اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. فروردين 1395 - 14:27   |   کد مطلب: 17493
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر همدان خبر داد
غربالگری 10 هزار دیابتی در روستاهای همدان
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 10 هزار دیابتی در روستاهای این استان مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

به گزارش صبح الوند راضیه میرمعینی  در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نامگذاری شعار امسال هفته سلامت به نام «پیشگیری از دیابت» اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که تقریباً قریب به 400 میلیون دیابتی در دنیا زندگی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود تعداد آنها به شدت نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این بیماری با عارضه‌دار شدن بخش وسیعی از مشکلات را برای جامعه دربردارد، گفت: با اصلاح شیوه زندگی درصد قابل توجهی از بیماری‌های غیر واگیر قابل کنترل‌‌‌ هستند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مراقبت از بیماران دیابتی در روستاها با اجرای طرح غربالگری استاندارد در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: 10 هزار دیابتی در روستاهای استان همدان مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون درصد بالایی از افراد دیابتی در استان مورد مراقبت بهداشتی هستند، گفت: بیماران توسط بهورزان و پزشکان مرکز بهداشتی و درمانی در روستاها ویزیت شده و مورد مراقبت بهداشتی قرار می‌گیرند.

میرمعینی با بیان اینکه دیابت یک بیماری مزمن است که مراقبت از بیمار بسیار حائز اهمیت خواهد بود، افزود: مراقبت‌ها تأثیر به سزایی در پیشگیری از عوارض این بیماری دارد.

وی تصریح کرد: بیماری دیابت که تازه ایجاد شده و عارضه‌ای برای فرد ندارد هزینه‌ای نخواهد داشت اما هنگامی که مزمن شود هزینه درمان چندین برابر می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک بیماری دیابت مزمن و عارضه‌دار 20 برابر نسبت به دیابت بدون عارضه، هزینه داشته است.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت در حاشیه شهرها با جمعیت کمتر 50 هزار نفر در حال اجرا است و قرار است شهرهای بالای 50 هزار نفر نیز وارد برنامه شوند، خاطرنشان کرد: در این مراکز غربالگری دیابت نیز انجام خواهد شد.

میرمعینی با بیان اینکه در حاشیه شهرها بررسی اولیه در خصوص این بیماری بر اساس سن و عوارض پیگیری خواهد شد، گفت: جمعیت شهری نیز مورد غربالگری قرار خواهند گرفت.

وی با اهمیت به تشخیص زودهنگام این بیماری افزود: اگر بیماران با بیماری خود آشنا شوند از پزشک طلب مراجعات خواهند کرد؛ نه اینکه منتظر تعریف سیستمی به نام غربالگری باشند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فرد باید خود به دنبال سلامتی باشد، گفت: توجه به خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: با مصرف به موقع داروها، انجام فعالیت‌های بدنی، پیشگیری از مصرف دخانیات، مدیریت استرس و ... می‌توان بیمارهای مزمن را کنترل کرد.

میرمعینی با اشاره به وجود 10 هزار بیمار دیابتی در روستای استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود در شهر این تعداد با توجه به نوع فعالیت و رژیم غذایی مردم، بیشتر باشد.

4.5 درصد جمعیت روستایی همدان بیمار دیابتی هستند

وی با بیان اینکه 4.5 درصد جمعیت روستایی همدان بیمار دیابتی هستند و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند، افزود: کلیه‌ها، سیستم عصبی، بینایی، اعضای دست و پای بیمار دیابتی می‌تواند تحت تأثیر این بیماری قرار گیرد.

 مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به همت همگانی در کمک به فرد دیابتی، بیان کرد: سیاست‌های بسیاری از مجموعه‌ها باید تغییر کند تا به پیشگیری از این بیماری کمک شود.

وی با بیان اینکه صاحبان صنایع غذایی با استفاده کمتر از مواد قندی در تولید محصولات غذایی می‌توانند این بیماران را یاری کنند، گفت: فراهم کردن امکانات ورزشی از دیگر نکته‌های حائز اهمیت است.

میرمعینی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته علاوه بر بیماری واگیر، بیماری غیر واگیر نیز کنترل شده است، افزود: متاسفانه کشورهای در حال توسعه علاوه بر اینکه درگیر بیماری‌های واگیردار هستند، در این کشورها بیماری غیر واگیر نیز بیداد می‌کند.

 وی با بیان اینکه هر فردی در هر جایگاهی اگر بخواهد نقش خود را به خوبی ایفا کند، روی کنترل و پیشگیری بیماری غیرواگیر کمک خواهد کرد، خواستار توجه به این موضوع شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان