اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. خرداد 1395 - 11:08   |   کد مطلب: 18416
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از حل مشکل 18 ساله دفه ضایعات سفال لالجین در حاشیه رودخانه قوری چای خبر داد و گفت: زمینی در اراضی روستای دستجرد برای تخلیه ضایعات سفال لالجین در نظر گرفته و پیمانکار طرح مشخص شده است.

به گزارش صبح الوند، محمدرضا محمدی با اعلام این خبر افزود: برایند برگزاری نشستهای مستمر کارگروه پسماند استان و شهرستان در نظر گرفتن زمینی در اراضی روستای دستجرد و نزدیک شهرک سفال لالجین برای تخلیه پسماند شهرک بوده است.

محمدی با بیان اینکه با پیش بینی مکان مناسب برای دفن پسماند شهرک سفال لالجین، مشکل 18 ساله این شهر رفع شد گفت: حاشیه رودخانه قوری چای نزدیک به شهرک سفال لاجین از سالها پیش به محله تخلیه زباله شهری و روستایی تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه شهرک سفال لاجین برای تجمیع و ساماندهی واحدهای سفالگری فعال در شهر لالجین ایجاد شد ادامه داد: با گذر زمان واحدهای سفالگری فعال در شهرک سفال لالجین حرفه خود را تغییر داده و به سمت تولید چینی آلات بهداشتی پیش رفت و این در حالی است که حجم پسماند چینی آلات بهداشتی ده ها برابر بیشتر از سفال است.

وی با بیان اینکه از قبل محل دفعی برای پسماندهای شهرک سفال پیش بینی نشده بود اضافه کرد: تغییر کاربری واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سفال لالجین معضل جدیدی را برای این شهر رقم زد به طوری که افزایش پسماندهای حاشیه رودخانه قوری چای و رسیدن  به طول بیش از 3 کیلومتر بهانه ای برای انتقال دیگر پسماندهای شهری و روستایی و نخاله های ساختمانی به این محدوده شده است.

وی با اشاره به برگزاری چندین کارگروه مدئیریت پسماند در مرکز استان و شهرستان بهار برای رفع این مشکل اظهار کرد: برایند برگزاری نشستهای مستمر کارگروه پسماند استان و شهرستان در نظر گرفتن زمینی در اراضی روستای دستجرد و نزدیک شهرک سفال لالجین برای تخلیه پسماند شهرک بود.

وی توضیح داد: از مدت ها پیش از خاکهای اطراف روستای دستجرد به عنوان معدن خاک سفال استفاده می شد و این امر موجب به وجود آمدن گودالی به مساحت پنج هکتار شده بود که طبق مصوبه این مکان برای تخلیه پسماند شهرک سفال لالجین در نظر گرفته شد و پیمانکاری این طرح نیز به مالکان این زمین سپرده شد.

محمدی خاطرنشان کرد: طبق تفاهم صورت گرفته با مالکان زمین مقرر شد این افراد پسماند شهرک سفال را جمع آوری و به محل دفع منتقل کرده سپس پسماند را به قطعات ریز تبدیل و پس از دفن اصولی، روی آن با لایه ای از خاک پوشانده شود تا در آینده بتوان از این زمین ها برای زراعت و کشت محصول استفاده کرد.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای رودخانه قوری چای طی 18 سال اخیر بیان کرد: برای ساماندهی رودخانه قوری چای درصدد ملزم کردن اداره آب منطقه ای برای انتقال پسماند و ضایعات موجود در این محدوده به محل دفن جدید هستیم.

وی تصریح کرد: رودخانه قوری چای که به طول بیش از 3 کیلومتر به محل دفن زباله تبدیل شده است باید پاکسازی شود همچنین از این پس هر فردی که اقدام به تخلیه پسماند در این مکان کند به عنوان متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

وی در پایان گفت: به منظور جلوگیری از انتقال پسماند شهرک سفال توسط سایر افراد به بیرون از شهرک، ورودی و خروجی شهرک سفال لالجین توسط شرکت خدماتی کنترل شده و واحدهای مستقر در این شهرک تنها مکلف به انعقاد قرار داد حمل پسماند با پیمانکار پیش بینی شده هستند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان