اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. اسفند 1394 - 9:51   |   کد مطلب: 17107
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اظهارات گوناگونی که در خصوص مسئله سوئیفت وجود دارد گفت: تمام اظهارنظراتی که در خصوص سوئیفت وجود دارد صحیح است، منتهی هرکسی متناسب با جا و مکانی که درآن حضور دارد درست می‌گوید.
امکانی که باید برای سوئیفت با کیفیت لازم برقرار شود هنوز برقرار نشده/ آمریکا علاقه‌ای به شتاب در برقراری سوئیفت ندارد

به گزارش صبح الوند، یحیی آل‌اسحاق عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص مسئله سوئیفت اظهارداشت: تمام اظهار نظراتی که در خصوص سوئیفت وجود دارد صحیح است، منتهی هرکسی متناسب با جا و مکانی که درآن حضور دارد درست می‌گوید.

وی افزود: اگر مسئولان دستگاه سیاست خارجه کشور می‌گویند سوئیفت در برجام حل و فصل شده، درست می‌گویند چرا که این موضوع در مذاکرات هسته‌ای مطرح بوده و بر سر آن توافق هم صورت گرفته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اظهارات آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی هم در خصوص بازگشایی سوئیفت برای همه‌ی بانک‌ها صحیح است چرا که سوئیفت یک نرم‌افزاری است که امکان برقراری ارتباط بین بانک‌های ما و بانک‌های سایر کشورها را برقرار می‌کند.

آل اسحاق گفت: فعالین اقتصادی هم که می‌گویند سوئیفت برقرار نشده، اظهارات درستی را ارائه می‌کنند چرا که امکان بازگشایی ال‌سی برای صادرکنندگان و واردکنندگان فراهم نشده است و در واقع نمی‌توانند کاری انجام دهند.

وی با بیان اینکه کسانی که می‌گویند سوئیفت برای تعداد کمی از بانک‌ها برقرار شده هم درست می‌گویند تصریح کرد: با توجه به اینکه دو یا سه بانک در کشور ما موفق به بازگشایی ال‌سی‌های کوچک شده‌اند می‌توان گفت که سوئیفت برای بعضی از بانک‌ها برقرار شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص علت تاخیر در بازگشایی سوئیفت اظهار داشت: قوه قضاییه آمریکا تعدادی از بانک‌های آلمانی و فرانسوی را در سال‌های گذشته جریمه کرده است و امروز این بانک‌ها اطمینان نمی‌کنند و می‌گویند تا از شرایط توافق هسته‌ای مطمئن نشویم با بانک‌های ایرانی معامله نمی‌کنیم.

آل اسحاق با اشاره به اینکه بانک‌های ما و بانک‌های اروپایی حدود 10 سال باهم دیگر ارتباطی نداشتند گفت: برقراری ارتباط بین بانک‌های ما و بانک‌های اروپایی قراردادها و زمینه‌سازی‌های خاصی می‌خواهد که خود این موضوع یک زمان طولانی می‌برد چرا که باید ابتدا بانک‌ها بتوانند به یکدیگر اطمینان کنند.

وی افزود: جریانات سیاسی آمریکا هم خیلی علاقه‌مند به سرعت گرفتن روند برقراری سوئیفت نیستند لذا این مسئله یک مجموعه‌ای است که ذات آن زمان‌بر است و یک مقدار هم اراده سیاسی می‌خواهد تا انجام شود. ضمن اینکه همه اظهارات درخصوص برقراری سوئیفت صحیح است ولی آن امکانی که باید برقرار شود با آن کیفیت لازم هنوز برقرار نشده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان