اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. ارديبهشت 1395 - 12:11   |   کد مطلب: 17766
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد:
لزوم ارتباط گیری مدیریت شهری با مراکز علمی کاربردی فرهنگ وهنر
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان گفت: هرچه مدیریت شهری بتواند ارتباط بیشتری با مراکز علمی مانند مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان برقرار کند، شهر سود بیشتری خواهد برد.

به گزارش صبح الوند، علی رضایی در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان که با حضور اساتید و دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان برگزار شد بر ضرورت برقراری تعامل و همکاری بیشتر بین مدیریت شهری و این مرکز در راستای سودرسانی بیشتر به شهر تأکید کرد و افزود: سرمایههای اصلی جامعه انسانها هستند و در حوزه فرهنگی و هنری نیز سرمایه ما انسانهای متفکر و صاحبنظری هستند که در دانشگاهها به مطالعه و تحقیق در این زمینه میپردازند.

وی فرهنگسراها را بدون حضور اندیشمندانی که در تولید فکر و اندیشه نقشآفرینی میکنند، بیمعنا خواند و ادامه داد: مدیریت شهری و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان میتواند با انعقاد تفاهمنامهای با مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان، ارتباطات خود را با این مرکز علمی افزایش دهد تا بتواند از ظرفیت دانشجویان با محوریت فرهنگ و هنر بهره بیشتری ببرد.

رضایی تصریح کرد: کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند باید با کمیسیون فرهنگی شورا همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند و ایدههای خود را پیرامون برنامههای فرهنگی به موقع در اختیار مدیریت شهری قرار دهند تا مدیریت شهری بتواند از افکار و اندیشههای آنها بهرهمند گردد.

وی در پایان سخنان خود بر تقویت بیشتر نمادهای شهری برای معرفی فرهنگ و تاریخ شهر همدان در سطح شهر تأکید کرد و افزود: امیدواریم در رابطه با ترویج فرهنگ شهادت و معرفی شهدا نیز قدمهای بهتری در شهر برداشته شود که البته استفاده از ظرفیت روزنامه هگمتانه نیز در این خصوص بیتأثیر نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با ابراز امیدواری در برطرف کردن مشکلات شهر با تداوم بخشیدن به این جلسات گفت: اساسیترین مسأله در هر جامعه بحث فرهنگ است که زیربنای آن نیز بر پایههای ایدئولوژی آن جامعه استوار است.

علیاکبر نظری ادامه داد: برای دست پیدا کردن به فرهنگ مطلوب نیاز است که ابتدا شناخت کافی نسبت به ایدئولوژی و نیز آداب و رسوم و پایههای ملی جامعه داشته باشیم؛ چراکه بدون شناخت کافی نسبت به این دو موضوع فرهنگ ناقصی نیز شکل میگیرد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه و دانشگاهیان باید این شناخت را احیا کنند، اضافه کرد: دانشجو باید در عمق تاریخ ملی و مسائل اعتقادی ورود پیدا کرده و هنر را از زوایای آن بیرون بکشد.

نظری خاطرنشان کرد: در کنار این مسأله، مبحث مدیریت نیز بسیار ارزشمند است که دانشجویان میتوانند ایدههای خود را در این زمینه به مرکز مطالعات و پژوهشهای شورا بدهند تا با ایجاد پایههای قوی شاهد شهری پویا و دانشمحور باشیم.

سیداحمد حسنیحلم عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه وظیفه اصلی دانشجویان را تحقیق در امور جامعه دانست و گفت: پاسخ سؤالاتی مانند اینکه چرا ما در مدیریت فرهنگی جامعه دچار مشکل هستیم و ارزشهای الهی و اسلامی به طور کامل در جامعه ما حاکم نشده، دغدغه اصلی فرهنگی ما چه باید باشد و چه راهکارهایی میتوان برای رفع مشکلات فرهنگی جامعه مطرح کرد را دانشجویان مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان میتوانند پیدا کنند و در این زمینه به مدیریت شهری کمک برسانند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به گسترش چشمگیر فضاهای آموزشی از زمان بعد از انقلاب در ایران تاکنون گفت: خروجی این دانشگاهها عمدتاً تولید مدرک بوده است که دردی از جامعه دوا نمیکند اما دانشگاه علمی کاربردی قدمهای مؤثری در راستای رفع نیازهای جامعه برداشته است.

محمدعلی پرزاد با تأکید بر لزوم همکاری بیشتر شهرداری همدان با این مرکز اضافه کرد: بهتر است پیوندی میان معاونت فرهنگی شهرداری و مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان ایجاد شود تا از ظرفیت دانشجویان در این خصوص استفاده شود و دانشگاه به سمت برطرف کردن بخشی از دغدغههای فرهنگی جامعه هدایت گردد.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان از سال 90 در زمینه ساخت فرهنگسراها اقدامات مؤثری انجام دادهاند، گفت: از سال 90 تاکنون 11 فرهنگسرا افتتاح شده، 11 فرهنگسرا در حال ساخت و 19 فرهنگسرا نیز آماده ساخت هستند و دهکده ورزشی با 20 هکتار زمین نیز در حال آمادهسازی است.

رضا غلامیخجسته با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی شهرداری همدان مسؤولیت بسیاری از نهادهای فرهنگی را در سطح شهر به دوش میکشد، اضافه کرد: هیچ برنامه فرهنگی نیست که در شهر اجرا شود و معاونت فرهنگی شهرداری همدان در آن دخیل نباشد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان نیز به مشکل پارکینگ این مرکز اشاره کرد و گفت: زمینی که در کنار دانشگاه قرار دارد فنسکشی میشود و به صورت استیجاری به عنوان پارکینگ در اختیار مجموعه قرار میگیرد تا این معضل برطرف شود.

ابراهیم مولوی از دانشجویان و اساتید مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان دعوت کرد تا راهکارها و ایدههای خود را در رابطه با مسائل شهری به شورا منتقل کنند و ادامه داد: در رابطه با پیادهراه‌‌سازی خیابانهای بوعلی و اکباتان، استفاده از انرژیهای نو، حفظ محیط زیست، جذب و هدایت آبهای سطحی برای آبیاری فضای سبز، تقویت نمادهای دائمی در سطح شهر و معرفی همدان به عنوان شهر سبز پایدار که مغفول مانده است، میتوانیم از ایدهها و افکار شما دانشگاهیان به خوبی بهره ببریم و به ارائه خدمت بپردازیم.

حسین قراباغی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه اگر مسؤولان دغدغه فرهنگ را نداشته باشند نمیتوانند به خوبی مأموریت خود را به انجام برسانند، گفت: تشکیل اتاق فکر توسط اهل فرهنگ میتواند برای ارائه یک نمونه کامل برنامهریزی شده به مسؤولان بسیار کارساز باشد.

رضا میرزایی عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه فعالیت در مباحث فرهنگی، مذهبی و شهروندی، مشارکت دستگاههای حاکمیتی، بدنه جامعه و تک تک شهروندان را میطلبد، گفت: مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان محلی است که هر مجموعه میتواند ایدههای خود را به آن منتقل کند و به مجموعه مدیریت شهری در انجام برنامههای فرهنگی کمک برساند.

*بیاناتی: شهرداری اثرگذارترین مجموعه در حوزه گردشگری

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان نیز با اشاره به اثرگذاری بالای مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر در حوزه فرهنگی و اجتماعی گفت: شهرداری یک ابرسازمان است که رویکردهای وسیعی دارد و هماهنگی و همکاری شهروندان متخصص به ویژه اساتید و دانشجویان با شهرداری میتواند در مدیریت شهری بسیار کارساز باشد.

محمدرضا بیاناتی با بیان اینکه بسیاری از مردم نسبت به انجام برنامههای فرهنگی در سطح شهر آگاهی و اطلاع لازم را ندارند، ادامه داد: ما با بیشتر سازمانهای فرهنگی گردشگری و ورزشی تعامل خوبی داریم و آمادهایم تا با انعقاد تفاهمنامهای با این مرکز علمی نیز بتوانیم از ظرفیتهای آن بهرهمند شویم.

وی شهرداری را اثرگذارترین مجموعه در حوزه گردشگری خواند و اضافه کرد: در مجموعه فرهنگی شهرداری و در فرهنگسراهای شهر همدان مدرسان برجستهای به ارائه آموزش برای شهروندان میپردازند که امیدواریم بتوانیم از دانشجویان مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر نیز برای ارائه این آموزشها استفاده کنیم.

بیاناتی تصریح کرد: ما آمادگی پذیرش دانشجویان رشتههای فرهنگی و هنری این مرکز را در حوزههای کارآموزی و کارورزی داریم.

*جعفری: آمادگی ارائه کمکهای فکری به مدیریت شهری را داریم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه برخی مسائل بنیادین و زیربنایی انجام شده در شهر گاهی مغفول میماند و اهمیت آنها در دیدگاه مردم به خوبی مطرح نمیشود، گفت: این وظیفه ماست که اهمیت این فعالیتهای چشمگیر را مشخص کنیم.

سیدحسین جعفری ضمن معرفی مرکز فرهنگ و هنر همدان اضافه کرد: این مرکز از بین 22 مرکزی که در استان فعال هستند به لحاظ تعداد دانشجو و اساتید دومین مرکز استان محسوب میشود و براساس ظرفیتهای موجود، اولین مرکزی محسوب میشود که برخی کارهای فرهنگی آن با دانشگاههای بزرگ استان برابری میکند.

وی افزود: در حال حاضر 21 رشته متناسب با نیاز جامعه در حوزههای کاردانی و کارشناسی با بیش از یک هزار و 100 دانشجو داریم و دانشجویان ما که در رشتههای خاص مانند طراحی لباس، خیاطی، گرافیک و ... تحصیل میکنند حتی بیش از اینکه فارغالتحصیل شوند در حوزههای اشتغال بسیار کارآمد هستند.

وی به مشکلات این مرکز اشاره کرد و افزود: این مراکز زمانی میتوانند پویاتر و باکیفیتتر فعالیت کنند که کمکهای بیشتری به آنها شود.

جعفری تأکید کرد: ما این آمادگی را داریم که با بیش از 160 استاد دانشگاه در این مرکز کمکهای فکری به مدیریت شهری داشته باشیم و به صورت کامل همکاری نزدیکی با شورای اسلامی شهر داشته باشیم.

حقی معاون آموزشی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر همدان نیز با بیان اینکه هر شهر برای پیشرفت به ارتباط حوزههای مختلف آن با دانشگاه نیاز دارد، گفت: یکی از راههای ارتباط رشتههای فرهنگی با مدیریت شهری بحث کارورزی است که لازمه آن نیازسنجی از سوی حوزههای فعال شهری و همفکری با دانشگاهیان است.

جیحونیان یکی از اساتید دانشگاه علمی کاربردی نیز با بیان اینکه پایه توسعه ما میتواند فرهنگ باشد، دانشجویان مدیریت امور فرهنگی را نخبگان شهر خواند که باید از حضور آنها بهره برد و گفت: امروز بررسی پدیده نفوذ در مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است که بخش فرهنگی روزنامه هگمتانه به خوبی در این حوزه وارد شده که ما نیز آماده همکاری با این روزنامه در چاپ چنین مقالاتی هستیم.

در ادامه این جلسه اساتید و دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی به بیان نظرات و ایدههای خود در رابطه با برخی معضلات شهری و چگونگی ارائه راهکار و ارتباط بیشتر با مدیریت شهری پرداختند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان