اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. فروردين 1395 - 21:56   |   کد مطلب: 17647
یک کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به اظهارات منتقدان برجام مبنی بر اینکه آمریکا تلاشی برای برداشته شدن تحریم ها در عمل نخواهد کرد گفت: اظهارات سیف در گفتگو با بلومبرگ در آمریکا نیز ناشی از مواجه شدن دولتمردان با واقعیت برجام و بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام است.

به گزارش صبح الوند، محمود کریمی بیرانوند، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در گفتگو با خبرنگارراه دانا؛ در خصوص اعترافات اخیر سیف مبنی بر اینکه تقریباً هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است اظهار داشت: یکی از اهدافی که از ابتدا دولتمردان روی آن تأکید می کردند،‌ آورده مالی یا نتایج مطلوب اقتصادی است که در صورت اجرایی شدن برجام برای کشور فراهم می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه پیش از اینکه برجام اجرایی شود، گشایش اقتصادی به برجام گره زده شد خاطرنشان کرد: وعده هایی که دولت در صورت اجرایی شدن برجام به مردم داد بسیار زیاد بود تا جایی که آب خوردن مردم نیز به برجام گرده زده شد و همین موضوع انتظارات زیادی را برای مردم به وجود آورد و این موضوع باعث شد تا دولت به صورت واقع بینانه با این موضوع برخورد نکند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: با اجرایی شدن برجام و عملیاتی شدن آن مشخص شد که برجام آنگونه که دولت تبلیغات به راه انداخته بود نتوانسته است خواسته های اقتصادی کشور را برطرف کند و مسئولین حاضر در دولت نیز به این موضوع بارها اعتراف کردند.

 

این کارشناس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در تلاش برای مشتاق کردن مردم به برجام به هر قیمتی یادآور شد: دولت در مرحله بعدی برای توجیه مردم اعلام کرد که تأثیرات برجام کوتاه مدت نبوده و مردم باید بیشتر صبر کنند تا نتایج برجام را ببینند.

 

کریمی ضمن اشاره به اظهارات منتقدان برجام مبنی بر اینکه آمریکا تلاشی برای برداشته شدن تحریم ها در عمل نخواهد کرد گفت: اظهارات سیف در گفتگو با بلومبرگ در آمریکا نیز ناشی از مواجه شدن دولتمردان با واقعیت برجام و بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام است.

 

وی همچنین گفت: یکی از مهمترین اثراتی که لغو تحریم ها قرار بود برای ایران به همراه داشته باشد، اتصال به سیستم سوئیفت بود که از این طریق شرکت هایی که قبلا تحریم بوده اند بتوانند در بحث واردات، صادرات و سایر کارها فعالیت کنند؛ اما اظهارات آقای سیف نشان داد که سیستم سوئیفت اگرچه باز هست اما امکان بهره برداری از آن در عمل وجود ندارد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان این نکته که تحریم های اولیه آمریکا مانند یک حلقه بسته در راستای تحریم های ثانویه قرار دارد خاطرنشان کرد: منظور از تحریم های اولیه تحریم هایی هستند که مستقیماً مبادلات ایران با سایر شرکت های دنیا را ممنوع کرده اند اما منظور از تحریم های ثانویه تحریم های آمریکا بر شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی است که اقتصاد ایران ارتباط داشته باشند.

 

کارشناس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی افزود: آنچه که در برجام آمده است، لغو و تعلیق برخی از تحریم های ثانویه بود، اما پس از اینکه برجام اجرایی شد و اتحادیه اروپا نیز تأیید کرد که تحریم ها لغو شده است، همین شرکت های اروپایی به خاطر نگرانی ناشی از تحریم های اولیه و جریمه های سنگین آمریکا به خود اجازه نمی دهند که با بانک های ایرانی ارتباط بگیرند.

 

کریمی با اشاره به اینکه سخنان سیف در آمریکا کاملاً واقع بینانه بود خاطرنشان کرد: در واقع تا الان چیزی از رفع تحریم ها عاید ایران نشده است و همانطور که رهبری در بیانات اخیر خود فرمودند، تحریم ها تنها روی کاغذ برداشته شده است و عملاً اتفاقی نیفتاده است.

 

 

وی همچنین تصریح کرد: حضور سیف و صحبت با وزیر خزانه داری آمریکا، درخواست خاضعانه سیف برای استفاده حداقلی از اثرات برجام برای اقتصاد ایران بود که کاخ سفید هم در ادامه تاکید کرده است که آنچه در برجام آمده به طور کامل عملیاتی شده و قول جدیدی به ایران نخواهند داد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: باید از دولتمردان سوال کرد که چرا قبل از اجرای برجام به صحبت های منتقدین دلسوز گوش ندادند و از نظرات کارشناسی آنها استفاده نکردند؟

 

کارشناس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا برای اجرایی کردن عملی برجام و لغو برخی از محدودیت ها و تحریم های چند لایه برنامه های جدیدی برای ایران دارد تصریح کرد: تحریم ها علیه ایران بسیار هوشمندانه و چند لایه طراحی شده و امضای چند سند برای تعلیق برخی از تحریم ها کمکی به برچیده شدن همه تحریم ها نمی کند.

 

کریمی همچنین خاطرنشان کرد: طراحان تحریم علیه ایران زمینه را به گونه ای طراحی کرده اند که با برداشته شدن یک تحریم، ایران نمی تواند از انتفاعات اصلی آن استفاده کند؛ به عنوان مثال اگرچه تحریم سوئیفت برادشته میشود اما برای بهره مندی از انتفاعات آن ایران مجبور است وارد بازی پیچیده دیگری بشود.

 

وی با تأکید بر اینکه تحریم ها علیه ایران چند لایه است خاطرنشان کرد: هدف از مذاکرات با ایران از ابتدا مباحث حقوق بشری، تروریسم، نحوه حضور ایران در منطقه و ... بود که ایران اگر بخواهد اثرات واقعی تحریم ها را ببیند باید روی تک تک این موضوعات بحث کرده و از مواضع خود کوتاه بیاید که قطعاً این موارد شامل خطوط قرمز ایران است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: امروز پاسخ دادن به شبهات در اجرای برجام و اینکه چرا عواید برجام نصیب ایران نشده است تنها بر عهده دوئلت است، چرا که در ماه ها و سال های گذشته به سخنان کارشناسان توجهی نکردند و وارد مذاکره با غرب شدند؛ خود اقای ظریف هم به این نکته اذعان کرده است که از ابتدا قرار نبود تحریم های اولیه برداشته شود و باید از ظریف پرسید چرا اساسا مذاکره کردید؟

 

کارشناس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی با اشاره به اینکه طرح برجام 2 نیز بازی کردن در پازل آمریکا برای رسیدن به مسائل منطقه ای و موشکی است خاطرنشان کرد: چندی پیش اوباما در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرد که روح برجام هنوز نهایی نشده و باید در نظر داشت هدف اصلی آنها از برجام تنها حل مسالئل هسته ای با ایران نبوده و آنها به خوبی می دانستند که ایران بمب هسته ای و حتی قصد ساخت آن را هم ندارد، بلکه هدف اصلی تسلیم ایران و شکست ایران در محور مقاومت منطقه است.

 

کریمی در پایان تصریح کرد: غرب به ویژه آمریکا به دنبال پای میز کشاندن ایران برای سایر اهداف پشت پرده است که کم کم در حال اجرای مراحل بعدی مذاکرات بوده و متاسفانه در برخی از موارد مسئولین داخلی نا آگاهانه با غرب هم نوا شده و برجام 2 طرحی صد در صد آمریکایی و هدف آن نشانه گرفتن توان موشکی و دفاعی ایران و محور مقاومت در منطقه است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان