اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. تير 1395 - 10:58   |   کد مطلب: 18554
رئیس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از راه اندازی کمپین مردمی با هدف احیای تالاب آق گل ملایر توسط اعضای کانون رسانه حامی محیط زیست استان و اعضای تشکل های زیست محیطی در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش صبح الوند، سعیده آقاخانی با اعلام این خبر گفت: تالاب فصلی آق گل در مساحتی بالغ بر 830 هکتار در شهرستان ملایر قرار گرفته است که منبع تغذیه آن از رودخانه قره چای از زیرحوزه کمیجان و بارندگی های زمستانه می باشد.

آقاخانی افزود: قمسمتی از این تالاب در استان مرکزی قرار گرفته است و به دلیل تامین نشدن حق آب تالاب آق گل از سال 88 با خشکی آن مواجه بودیم با این حال در سال گذشته به دلیل بارندگی های خوب زمستانه حدود 100 هکتار از آق گل آبگیری شد که اکنون به سرعت در حال خشک شدن است.

وی با بیان اینکه حدود 31 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب ثبت شده است افزود: این تالاب یکی از مناطق شکار ممنوع استان همدان است و در سال جاری چندین پرنده قضایی علیه متجاوزان به حریم آب تالاب ایجاد شده است اما برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دشت کمیجان و کوتاهی شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در خصوص تامین سالانه 2 میلیون متر مکعب حق آب آق گل، با خشکی تالاب مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: دشت کمیجان که تالاب در آن واقع شده است دچار بیلان منفی آب شده و سالانه حدود 35 میلیون متر مکعب افت آب را داراست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان مجدانه پیگیر موضع حق آب تالاب آق گل هستند.

وی با بیان اینکه تالاب آريال گل بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است افزود: با وجود مکاتبات متعدد از سوی استاندار همدان و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر نیرو و استاندار استان مرکزی و در خواست های مکرر برای تشکیل جلسه از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شرکت آب منطقه ای همدان برای حل موضوع تالاب ، اتفاقی در این خصوص رخ نداده و آب منطقه ای استان مرکزی اقدام موثری انجام نداده است.

وی در پایان گفت: کمپین تالاب آق گل زنده است با فعالیت دوستداران محیط زیست و با همت سازمان مردم نهاد کانون رسانه حامی محیط زیست متشکل از اصحاب رسانه استان همدان تشکیل شده و قصد دارد از طریق رسانه های مجازی، مکتوب و اینترنتی از خشکی تالاب جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان