اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. تير 1395 - 18:50   |   کد مطلب: 18833
در استان تنها یک مرکز نگهداری کودکان شیرخوار بی‌سرپرست وجود دارد، در صورت وجود چنین نوزادانی در استان، این مرکز نوزادان را فقط از طریق نامه قضائی پذیرش می‌کند.

به گزارش صبح الوند، اینجا «عترت» است، محل عروج فرشته‌هایی معصوم به آغوش گرمی است که حق مسلم هر کسی به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا،  آنها ناخواسته پا به دنیایی گذاشته‌اند که هیچ سهمی از آن ندارند حتی حس امنیت را. دنبال نامشان که می‌گردم یکه می‌خورم. خدای من آنها حتی از نعمت نام هم بی‌بهره‌اند. نمی‌دانم نامش را چه بگذارم تقدیر، سرنوشت یا روزگاری غدار که در حق فرشته‌های زمینی جفا کرده است. در هر صورت نام‌های مستعار تا حدودی مانع از بی‌هویتی آنها شده است.

وقتی در چشمانشان خیره می‌شوم نگاهشان دودو می‌زند، نمی‌دانم خوشحالند یا مضطرب و آیا از اینکه فرد جدیدی را در کنار خود می‌بینند چه حسی دارند. شاید با کمی دقت بتوان حس انتظار بازگشت والدینشان را از دیدگانشان خواند.

در نگاه اول دلم برایشان می‌سوزد اما نه، دلسوزی برای کسانی که نظر کرده خدایند بیهوده به نظر می‌رسد. درست است آنها سهمی از زندگی ندارند اما آغوش خدا برای آنها به وسعت تمام دنیا گسترده شده و می‌توانند با بزرگ شدنشان به دور از هر وابستگی و دلبستگی، خود را از فرش به عرش برسانند.

به نظر می‌رسد در شیرخوارگاه، این مأمن امن فراهم شده چیزی کم ندارند، همه چیز روی نظم و انضباط است اما کمبودی حس می‌شود که هیچ چیزی جبرانش نمی‌کند؛ آغوش گرم و با محبت مادر و دستان پر مهر پدر.

اینجا تنها شیرخوارگاه همدان است، جایی‌که کودکان بی‌سرپناه در آن نگهداری می‌شوند تا شاید دستانی نوازشگر آنها را در آغوش گرفته و مأمنی امن هدیه گیرند.

وجود تنها یک مرکز نگهداری کودکان شیرخوار بی‌سرپرست در همدان

رئیس شیرخوارگاه عترت همدان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در استان تنها یک مرکز نگهداری کودکان شیرخوار بی‌سرپرست وجود دارد، اظهار کرد: در صورت وجود چنین نوزادانی در استان، این مرکز نوزادان را فقط از طریق نامه قضائی پذیرش می‌کند.

مژگان صفاریان با اشاره به اینکه در حال حاضر 15 شیرخوار در این مرکز نگهداری می‌شود، افزود: شمار نوزادانی که در این مرکز نگهداری می‌شود، همواره در حال نوسان است چرا که درصورت احراز شرایط زوج‌های جوان متقاضی، به آنها تحویل داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب خانواده‌های این نوزادان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند سازمان بهزیستی ضمن حمایت‌های اقتصادی از آنها، سعی در بازگشت این کودکان به آغوش خانواده‌های خود دارد.

صفاریان ادامه داد: در صورتی‌که خانواده‌های اصلی شرایط اخلاقی لازم برای بازگشت نوزادانشان را نداشته باشند، تا زمان تحویل به متقاضیان احتمالی در این مرکز نگهداری می‌شوند.

اکثر شیرخوارهای بهزیستی با مشکل سوءتغذیه مواجه هستند

رئیس شیرخوارگاه عترت با بیان اینکه اکثر این شیرخواره‌ها با مشکلات سوءتغذیه ناشی از فقر مواجه هستند، عنوان کرد: به محض تحویل این نوزادان آزمایش‌های متعددی از آنها به عمل می‌آید تا از وجود هر گونه مشکلی مطلع شده و برنامه مراقبت از این کودکان را عملی کنیم.

وی به مشکلات جسمانی این نوزادان اشاره کرد و یادآور شد: استرس دوران بارداری و حین زایمان، تغدیه نامناسب مادران در دوران بارداری، مصرف قرص‌های بی‌رویه، اعتیاد مادران و در موارد بسیار نادر مبتلا بودن مادران باردار به ویروس ایدز این کودکان را با مشکلات جسمانی بسیار متعددی مواجه کرده است که لزوم انجام آزمایش‌های غربالگری بر روی این کودکان را دوچندان می‌کند.

صفاریان با بیان اینکه اولویت بهزیستی ارجاع این نوزادان به آغوش پدر و مادر است، عنوان کرد: بهزیستی با حمایت‌های اقتصادی و معنوی از خانواده‌های این نوزادان قصد بازگشت آنها به آغوش خانواده را دارد اما در صورتی‌که والدین با مشکلاتی همچون اعتیاد و مسائل اخلاقی مواجه باشند، پرونده قضائی برای آنها تشکیل داده و تا زمان تحویل این کودکان به خانواده‌های متقاضی در این مرکز نگهداری می‌شوند.

400 زوج همدانی در انتظار پذیرش نوزاد

مسئول مرکز نگهداری شیرخوارگاه بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین آمار پذیرش و ترخیص کودکان به این مرکز اختصاص دارد، اظهار کرد: زوج‌های جوان بیشتر تمایل دارند شیرخواره‌ها را به عنوان فرزندخوانده بپذیرند به طوریکه اکنون 400 زوج جوان در انتظار دریافت این کودکان هستند.

وی از پذیرش 8 نوزاد بی‌سرپرست و بدسرپرست در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون 5 نوزاد از این مرکز ترخیص و به زوج‌های متقاضی که توانایی بچه‌دار شدن را نداشتند، تحویل داده شده است.

وی علت عمده نگهداری این نوزادان توسط بهزیستی را در گذشته فوت والدین این نوزادان عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروزه این کودکان اغلب به علت اعتیاد، مسائل اقتصادی و روابط نامشروع والدین در این مرکز نگهداری می‌شوند.

کاهش آمار پذیرش نوزادان توسط بهزیستی

رئیس شیرخوارگاه عترت از کاهش آمار پذیرش نوزادان توسط بهزیستی در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه به علت معامله فرزندان توسط این خانواده‌ها، آمار پذیرش این کودکان در سال‌جاری کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مادران به محض به دنیا آمدن فرزند، او را در بیمارستان رها کرده و یا اقدام به معامله فرزند خود می‌کنند، افزود: در صورتی‌که پرسنل بیمارستان شاهد تنها آمدن مادر برای زایمان باشند نامشروع بودن رابطه این فرد را گزارش داده و به محض رها شدن نوزاد در بیمارستان آن را به این مرکز ارجاع می‌دهند.

مردم از طریق سامانه 123 هر گونه کودک‌آزاری را گزارش می‌دهند

وی با بیان اینکه مردم از طریق سامانه 123 هر گونه کودک‌آزاری را به بهزیستی گزارش می‌دهند، عنوان کرد: بهزیستی با اعزام اکیپی کودک را تحویل گرفته و با ارائه حکم قضائی آن را به این مرکز تحویل می‌دهد.

صفاریان خاطرنشان کرد: برخی از نوزادانی که احتمال بازگشت خانواده‌هایشان وجود دارد، تا دو سال در این مرکز نگهداری می‌شوند اما خانواده‌هایی که شرایط اخلاقی لازم برای نگهداری فرزند خود را ندشته باشند، از آنها تعهد گرفته می‌شود که هیچ حقی مبنی بر تقاضای پس گرفتن فرزند ندارند.

وی در ادامه شرایط زوج‌های جوان برای دریافت شیرخواره ها را برشمرد و تصریح کرد: این زوج‌ها ضمن اینکه حداقل 5 سال از ازدواجشان می‌گذرد، باید گواهی پزشکی عدم توانایی باردارشدن را به این مرکز ارائه دهند.

صفاریان تست سلامت اعتیاد، تمکین مالی، داشتن حداقل مدرک دیپلم و بیمه را از دیگر شرایط متقاضیان برای دریافت فرزند عنوان کرد و افزود: این متقاضیان از طریق روانشناسان داخل مرکز و روانشناسان خصوصی مورد تست روانی قرار می‌گیرند تا صحت سلامت روانی آنها مورد پایش قرار گیرد.

اکثر زوج‌ها متقاضی دریافت فرزند دختر هستند

مسئول مرکز نگهداری شیرخوارگاه بهزیستی استان همدان با بیان اینکه اکثر فرزندان پذیرش شده در بهزیستی پسر هستند، اظهار کرد: اکثر زوج‌ها متقاضی دریافت فرزند دختر هستند.

وی از وجود دستورالعمل قانونی مبنی بر ارائه نوزادان به خانم‌های مجرد خبر داد و تصریح کرد: طی سال‌های اخیر قانون ارائه نوزادان به خانم‌های مطلقه و مجرد را صادر کرده است.

تحویل 3 نوزاد به خانم‌های مجرد در همدان

صفاریان با بیان اینکه اولویت تحویل این فرزندان به زوج‌ها است، ادامه داد: از زمان تصویب این قانون 3 نوزاد به خانم‌های مجرد تحویل داده شده و اکنون نیز 10 خانم در انتظار دریافت فرزند هستند.

وی در خصوص نظارت بهزیستی به نحوه نگهداری فرزند توسط زوج‌های متقاضی گفت: 6 ماه اولیه نوزاد به صورت موقت در اختیار این زوج‌ها قرار می‌گیرد که طی این مدت به صورت هفتگی از سوی بهزیستی مورد نظارت قرار می‌گیرد و پس از این مدت، برای این نوزادان به نام والدین جدید شناسنامه صادر می‌شود.

نبود شیرخوارگاه خصوصی برای نگهداری نوزادان بدسرپرست

رئیس شیرخوارگاه عترت با بیان اینکه نگهداری نوزادان بی‌سرپرست و بدسرپرست یک مبحث حاکمیتی است، یادآور شد: سیاست دولت مبنی بر نگهداری این نوزادان در مراکز دولتی بوده تا بتواند نظارت دقیقی بر این مرکز داشته باشد.

وی با بیان اینکه این نوزادان تا 3 سالگی در این مرکز نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: پس از سه سالگی نیز به مراکز هیئت‌امنایی که تحت نظر بهزیستی است، تحویل می‌شوند.

صفاریان اضافه کرد: مراکز هیئت‌امنایی از چندین شخص خیر تشکیل شده که سرپرستی این کودکان را به صورت گروهی برعهده می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه پزشک متخصص اطفال همواره وضعیت جسمانی این کودکان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، افزود: کادر این مرکز متشکل از یک پزشک متخصص اطفال، یک پرستار، مددکار، روانشناس، 8 مربی تحصیلکرده، چندین مراقب و آشپز است.

وی به غذای مورد استفاده برای تغذیه این کودکان اشاره کرد و افزود: برای تغذیه نوزادان تا 6 ماهگی از شیر خشک و برای کودکان بالای 6 ماهگی از شیربرنج، فرنی، سوپ و کته ماهیچه استفاده می‌شود.

مشارکت 40 خیر در تامین هزینه‌های درمانی شیرخوارگان

صفاریان از ارائه کمک‌های مادی 40 خیر برای تامین هزینه‌های درمانی این کودکان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه درمان بیماری‌های برخی از این شیرخوارها به سرعت باید انجام گیرد بنابراین نمی‌توان در انتطار طی بروکراسی اداری در بهزیستی باشیم، از این‌رو بلافاصله با این خیرین تماس گرفته و از حسن نیت آنان در این امر بهره می‌بریم.

وی به تغییر مسائل اجتماعی در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دوره حاضر نه تنها مسائلی همچون اعتیاد و بی‌بندو باری‌های اجتماعی بسیار بیشتر از گذشته شده است بلکه مادران نیز کم عاطفه‌تر شده‌اند.

صفاریان ادامه داد: بسیاری از والدین این نوزادان به علت فقر و مشکلات اقتصادی و اعتیاد اقدام به معامله فرزندان و یا تحویل دادن آنها به بهزیستی می‌کنند در صورتی‌که اگر این خانواده‌ها از سوی جامعه مورد حمایت‌های اقتصادی و روانی قرار گیرند به طور قطع بروز چنین مسائلی بسیار کمتر از گذشته خواهد شد.

تاکنون هیچ گونه کودک‌آزاری در این مرکز مشاهده نشده است

کارشناس امور اجتماعی بهزیستی و معاون مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از مرکز نگهداری این کودکان روزانه بازدید می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه این مرکز مجهز به دوربین‌های مدار بسته بوده و مسئولان حساسیت ویژه‌ای بر نحوه مراقبت از این کودکان دارند بنابراین تاکنون شاهد هیچ گونه کودک‌آزاری در این مرکز نبوده‌ایم.

مرضیه عرفی خاطرنشان کرد: گرچه انگیزه‌های اقتصادی مراقبان این مرکز از جمله مهمترین دلایل حضور آنان در این مرکز است اما برخی با توجه به عشق و علاقه‌ای که به نوزادان دارند، این مرکز را به عنوان محل کار خود انتخاب کرده و برخی نیز به اجبار مجبور به گذراندن پست خود در این مرکز هستند که در هر صورت هیچ مراقبی حق آزار این کودکان را ندارد و حتی بسیار مناسب‌تر از سایر کودکان از آنها نگهداری می‌شود.

احراز عقب‌ماندگی جسمی 4 کودک

عرفی با بیان اینکه در حال حاضر 15 نوزاد در این مرکز نگهداری می‌شود، افزود: با توجه به آزمایش‌های متعددی که برای این نوزادان انجام گرفته، عقب‌ماندگی جسمی 4 نوزاد احراز شده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی نوزادان این مرکز تحت نظر و بررسی پزشکان قرار دارند، ادامه داد: سایر نوزادان نیز به ظاهر مشکلی ندارند اما ممکن است با گذشت زمان و بزرگتر شدن، مشکلات جسمی آنان نمود پیدا کند.

به گزارش ایسنا؛ هر یک از این فرشته‌های کوچک با داشتن سنی کم، روایتگر داستانی تلخ به اندازه یک کتاب قطور هستند که هیچ‌گاه نبود کانون گرم خانواده و آرامش در کنار پدر و مادر حقیقی خود را درک نکرده‌اند.

اعتیاد، بلای‌خانمان سوزیست که ممکن است باعث شود شیرین‌ترین ثمره زندگی برای پدر و مادر مفهومی نداشته باشد و کودکانشان را برای همیشه در حسرت یک آرامش، یک آغوش گرم و با محبت بگذارد.

هر کسی قبل از درگیر شدن با این معضل تصور می‌کند که هیچ چیز نمی‌تواند فرزند دلبندش را از او جدا کند اما غافل از اینکه اعتیاد دزد مکاریست که اول جسم و بعد احساس را از انسان می‌گیرد.

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان