اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. تير 1395 - 22:35   |   کد مطلب: 18789
خانواده یکی از تفنگداران دریایی آمریکا با شکایت از ایران خواستار دریافت غرامت 100 میلیون دلاری از این کشور شد.

به گزارش صبح الوند،  خانواده "لانس مایکل سی. اسپولدینگ،" تفنگدار آمریکایی که در انفجار تروریستی بیروت در سال 1983 جان خود را از دست داد، مدعی شدند به دلیل دخالت ایران در این عملیات تروریستی باید غرامت 100 میلیون دلاری پرداخت کند. این خانواده آمریکایی با طرح شکایتی علیه ایران در دادگاه فدرال اوهایو امیدوارند بتوانند مبلغ درخواستی خود را از حساب اموال بلوکه شده ایران در بانک‌های آمریکا برداشت کنند.

 

 

طرح دعوی این خانواده آمریکایی پس از آن مطرح شد که دادگاه عالی آمریکا در ماه آوریل اعلام کرد بانک مرکزی ایران موظف است مبلغ 1.75 میلیارد دلار به افراد و بازماندگان حملات تروریستی پرداخت کند. 

"اسپولدینگ،" هنگام وقوع انفجار تروریستی بیروت در 23 اکتبر 1983 (اول آبان 1362) 21 سال داشت. در این انفجار مجموعا 241 نظامی آمریکایی، 58 نظامی فرانسوی و 6 غیرنظامی جان باختند. "اسپولدینگ" همسر و 3 فرزند داشت و حالا آنها از ایران غرامت می‌خواهند.

 

مقامات آمریکایی در این سال‌ها بدون ارائه مدرکی روشن و موثق مدعی شدند، انفجار تروریستی بیروت از سوی گروهی با نام "جهاد اسلامی" انجام شد که تحت حمایت مستقیم ایران است. در دادخواست این خانواده آمریکایی به دادگاه اوهایو ادعا شده است دولت ایران بنای یادبودی در سال 2004 در تهران احداث کرد که یاد لبنانی‌هایی که در این انفجار کشته شده و به آنها "شهید" اطلاق شده بود، گرامی داشته شود. ایران به صراحت از عاملان بمب‌گذاری دفاع و به آنها افتخار کرده است، کسانیکه موجب کشته شدن مایکل اسپولدینگ شدند.

 

 

بیوه مایکل اسپولدینگ و سه فرزند او این دادخواست را تهیه و به دادگاه ارائه کرده‌اند. قوانین فدرالی این اجازه را به شهروندان آمریکایی می‌دهد تا درصورتیکه پرونده قضایی مربوط به امور تروریستی باشد، از دیگر دولت‌ها شکایت کنند. خانواده‌های آمریکایی دیگری نیز با طرح شکایت از ایران امیدوار هستند مانع از پس دادن اموال بانک مرکزی این کشور شوند که سالهاست در بانک نیویورک بلوکه شده است.

 

تمامی این شکایت‌ها به صورت "قضاوت به صورت پیش فرض" پیگیری می‌شود زیرا ایران اتهامات را نپذیرفته و حاضر به پاسخگویی در دادگاه نیست. وکیل خانواده اسپولدینگ مدعی شد آنها واجد شرایط دریافت غرامت از ایران هستند و حتی اگر موفق به این کار نشوند، به دلیل آنکه موضوع به تروریسم مربوط می‌شود قادرند طرح شکایت از ایران را در دادگاه عالی نیز ارائه دهند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان