اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. فروردين 1395 - 20:08   |   کد مطلب: 17543
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان خبر داد
شکایت از برداشت‌کنندگان غیرمجاز تالاب آق‎گل
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه استان مرکزی حق‎آبه تالاب آق‌گل ملایر را نمی‎دهد، گفت: در حال تنظیم شکواییه از کشاورزانی هستیم که برداشت غیرمجاز از آب تالاب دارند.

به گزارش صبح الوند، محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص عکس های منتشر شده از تالاب آق‌گل ملایر، مبنی بر اینکه از آب آن برای مصارف کشاورزی برداشت می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه همین کار در تالاب شیرین‌سو و پیرسلمان نیز رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مباحث این چنینی متولی خاص دارد و محیط زیست به عنوان ناظر عالیه حضور دارد اما این به معنی بی‌مسئولیتی محیط زیست استان نیست، ادامه داد: هر کس در هر منطقه از استان همدان بخواهد کاری را انجام دهد، محیط زیست بر آن نظارت می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه در خصوص تالاب‌ها مسئولیت حقوقی مستقیمی متوجه شرکت آب منطقه‌ای است که باید با سوء استفاده از آب، اضافه برداشت و بدرفتاری با آب و آلوده‎سازی رودخانه و... مقابله کند، افزود: بعد از دیدن تصاویر تالاب آق‌گل موضوع را به اداره محیط زیست ملایر منعکس کردم.

وی افزود: همکاران اداره محیط زیست ملایر در محل حاضر شدند و اکنون در حال تنظیم شکواییه از کشاورزانی هستیم که برداشت غیر مجاز از آب تالاب دارند.

محمدی با تأکید بر اینکه نه تنها برداشت از آب تالاب آق‌گل نباید انجام شود که حتی کسری ورودی آب نیز در این تالاب وجود دارد، بیان کرد: در ارتباط با تالاب آق‌گل با مراجع ملی دو بار مکاتبه کردیم و باید جلسه‌ای با حضور استانداران دو استان همدان و مرکزی گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه توافقاتی در گذشته بین دو استان انجام شد که طبق آن، حق‎آبه‎ای از بالادست تالاب آق‌گل یعنی استان مرکزی برای استان همدان در نظر گرفته شد، افزود: متأسفانه این حق‌آبه تأمین نمی‎شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با بیان اینکه بارندگی اخیر باعث شده که تالاب آق‌گل تا حدی احیاء شود، ادامه داد: مشکلی که با خارج از استان داریم این است که حق‌آبه تأمین نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه با متخلفان تندترین برخوردها خواهد شد، بیان کرد: براساس سیاست‌های کلی بخش محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، که یکی از موارد آن جرم‌انگاری تخریب محیط زیست است، برداشت آب از تالاب‌هایی که فصلی و در واقع خشک هستند و پتانسیل ایجاد ریزگردها در استان را دارند، از مصادیق بارز تخریب محیط زیست به شمار می‌رود.

محمدی با بیان اینکه در راستای جرم‌انگاری تخریب محیط زیست با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد، از دستگاه‎های متولی مانند آب منطقه‌ای خواست تا همراهی لازم را با محیط زیست استان داشته باشند.

وی افزود: حوزه تأمین آب، حوزه مشخص شرکت آب‌منطقه‎ای است اما سازمان جهاد کشاورزی نیز می‎تواند مداخله و پیگیری کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در ارتباط با تخلفات سازمان جهاد کشاورزی هیچ وقت حمایت صرف و بدون لحاظ منافع عمومی از کشاورزان نخواهد داد، افزود: برداشت آب از تالاب برای کشاورزی تضییع حق عمومی به نفع تعدادی کشاورز است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان