اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. خرداد 1394 - 13:21   |   کد مطلب: 11475
معاون استاندار همدان با اشاره به اینکه برداشت بی‎رویه آب در دشت کبودراهنگ زمینه ایجاد فروچاله را فراهم می‎کند، گفت: ایجاد فروچاله نیروگاه مفتح همدان را تهدید می‎کند.
فروچاله‌ها نیروگاه شهید مفتح را تهدید می‎کند

به گزارش صبح الوند به نقل از همدان پیام، محمودرضا عراقی روز گذشته در جریان بازدید از خط انتقال پساب فاضلاب تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه مفتح اظهار کرد: هیچ پروژه‌ای به بهره‎برداری نمی‎رسد مگر اینکه 3 ضلع یک مثلث از جمله مشاور، کارفرما و پیمانکار با یکدیگر هماهنگ باشند.
وی با اشاره به اینکه پروژه خط انتقال پساب فاضلاب از تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه مفتح توسط پیمانکار بومی توانمند در حال اجراست، افزود: امیدواریم پیمانکار بتواند در زمان اعلام شده پروژه را به اتمام برساند.
به گزارش تسنیم، عراقی با اعلام اینکه همدان در منطقه نیمه‎خشک قرار گرفته است، بیان کرد: در کنار اجرای طرح‌های حوزه آب باید به فکر حفاظت از منابع آبی نیز باشیم؛ زیرا آب به عنوان ماده حیاتی خصوصیات امنیتی، اجتماعی و سیاسی دارد.
وی با اشاره به اینکه حفاظت از منابع آبی استان همدان جنبه‌های مختلفی دارد، بیان کرد: نباید اجازه داد بیش از ظرفیت دشت‌های استان همدان آب برداشت شود تا برای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه سال گذشته 650 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان شناسایی و مسدود شد، اظهار کرد: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز در استان همدان نزدیک به 81 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‎‏جویی شده است.
عراقی با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز سبب رضایت کشاورزان متعهد شده و عدالت در این زمینه اجرایی شده است، افزود: روند انسداد چاه‌های غیرمجاز در سال 94 نیز با قوت و توان بیشتری ادامه دارد.
عراقی با اشاره به اینکه انتقال پسآب فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح از مهمترین پروژه‌های استان محسوب می‎شود، گفت: تامین برق برای کشور مهم بوده و باید به اشتغالزایی و توسعه صنعتی استان در کنار محدودیت منابع آبی نیز فکر کرد.
وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه نیروگاه مفتح ظرفیت تولید برق خود را افزایش می‎دهد، اظهار کرد: در حال حاضر نیروگاه مفتح از طریق برداشت آب از منابع آبی زیرزمینی تغذیه شده و باز با این وجود به ظرفیت کامل تولید نمی‎رسد.
معاون عمرانی استاندار همدان با اعلام اینکه نزدیک به 20 حلقه چاه در نیروگاه مفتح فعال بوده و در حال بهره‎برداری است، بیان کرد: برداشت آب از این تعداد چاه برای نیروگاه خطرناک بوده و ایجاد فروچاله نیروگاه مفتح همدان را تهدید می‎کند؛ زیرا سابقه ایجاد فروچاله در اطراف نیروگاه مفتح و دشت کبودراهنگ وجود دارد.
  34 میلیارد تومان برای انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح اختصاص یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز با اعلام اینکه ۳۴ میلیارد تومان برای خط انتقال پساب فاضلاب به نیروگاه مفتح هزینه شده است، گفت: خط انتقال پساب فاضلاب تیرماه به بهره‌برداری می‎رسد.
مرتضی عزالدین اظهار کرد: این پروژه قرار بود سال 88 در همدان اجرایی شود که به دلیل عدم پیگیری مدیران به وضعیت مشخصی نرسیده بود. وی با بیان اینکه از سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد، افزود: امسال به صورت رسمی با حضور وزیر نیرو پروژه کلنگ‎زنی شد تا بتوان آب موردنیاز نیروگاه مفتح را از طریق پساب فاضلاب تصفیه‌خانه همدان تأمین کرد. عزالدین با اشاره به اینکه پروژه از نظر فیزیکی به مرحله مطلوبی رسیده است، بیان کرد: مدیران وزارت نیرو لوله‌گذاری کمتر از 2 هزار و 500 متر در روز در این پروژه را قبول نداشته و انتظار دارند پروژه با سرعت بالایی حرکت کند.
وی با بیان اینکه نیروگاه مفتح همدان قرارداد خرید 18 میلیون مترمکعب پساب در سال را با وزارت نیرو منعقد کرده است، گفت: حداکثر نیاز نیروگاه مفتح همدان در حال حاضر 11 میلیون مترمکعب است که به طور قطع تأمین می‏شود. عزالدین با اشاره به اینکه نیروگاه مفتح آب مورد نیاز خود را از طریق 20 حلقه چاه تأمین می‎کند، بیان کرد: در حال حاضر 12 حلقه از این چاه‌ها فعال بوده و 5 میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می‏شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تأکید کرد: پس از انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح همدان تمامی چاه‌های این نیروگاه مسدود شده و تنها یک چاه برای تأمین آب شرب در مدار باقی می‎ماند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان