز وجود دارد به معنای افت تدریجی زمین و حرکت خاک‌های اطراف است.

معین با اشاره به اینکه سال‌های گذشته در منطقه کبودراهنگ هشت فروچاله ایجاد شده است، اظهار داشت: در روستاهای کِردآباد، بابان، نوآباد و خان آباد فروچاله‌هایی وجود دارد که بزرگترین آنها در روستای بابان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل ایجاد فروچاله را وجود سنگ کف آهکی است که آب گازدار سبب ایجاد حفره‌های کوچک و ریزش خاک منطقه می‌شود، گفت: فروچاله‌هایی در دشت جهان‌آباد فامنین و تعدادی هم در روستای همه‌کسی ایجاد شده است.

مدیردفتر مطالعات پایه منابع آب همدان بیان کرد: از دیگر عواملی که سبب می‌شود فروچاله‌ها ایجاد شوند برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی است که با برخورد و حفاظت مناسب در یکی دو سال اخیر با افت و کسری مخزن مواجه نبودیم.

وی با اعلام اینکه افت سالانه دشت کبودراهنگ 1.54 متر بوده است، تصریح کرد: با اقدامات حفاظتی از جمله انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز در سال‌های 93 و 94 افت سطح آب در این دشت به 77 سانتیمتر کاهش یافته است.

معین با اعلام اینکه احتمال نشست در نیروگاه نیز ممکن است، عنوان کرد: احتمال ایجاد فروچاله در نیروگاه مفتح کم بوده چراکه سنگ کف محل نیروگاه با مناطق اطراف متفاوت است.

وی با اعلام اینکه نیروگاه مفتح با تعداد چاه‌ها و مقدار برداشتی تنها دو درصد از میزان برداشت کل دشت کبودراهنگ را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: نمی‌توان افت منابع آبی و ایجاد فروچاله در دشت کبودراهنگ را به نیروگاه مفتح تعمیم داد.

مدیردفتر مطالعات پایه منابع آب همدان افزود: گزارش‌های متفاوت درباره ایجاد فروچاله در منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد داده شده که با توجه به ایجاد دو سه مورد فروچاله در دشت جهان‌آباد، تشکیل و ایجاد یک شهرک صنعتی به دلیل احتمال نبود آب یا ایجاد فروچاله مقرون به صرفه نیست ولی چون مطالعات توسط دستگاه‌های متولی صورت گرفته شاید در آنجا که تاسیسات اجرایی می‌شود فروچاله رخ ندهد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان